zaterdag 7 mei 2011

JEZUS HOUDT VAN U!

Wat een prachtige zomerdag beleven we. Begin mei 2011. Een godsgeschenk wat mij betreft, ik kan me geen prettiger voorjaar herinneren dan die we nu beleven. Camping- en barbecueweer. Zwetend toog uw blogger omstreeks half drie vanmiddag richting Winkelcentrum Beijum voor de weekendboodschappen. Nadat hij zijn fiets had vastgemaakt kwamen drie evangellisten op hem af. "Is Jezus in uw hart?" Twee van de drie staan links op de foto, uiteraard na de vraag of ze dat wel wilden. De derde wilde liever niet op de foto: "Gaat u me bespotten?" De weerstand is begrijpelijk, sta je in een zinderende hitte in Beijum te folderen en te evangeliseren, krijg je op het wereld wijde web een bak stront over je heen. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Hoe ik ook beloofde om geen lullig of cynisch stuk te schrijven, hij wilde niet op de foto. "Weet u dat Jezus van u houdt?" Dat kan ik me goed voorstellen, al zeg ik het zelf. Het was te warm om te gaan discusseren, maar in stilte vroeg ik me af of dit voorwaardelijke dan wel onvoorwaardelijke liefde van Jezus is. Van je kinderen hou je onvoorwaardelijk, het is geen handel. Als je je zo en zo gedraagt en opstelt hou ik van je, en anders niet? Geloven als een beloningsysteem? Nee, Jezus houdt onvoorwaardelijk van me, besloot ik. Hoe ik me ook gedraag, en wat ik ook schrijf.
Aan de andere kant van het winkelcentrum stond Peggy met haar viskar. Voor het eerst op de zaterdag stond ze in Beijum. Op Plein West stonden nog twee dames te folderen voor Jezus, zie rechter foto. De macht van het woord was hier in stelling gebracht, getuige het bordje waarop staat 'Jezus houdt van u.'
Ik snap nooit zo goed waarom Jezus het nodig heeft om aanbeden en bejubeld te worden. Ga in je directe omgeving aardig, lief en betrouwbaar zitten zijn, daar help je de wereld meer mee dan een of ander beeld te gaan zitten ophemelen. Het is niet hatelijk, sarcastisch of lullig bedoeld, het zijn maar vragen en opmerkingen vanuit een eenvoudig Zuid-Oost Groninger bloggertje.
Op de meegekregen folder/kaart staat: Er was eens een groepje dieren die besloten dat de zon hoogstwaarschijnlijk niet bestond. Ze draaiden hun rug gewoon naar de zon toe. Uiteraard, er was achter hen aan de hemel wel een gele vlek te zien, maar die kon je ook anders verklaren. Tenslotte was niemand van hen ooit op de zon geweest.
Einde van het sprookje. Moraal: je kunt je ogen sluiten voor de werkelijkheid, je kunt met je rug naar God toe gaan staan. Je kunt met je intelligentie, maar beperkte mensenverstand God wegredeneren uit je leven - Hij blijft bestaan. Hij bestaat, Hij leeft, Hij is er, en wat meer is: Hij houdt van ons. Dat heeft Hij overtuigend bewezen. Hij gaf Zijn eigen Zoon omdat Hij ieder van ons voor eeuwig wil redden! Redden? Ja, want door onze zonden (alle verkeerde dingen die we denken, doen en zeggen), zijn we vér van God en ongeschikt voor de hemel. 
Het is niet mis wat er staat. Je kunt zomaar ongeschikt zijn voor de hemel. Op aarde heb je mensen die arbeidsongeschikt zijn, maar je hebt ook ongeschikten voor de hemel.
Nee, het is niet flauw bedoeld, maar ik was blij dat m'n fiets nog stond waar ik hem had neergezet. Met een lullig dun slotje stond ie nog vast. In de tachtiger jaren leerde ik: Geloof in God, maar zet wel je fiets op slot.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Jezus, god, de bijbel... het is allemaal 1 groot sprookje dat geschreven is door mensen. Met name bedacht om dingen te verklaren die vroeger nog niet (wetenschappelijk) te verklaren vielen. Met een vleugje drama erbij zoals het een goed verhaal betaamt. Naast dat ene vleugje om de bevolking te onderdrukken... ziekelijk en walgelijk!

Ik vergelijk het weleens met fans van bijvoorbeeld Star Wars of Star Trek. Vaak ook grote groepen die er naar leven en zelfs naar kleden... om een verhaal dat geschreven is door mensen... :D Nu kan ik nog wat respect opbrengen voor deze laatste groep mensen, gaan tenminste nog ene beetje met de tijd mee i.p.v. te volharden in eeuwenoude tradities en gewoontes.

Alie zei

Spreek vooral voor jezelf.
Buiten het feit dat er heel veel mensen zijn die wel 'ergens in geloven' (waarom zou dat niet God kunnen zijn?) zijn er ook mensen die dit alles WEL geloven! Voor deze mensen is het een even grote houvast als dat het voor jou een sprookje is. Gelukkig staat je mening geven nog altijd vrij, vandaar hier die van mij.
Ik ben zelf gelovig, ja inderdaad. Maar ik zou zelf niet op de manier te werk gaan als deze mensen, ik ben namelijk van mening dat je waarschijnlijk meer mensen tegen de borst stuit dan ermee aan het denken zet. Dat vind ik dan weer jammer. Ik kies voor andere manieren om te laten zien wat het geloof in God voor mij betekent.
Ook respecteer ik mensen die niet geloven en het niet kunnen geloven. Als ik me indenk hoe verhalen uit de bijbel kunnen overkomen op mensen die er blanco tegenover staan, kan ik me voorstellen dat je de bijbel afdoet als sprookjesboek. Ik ben er mee opgegroeid, ik geloof daarom dat wat in de bijbel staat WEL ons verleden is. Hoe dan ook, het woord zegt het al: je gelooft het of niet.

Anoniem zei

Precies ja. Je zegt het zelf al, ik ben er mee opgegroeid... Ik noem het geestelijke (kinder)mishandeling. Deze vorm van indoctrinatie is walgelijk.

Laten kinderen vanaf hun 12e of liever nog 16e of 18e zelf beslissen of ze in een niet bestaand iets willen geloven... Je mag pas in een bar vanaf je 16e of 18e komen, financiële verantwoordelijke hebben ouders nog tot de 21e levensjaar van een kind meende ik. Sex mag pas vanaf de 16e. Allemaal om de kinderen te beschermen. Zo mag diezelfde bescherming er ook komen voor de kerk en alles wat er mee te maken heeft. Minimum leeftijdsgrens voor de kerk om kinderen geestelijk niet ziek te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o George Carlin, heeft altijd een lekkere heldere kijk op de wereld :)

Anoniem zei

Als God echt zoveel van ons houdt dan zou hij toch moeten begrijpen waarom mensen niet geloven. En zou hij een ieder welkom heten in de hemel.
Dat is echte liefde.

Alie zei

En zo heeft iedereen zijn mening. Blijkbaar heb je geen goede ervaringen met kerk/geloof of gelovigen, anoniem. Erg jammer dat je er zo over praat. Ik schilder jou toch ook niet af als 1 of andere idioot die niet beter weet? Zo doe je dat wel naar alle gelovigen. Dat je als kind er mee opgroeit betekent niet dat je geindoctrineerd word! Net als bij heel veel andere dingen kun je namelijk later altijd nog zelf kiezen of geloven jouw weg is ja of nee. Niemand is verplicht erbij te blijven. Daarmee kan ik persoonlijk stellen dat het mijn eigen keuze is geweest! @andere anoniem: God heeft mensen gemaakt met een eigen wil en vrije keuzemogelijkheden. Dat is pas liefde. Buiten het feit om dat God onvoorwaardelijk van je houdt, heb je ook nog een eigen verantwoordelijkheid. Wie er wel en niet in de hemel komen is daarom ook geen menselijke keuze (gelukkig maar). Ik oordeel daarom daar niet over.
Wat ik verder nog zeggen wil is dat heel veel mensen vasthouden aan dezelfde normen en waarden als gelovigen doen.

Anoniem zei

Doe je ogen open en je zal zien dat zelfs heden ten dage nog genoeg mensen gedood/verketterd worden vanwege het kerkelijke geloof (welk soort dan ook). Dus ja ik heb er slechte ervaringen mee, net als ieder ander normaal nadenkend mens in deze wereld...

Dat ga je echt niet als gezond volwassene zomaar bedenken. Dat zit er vanaf kinds aan in.

Dat van die normen en waarden slijt er hopelijk vanzelf wel uit naarmate mensen niet meer gaan leven naar sprookjes, we zijn op een goede weg de laatste tientallen jaren :) Vandaar zal het ook een goed idee zijn een minimumleeftijd in de wet te zetten voor kerkelijke gebouwen, gaat het alleen maar sneller :)

Ik noem een koopzondag, waarom wordt dat nog steeds tegengehouden en probeert men de huidige uitzonderingen van koopzondagen te verbieden? Juist ja...

Alie zei

Tjonge wat ben jij verbitterd zeg, je moet echt een leuk leven hebben. Normaal reageren is er blijkbaar niet bij. Prima.

Kees K. zei

"God heeft mensen gemaakt met een eigen wil en vrije keuzemogelijkheden. Dat is pas liefde."

Liefde van wat voor wie? Of van wie voor wat?

Het is toch zo dat de 'ware' gelovige in de hemel komt en de onware in de hel? Is het dan liefde om de mens de vrijheid van de wil te geven???

Alie zei

@Kees, ik bedoel liefde van God voor mensen. Wat zou jij ervan vinden als jij een bepaalde groep mensen om je heen had die waren geprogrammeerd om jouw vriend te zijn? Ze kiezen er zelf niet voor, maar zijn zo ingesteld. Zijn het dan je echte vrienden of niet?
God heeft mensen gemaakt (dat geloof ik) met de keuze. Wil je bij Hem horen, heel graag! De liefde is wederzijds. Wil je niet bij Hem horen, hoe jammer ook, dat is je vrije keuze. Je bent niet geprogrammeerd door God om je leven op Hem te richten. Wil je alsnog Zijn vriend worden, neemt Hij je in alle liefde op in Zijn vriendenkring!
Wat is een ware gelovige? Voor mij bestaat zo iemand niet. God bepaald zelf wel of iemand in de hemel komt of niet.

Kees K. zei

Zoals dat modern heet, respect voor je geloof Alie, maar het gaat mij erom dat de maker de mens maakt met een zogezegd vrije keuze, maar wel een oneindige straf zet op het niet maken van de 'juiste' keuze, namelijk hem liefhebben. Dat noemde ik geen vrije keuze en ook geen liefhebben van de kant van de maker.

Wat zou jij ervan vinden om tussen mensen te wonen die je alleen in leven laten als je van hen houdt? Heb je dan een vrije keuze?

Ik zou er overigens geen probleem mee hebben als iedereen van mij houdt omdat men zo geprogrammeerd is, waarschijnlijk zou ik ze dan ook allemaal lief en aardig vinden en alles voor ze willen doen.

Inderdaad, de ware gelovige is niet door mensen aan te wijzen, maar alleen door de maker. Dus eveneens geen eerlijk spel.