dinsdag 2 januari 2018

JAN UITHAM VIERT ZIJN 93e VERJAARDAG



"Ik ben een echte Grunninger, doordat ik Parkinson heb trillen en beven mijn handen af en toe. Maar door de gaswinning trilt en beeft de hele provincie ook af en toe."

De humor heeft schaatscrack Jan Uitham op zijn 93e verjaardag niet in de steek gelaten. De botten zijn broos, het lopen gaat moeilijk maar zijn geestelijke veerkracht is bewonderenswaardig.

Vanochtend bezocht de Beijumblogger de Groninger schaatsheld eie in 1963 als tweede eindigde tijdens een legendarische Elfstedentocht. Lezers op leeftijd weten dat Reinier Paping destijds heeft gewonnen.

In maart van het afgelopen jaar ging ondergetekende bij hem op bezoek in Maartenshof al waar Uitham enigszins in de lappenmand zat, zie nog eens dit bericht
Nadat hij was opgelapt ging hij terug naar huis. Maar na een paar weken thuis ging het mis, hij viel in zijn eigen huis uit bed.

Om een lang verhaal kort te houden, Jan Uitham verblijft sinds een aantal weken naar volle tevredenheid in verzorgingstehuis Bloemhof in Ten Boer. "Ik heb het daar goed naar mijn zin, ik word er goed verzorgd."
Een Groninger om trots op te zijn.

Nog een krasse uitspraak, en bekijk ook de video: "Ik zit in de blessuretijd, in de verlenging, maar daarin worden nog vaak hele belangrijke doelpunten gescoord."

Foto helemaal boven, de jarige kreeg een foto met daarop alle kinderen en kleinkinderen +aanhang.

In 2012 op visite bij Jan Uitham, samen met fotografe Atsje Straatsma, zie hier
Samen met haar werd een video-interview gemaakt, zet het zoekwoord 'Uitham' in de zoekbalk linksboven, hier bijvoorbeeld een deel van het interview.

Foto + video van vorig jaar op zijn verjaardag


Geen opmerkingen: