http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article4780234.ece/Raad_Groningen_negeert_protesten_tegen_tram
De protesten tegen de voorgenomen dubbele tramlijn door de Oosterstraat in Groningen hebben geen succes gehad. Integendeel. Waar collegepartij SP vorige maand nog vrij kritisch was over de tram, is daar nu weinig meer van te bespeuren.
Ondernemers uit de binnenstad liepen de afgelopen weken te hoop tegen de plannen en deden gisteravond nog een laatste poging om de bouw van de trambaan te voorkomen. Allerlei bedrijvenorganisaties vroegen de raadscommissie verkeer om de aanleg uit te stellen en eerst met de tweede lijn te beginnen. Wethouder Karin Dekker (GroenLinks) en de collegepartijen willen daar echter niets van weten.
Volgens Dekker luistert de politiek wel naar de kritiek, maar moet zij een eigen afweging maken in een groter belang. Ze vindt het geen achteruitgang dat tienduizenden Stadjers hun rechtstreekse busverbinding met de Grote Markt kwijtraken en moeten overstappen op de tram. (accentJF) Ze wil perse een regiotram, die niet zonder bovenleiding kan en groter en duurder is. Daardoor hoeven inwoners van Winsum, Bedum, Zuidhorn en Hoogezand niet over te stappen om op de Grote Markt te komen. In de Oosterstraat blijven fietsers volgens haar welkom. Er komen als het even kan ook fietsenstallingen.
De gemeenteraad stelt het tracé van de tramlijn tussen Hoofdstation en Zernike op 17 juni definitief vast. Of de plannen doorgaan, hangt af van de (exploitatie)kosten. Die zijn in januari of februari duidelijk. Dekker wil in 2011 met de aanleg beginnen. De eerste tram kan dan in 2014 rijden.
donderdag 4 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Hierbij een nieuwsitem van RTV Noord van gisteren. Later volgt nog een commentaar. Hieronder volgt wel een bestuurlijke noot.
Zie:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=82226
Tram zonder problemen door raadscommissie
GRONINGEN - Een meerderheid van de gemeenteraad van Groningen wil door met de plannen voor de tram. Dat bleek woensdagavond tijdens een commissievergadering.
Voor de vergadering waren er nog een zestal insprekers die de commissie Verkeer en Vervoer wezen op tal van bezwaren. Zo waren er ondernemers uit de Oosterstraat aanwezig die geen tram door hun winkelstraat willen. Verder vrezen bewonersorganisaties uit Beijum en Lewenborg voor minder stadsbussen.
De meerderheid in de raad vindt de genoemde bezwaren echter niet groot genoeg om van de plannen af te zien. Wel vinden ze dat wethouder Dekker nog eens moet kijken naar de busverbindingen naar de stadswijken. Over twee weken stemt de gemeenteraad definitief over de komst van de tram.
Een verslag van Remy van Mannekes...
Geplaatst: woensdag 3 juni 2009 23:21 uur
Noot: de insprekers vanuit de besturen van de BOB en De Scheepsraad spreken uiteraard alleen namens deze besturen (± 7 personen per bestuur). Niet namens deze grote stadswijken, omdat de wijkbewoners van Lewenborg en Beijum niet actief betrokken zijn geweest bij wijkdiscussies over de regiotram.
De Scheepsraad en de BOB hadden (gezamenlijk) hoorzittingen in Lewenborg en Beijum kunnen organiseren, gegeven hun statuten (doelstelling en middelen). Bewonersorganisaties zijn er immers niet voor zichzelf, maar voor de wijken! Toch? Bewonersparticipatie moet draagkrachtig en wijkopbouwend georganiseerd worden! Niet: "over u, zonder u!" Het gaat om "vertrouwen in de buurt".
Die eigengereide Veldman, bestuurslid van de BOB, heeft ook zijn eigen parochieverhaaltje gehouden. Niet de stem van Beijum werd daar vertolkt, maar van iemand die graag zijn eigen gelijk wil verspreifen.
Een reactie posten