zondag 15 mei 2011

PLEK VEUR ELK (EN NAIT SOEZEN!)

Afgelopen vrijdagavond kwam ik haar tegen. Voor de AH, zij had boodschappen gedaan en ik ging ze doen. Ze was een van de geïnterviewden voor het binnenkort te verschijnen boek 'Plek voor Iedereen.' Een portrettenboek over verschillende culturen in cultureel Beijum. Hoe ben je hier gekomen, hoe heb je je plek in Beijum gevonden en wat doe je tegenwoordig? Zo maar wat vragen aan de geïnterviewden. Het boek wordt binnenkort feestelijk gepubliceerd. Ondergetekende heeft belangenloos aan het boek meegewerkt. Als je de wijk en haar bewoners lief hebt ga je voorbij egospelletjes, eigenbelang en uitsluiting. Er is namelijk plek voor iedereen. En ook voor uw blogger, al is niet iedereen het daar mee eens.
Hé, wat vind je van het boek en hoe je verhaal er in staat? "Nou, ik ben niet helemaal tevreden." Wat heb je nou dan te zeuren? Het schoot me er uit voor ik er erg in had. Het zit hem in de relatie, ik ken de gerespecteerde dame al jaren en ondergetekende kan de 'allochtone medemens'- gruwel gruwel, wat een term- nou eenmaal niet zielig of minderwaardig vinden. Maak je een promo-portrettenboekje over buut'nlanders in Beijum, begint het spul te soezen! Oei, oei, over één kam scheren? Jawel beste lezers, Friezen deugen niet, Zuid-Oost Groningers hebben een steekje los- ondergetekende incluis- en Beijumers hebben verschrikkelijke lange tenen. Mag het een keer gezegd?
Wat mankeert er aan dan? "Nou, ik vind de foto waar ik op sta niet leuk en sommige stukjes tekst vind ik niet fijn." Wat nou dan, het is allemaal zo positief bedoeld, een portrettenboekje om nieuwkomers zoals jou te waarderen, te promoten en te accepteren. "Nou, ik wil gewoon geaccepteerd worden zoals ik ben." Maar doe je dat zelf wel dan? Lieve, verlegen glimlach. Vrij geïnterpreteerd: hij heeft gelijk, wat doe ik nou moeilijk? Sta ik letterlijk en figuurlijk mooi gekleurd in een promo-portrettenboekje, begin ik te zeuren.
Ik maak een foto van je, ja? En geen gezeur graag. Het mag ook vanaf de rug genomen. "Ja doe maar. Bij jou mag het." Allerhande gedachten vlogen door m'n grunninger kop: Soez toch nait zo mens, du eev'n normoal!

Beste lezers, wat betekent het modieuze woord integratie? Wel, het betekent dat u mij een vervelende blogger mag vinden. En dat sommige allochtonen nait zo dom mot'n soezen. Er is namelijk plek voor iedereen in Beijum. Ja, uiteindelijk ook weer voor soesers.
(Misschien overbodig om te zeggen, maar de ontmoeting met de voor mij bekende allochtone wijkgenote verliep in een hartelijke sfeer)
Als u denkt, wat is dat voor boek, klik dan hier.

Geen opmerkingen: