zaterdag 7 mei 2011

KUNST OP DE HAK VAN MAX MICHA

Kunst als placebo

Kunst met een grote P. De P van placebo, een voorgeschreven middel zonder werkzame bestanddelen. Het is een dogma dat kunst daadwerkelijk aantoonbaar nut heeft voor de maatschappij. Toegevoegde waarde misschien? De verwachting die geschept wordt met het bedrijven van kunst heeft een placebo effect. Enerzijds acceptatie door middel van kunst in een bepaalde groep in onze maatschappij en het gevoel van waardering en aandacht krijgen voor iets wat je hoogstwaarschijnlijk maatschappelijk niet was gelukt. Anderzijds heeft het doen aan kunst of het hebben van kunst geen nut. Als iets interpreteerbaar is, kan het geen direct doel dienen in de maatschappij. Iets moet duidelijk zijn …of dient het dan toch misschien een hoger doel?

Blijkbaar is kunst hét antwoord op veel zaken. Als we een kale muur zien in een wijk spuiten we er een meteen een kunstwerk op om de boel een beetje op te fleuren. Wat voor iemand gewoon een kale muur is, is voor een ander weer het toonbeeld van rust. Verschillende mogelijkheden van interpretatie. Als het kunstwerk dan uiteindelijk klaar is, bijvoorbeeld een graffiti, is ook dat werk weer interpreteerbaar. De een vindt het een doorn in het oog, de andere een “Urban Art”. Met andere woorden, voor mensen die aan kunst doen moet het leven wel heel ingewikkeld in mekaar zitten of heel simpel om alles weer terug te relativeren naar de kunst, los van de werkelijkheid.

De mens de mogelijkheid geven om kunst te bedrijven en tentoon te stellen. Bij voorkeur met dikke subsidies. Zolang kunstenaars aan kunst doen, blijft de cultuur bewaard in Nederland, en daar moet de werkende bevolking flink voor betalen, ook al is kunst misschien niet jou ding. Een ondernemer kan een pand niet betrekken vanwege de torenhoge prijzen per vierkante meter, maar voor een kunstatelier of expositieruimte is dat voor de gemeente geen probleem. Altijd wel een potje beschikbaar om de bewakers van de Nederlandse cultuur tegemoet te komen. Zij die zich kunstenaars mogen noemen behoren tot een elite in Nederland. Een elite die op de kosten van de maatschappij een hobby mag hebben.

Kunst is een gezamenlijke uitlaatklep voor de zogenaamde bourgeoisie en voor hen die lijden aan het van Gogh syndroom. Kunst heeft een bindende factor, zorgt voor sociale cohesie. Sociale emancipatie en nog meer van dat. Heb je geen kunst in huis, of ga je nooit naar een expositie van een bekende kunstenaar, hoor je er niet bij. Vooral het aanprijzen van de lokale kunst is zeker een pre om opgenomen te worden in de club der pseudo- intellectuelen. Ook zelf aan kunst doen getuigt natuurlijk van niveau. Mensen zonder gevoel voor kunst zijn barbaars en onderontwikkeld.

Vandaar mijn mening dat kunst een placebo effect heeft op mensen. Het dient geen doel, want weinigen worden er bekend of rijk mee, zelfs niet na hun dood. Het dient alleen voor sociale acceptatie. Een fase in het leven wat vooral voorbij komt bij vrouwen van middelbare leeftijd die beseffen dat ze maatschappelijk succes wel kunnen vergeten en daarom maar gaan schilderen of knutselen. Voor hen die een statement willen maken en beroemd willen worden….later, als ze dood zijn. Voor hen die tegen de maatschappij willen aanschoppen en zich anders gaan uitdossen en kunst maken die jij en ik niet begrijpen.

Zou schrijven over kunst ook gezien worden als een uiting van kunst?

Max Micha

10 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Max, het schrijven van goed Nederlands is ook een kunst.
Je schrijft:
"De verwachting die geschept wordt met het bedrijven van kunst heeft een placebo effect."
Een verwachting wordt geschapen; niet geschept! Placebo effect: moet zijn placebo-effect.

Nu inhoudelijk: waarom schrijf je zo weinig respectvol over kunstenaars? In wezen zet je ze neer als burgers van de tweede rang. Of als profiteurs. Ten diepste vind ik jouw artikel daarom discriminerend van aard. Dat is bepaald niet liberaal te noemen, nietwaar?

Waarom heb je geen waardering voor kunstenaars? Waarom scheer je alle kunstenaars over één botte kam?

Pand 49 vervult een goede functie in de wijk. Voor een gezonde financiële basis zijn vele donateurs noodzakelijk. Door middel van een gedurige acceptgirokaartenactie tijdens de openingen van de kunsttentoonstellingen. En door middel van (digitale) nieuwsbrieven van Pand 49. In combinatie met een goede website. Want er zal een einde komen aan de forse NLA-subsidie voor Pand 49. In 2012?

Tot slot: je beledigt vele vrouwen met jouw laatdunkende opmerkingen. Ik citeer: "Vandaar mijn mening dat kunst een placebo effect heeft op mensen. Het dient geen doel, want weinigen worden er bekend of rijk mee, zelfs niet na hun dood. Het dient alleen voor sociale acceptatie. Een fase in het leven wat vooral voorbij komt bij vrouwen van middelbare leeftijd die beseffen dat ze maatschappelijk succes wel kunnen vergeten en daarom maar gaan schilderen of knutselen."

Waarom zit er zoveel agressie in jouw columns, Max?
Wat wil je bereiken met deze verbeten column? “Sociale acceptatie” van columnist Max M.?

Marijke Langius zei

Ach....Hij weet niet beter, denken de 1239 bezoekers van onze galerie.

Laat maar lullen , denken de 520 belangstellenden op onze openingen.

Nou en, denken de 250 deelnemers aan onze workshops en cursussen.

Hij gaat ons plezier in het beleven, maken en ervaren van kunst niet vergallen, denken de 2190 mensen die afgelopen jaar op de een of andere manier bij Pand49 betrokken zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Marijke Langius
Atelier Pand49

Anoniem zei

Hoe werken die cijfers, een bezoeker is dat ook een deelnemer of belangstellende bij een opening?
Want dan zijn het cijfers die dezelfde mensen impliceren.

Anoniem zei

Het is geen kunst om zo'n denigrerende afbraakstuk te schrijven.

Wobke zei

Ôh, ik kan niet meer wáchten om die middelbare leeftijd te bereiken. Gesubsidieerd hobbieën, wat een geniaal idee, dankjewel voor de tip! :-)

Anoniem zei

Veel mensen - vooral politici - zeggen dat kunst iets niet mag en vooral iets moet. Gelul. Kunst moet helemaal niks.

Kunst mag een heleboel en dat is waar we het op 5 mei over hadden: vrijheid.

Die vrijheid is ver weg in dit stuk van Micha. Ik heb wel betere stukken gelezen. Bijvoorbeeld het dankwoord van Karel van het Reve, bij de P.C.hooftprijs. Ben ook benieuwd wat Henk Hofland straks gaat zeggen.

Zo. En nu ga ik naar pand49.

(rené)

Kees Huizenga zei

Kunst liefhebben is een teken van beschaving. Nederland mag best trots zijn op zijn kunstenaars.

Zeer pikant is dat ter rechterzijde politici oproepen tot: "Trots op Nederland" (Rita Verdonk), "de VOC-mentaliteit" (oud-premier J.P. Balkenende) en "Nederland weer teruggeven aan de Nederlanders" (premier Mark Rutte). Geert Wilders roept op tot een vorm van nationalisme achter de Nederlandse dijken (gericht tegen de Europese Unie, de euro en de globalisering).

Het kabinet-Rutte wil bezuinigen op kunst en cultuur, terwijl juist kunst & cultuur bijdragen aan cultureel zelfbewustzijn (hier ligt een grote taak voor het onderwijs en voor opvoedende ouders). In die zin is het kabinet-Rutte innerlijk tegenstrijdig bezig.

Kunst is een kweekvijver van beschaving, welke bijdraagt aan onze culturele identiteit. Laten we trots zijn op onze kunstenaars! Kunst kan (dwars)verbanden leggen, waar je je niet van bewust bent. Dit laat onverlet dat kunstenaars best commercieel mogen denken en handelen.

Zie verder: http://www.petramoes.nl/quest/2010/10/kunst-van-beschaving/

Anoniem zei

Rembrand had ook geen subsidie nodig.

Kees K. zei

Heerlijk, je eigen taal lezen en dan toch concluderen dat er niks dan rijgende wartaal staat. Neem nou "alles weer terug te relativeren". Daar kan ik weer een middagje in de zon over nadenken, dat is mijn kunstbeleving zal ik maar zeggen.

En dan is het de schrijver ook nog eens in de wetenschappelijke werkelijkheid (= geen kunst?) ontgaan dat het placebo-effect een medisch onderkend fenomeen is wat dus wel degelijk tegen de 'kwaal' kan helpen.

Kees Huizenga zei

@ Anoniem: je weet kennelijk weinig van kunstgeschiedenis. "Rembrand" is een culturele misser. Er moet een "t" achter. Dus Rembrandt van Rijn (ook wel geschreven als Rhijn).

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rembrandt_van_Rijn

Ook Rembrandt had het financieel moeilijk. Mede door zijn aankoopgedrag.