Fietsers moeten straks over de Oosterhamrikbaan. Maar wanneer ‘straks’ is?
Door Willem Pauwelussen
In reactie op deel 1
van wat al een continuing story gaat worden schreef iemand (helaas anoniem):
“Als er in elk geval voor voetgangers/fietsers hier maar een mogelijkheid
behouden blijft om van de ene naar de andere kant te komen!” Tja, daar had ik
zo 1, 2, 3, het antwoord niet op. De artist impression laat wel zien dat er
fietspaden naast de nieuwe OV-baan liggen, maar of daar ook een voetpad naast
ligt? Is wel logisch natuurlijk maar wie weet houden de verantwoordelijke
bobo’s er wel een andere logica op na. Dus dat moet onderzocht worden.
De ring weet het niet
De eerste gang is natuurlijk naar de Projectgroep Oostelijke
Ring. Helaas, projectleider Bart Bouma moest het antwoord er op schuldig
blijven. Probeert u het eens bij “Bedrijvenvereniging Noord-Oost – zij hebben
ook plannen geopperd voor het Oosterhamricktracé”. Op de website van de VBNO
vinden we dan inderdaad een persbericht, gedateerd 23 januari 2014, wat
hierover gaat.
Plannen van de VBNO
Ik citeer: “Voorzitter Frits van der Heide heeft tijdens de
nieuwjaarsbijeenkomst van de Vereniging Bedrijven Noord Oost (VBNO) op 23
januari 2014 een plan ontvouwd om de busbaan langs het Oosterhamriktracé aan te
passen voor fietsers en voetgangers. Het VBNO-lid Gjaltema steigers wil daarvoor,
voor eigen rekening en risico, aan de busbaan een steigerconstructie plaatsen
waarmee fietsers en voetgangers zonder hinder voor bussen en taxi’s een
rechtstreekse en veilige verbinding oostelijke stadswijken – binnenstad krijgen
aangeboden.”
Maar wordt het wel wat?
De verenging maakt zich ernstig zorgen over de verpaupering
van de plaatselijke industriegebieden dus een (nog) betere bereikbaarheid, dat
zien ze wel zitten. Maar of die fiets- en voetgangersverbinding er echt komt?
Tja, dat is “onderdeel van een studie die de gemeente verricht onder meer in
overleg met het UMCG. Hoe die verbinding er uit komt te zien: nog niet bekend.
En of er dan ook een voetpad zal zijn: eveneens nog niet bekend”, aldus
secretaris Bert Oost in een mail.
Uiteraard!
Nou, dan ga je dus de gemeente bellen, en zo kwam ik terecht
bij communicatieadviseur / woordvoerder college B&W Eddy Beuker. Hij legt
uit dat het allemaal deel uitmaakt van “de dynamische ontwikkelagenda
Routekaart Oosterhamrikzone. Belangrijk onderdeel van die ontwikkelagenda is
het realiseren van een goede ontsluiting van het UMCG richting het Oosten. Ook
het vervangen van de Gerrit Krolbrug is onderdeel van deze ontwikkelagenda en
uiteraard maken ook goede fiets- en voetgangersverbindingen hier deel van uit.”
1 opmerking:
Even een eerste en snelle reactie op je artikel, Willem.
Wat raar is het toch hè?
Mensen hebben een stuk of wat jaar gestudeerd maar blijkbaar kent men nauwelijks het begrip voetgangers en fietsers.
Men zou toch denken dat, toen ze nog studeerden, ze zelf als zijnde "arme studenten" meer op hun krakkemikkige fietsen zaten of zich te voet verplaatsten.
Het lijkt wel of, éénmaal afgestudeerd, ze wat wereldvreemd worden, de heren ingenieur's/planners en hoe ze verder allemaal betiteld worden.
voorlopige gr. Therèse
ps: Fijn dat je je oa hier mee bezig houdt.
Een reactie posten