Het zou natuurlijk kunnen dat het in een wijk minder vochtig is en dat daarom minder mist ontstaat. Maar als je bovenstaande Wiki-tekst leest zou je veronderstellen dat het in Beijum eerder mistig zou worden dan in de stad, het vormt zich zo te lezen het eerst boven weilanden. Op de terugweg naar Beijum het zelfde laken een pak. In Zuidlaren viel het mee, maar oei, op de N34. Erg slecht zicht! De A-28 leek mistiger dan op de heenweg (weilanden?) en op de ringweg rond de stad kwam het minder mistig over. Al rijdend een foto maken van dit weerverschijnsel maken is gekkenwerk, daarom even geklikt vlak voor het stoplicht naar rechts Beijum-Zuid in. Zie linker foto. Onbegrijpelijk dat er zoveel luchteffecten op de foto staan, het zal te maken hebben met weerkaatsing en veel verschillend licht opvangen. Op de rechter foto ziet u dat de situatie in de wijk zelf vrij normaal overkwam. Dat wil zeggen, wel wat mistig, maar geen mistbanken en slecht zicht zoals op vooral de A-28 en N34. Ik snap niks van de verschillen wat de dikte van de mist van vanavond/vannacht betreft. Wat dat betreft hou ik het maar op een mistig onderwerp, en een even zo mistig blogbericht.
zondag 20 november 2011
HET WAS PLAATSELIJK MISTIG
Ondergetekende reed vanavond even op en neer naar Zuidlaren voor een bezoekje. Wat opviel was dat de mist in de wijk meeviel, terwijl het leek alsof het zicht op de ringweg naar het Julianaplein een stuk minder werd, en op de A-28 richting de oprit naar de N34 leek het nog weer mistiger. Maar dan op de tweebaansweg N34 zelf, wat een slecht zicht! Wonderbaarlijk hoe op kleine afstanden de dikte van de mist zo kan verschillen. Op Wiki/Mist word ik niet veel wijzer: Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals luchtvervuiling, begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water. Mist kan ontstaan door afkoeling rond zonsondergang of vaak pas tegen zonsopkomst en vormt zich het eerst boven een weiland waarschijnlijk in de buurt van een sloot waar de lucht vochtig is. De eerste mist zien we dus meestal langs de weg en mistbanken die de weg opdrijven lossen daar in eerste instantie op door luchtbeweging en warmte van het verkeer. De mistvrije "tunnel" kan op sommige weggedeelten een tijdje standhouden, maar op andere plaatsen hangen de mistbanken meteen over de weg. Vooral zo'n situatie, met grote verschillen in zicht, is gevaarlijk voor verkeer dat pas in de mist snelheid mindert.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
De foto links laat zien: lange belichting met onvaste hand (trilling van de auto of...). Wat 'luchteffecten' zijn laat ik me graag uitleggen.
gast plaats is een keer goede foto's
Een reactie posten