maandag 15 januari 2018

MAANDAGOCHTEND (338)



Het is weer zover, volgens enkele wijsneuzen is het vandaag de depressiefste dag van het jaar. Blue Monday. De mens mag graag wat verzinnen. 

In Den Bosch koppelen ze vandaag de verschrikkelijke ziekte depressie aan geld (marketing), aan psychisch lijden in het algemeen en aan gezellig onder het genot van kopjes koffie en wat lekkers erbij gezellig en interessant keuvelen over de ziekte depressie. Ze organiseren daar een Depressie-gala. Zie Twitterbericht helemaal beneden.

Wij Groningers zijn ook wel eens gedeprimeerd. Maar dan nemen we een jenevertje op de achterdocht en gaan er weer met de kop ter veur.

Aanstellerige Brabanders in Den Bosch. Wel eens een aardbeving meegemaakt? Krijgen we soms minder depressies in het land door het organiseren van dit soort stompzinnige galaatjes? Schei toch uit met 'de ziekte depressie serieus nemen.' Ga carnaval vieren zeg! Met je zachte gé van Gék.

Om depressief van te worden, zo'n gedachte aan deze gala.

Ondergetekende moet toegeven, het is op deze dag wel aantrekkelijk om nog even het bed weer in te duiken. Wat een waterkou (de spellingscontrole geeft dit als een fout woord aan, maar volgens mij bestaat het toch wel) buiten. Maar goed, hij is een Grunninger, en geen Brabander.

Foto boven, langs de noordelijke wijkring heeft iemand een half bed neergezet. Waarom niet even een blokhutje en een dekbed erbij? Doe even warm en behaaglijk op Blue Monday zeg. Wel weer lief, stel dat je vanaf rechts komend over de kop slaat en het matras tegen de boom je leven redt? Dat zou toch Happy Monday betekenen.

Van de rechter afbeelding krijgt de blogger wel een beetje de maandagochtend-blues (hoe laat begint dat gala in Den Bosch?). Wat een vuilniszakken liggen er in de sloot langs de Beijumerweg.

Foto linksonder ten slotte. De fiets staat al ongeveer twee maanden aan een lantaarnpaal langs de wijkring, schuin tegenover het gezondheidscentrum. Zadel er af, kabels losgetrokken. Het roept herinneringen op aan de sloopfiets bij kruispunt Beijum Zuid ruim een jaar geleden.

Maar daar worden wij Beijumers/Groningers niet depressief van. Iemand gaat in het donker met een baco naar de fiets om die los te schroeven en mee te nemen. Beweging. Plannen. Motivatie. Doelgericht zijn. Slopen.

De aarde trilt en beeft soms in Beijum en in de wijde provinciale omtrek. Met dank aan de gewetenloze schurken van de NAM.

Maar nogmaals, we laten ons hier niet depressief maken.

Van Lauwerszee tot Dollard tou. En het het nog nooit zo donker west, of het waai altied wel weer licht. De Beijumblogger maakte deze muziek video bijna een jaar geleden tijdens de aardbevins-bijeenkomst met Freek de Jonge in de Oosterpoort.
Verbazingwekkend, een simpele opname is reeds bijna 3000x bekeken. En elke dag komen er meer bezoekers bij.

Blief met de poot'n van Grunn oaf!

Het is half januari 2018. Een fijne dag toegewenst. En welterusten allemaal. De Beijumblogger duikt op deze vroege vreselijke Blue Monday nog even zijn warme bed in.

4 opmerkingen:

Ria zei

Dus ik lees hier nu echt dat depressie geen serieuze ziekte is?

Dat is nogal een stelling, blogger.

Johan Fehrmann zei

Dag Ria, ik heb het stuk nog eens doorgelezen. Zin drie: 'Verschrikkelijke ziekte depressie.'
Die zogenaamde stelling van je ontgaat me. Goed lezen, zou ik zeggen.
De ziekte en de mensen die eraan lijden neem ik serieus, de gala's en de poespas eromheen niet zo. En dan hebben we het nog niet over de farmaceutische multinationals die grof geld verdienen aan.

Ria zei

Ik lees verderop letterlijk dit "Schei toch uit met 'de ziekte depressie serieus nemen.' ".

En dat Groningers zich niet depressief laten maken, maar wel een jenevertje nemen, als ze zich gedeprimeerd voelen (wat natuurlijk heel wat anders is dan depressief zijn, zoals de Blogger waarschijnlijk heel goed weet)

Verder wordt Brabant belachelijk gemaakt, door aandacht te hebben voor deze verschrikkelijke ziekte. Sorry Blogger, je schrijft er in mijn ogen toch wat makkelijk over. En ik heb het juist 3x doorgelezen, omdat ik me niet kon voorstellen dat je dit bedoelde.

Johan Fehrmann zei

Ria, leuk die betrokkenheid van je. Ik ga nog één keer reageren, geen discussie. Ik heb genoeg gala's en symposia's meegemaakt waarin in een soort van hoogmis werd verkondigd het te behandelen onderwerp (schizofrenie, psychoses, depressie, etc.) erg serieus te nemen. Leuke en gezellige dagen, collega's ontmoeten, etc. maar dat 'serieus nemen' op zo'n dag, dat zou ik maar niet te serieus nemen. Je leest je eigen verhaal, en niet in de context zoals bedoeld. Depressief zijn en gedeprimeerd zijn ligt in elkaars verlengde.
Ik moet wel een beetje lachen om dat 'Brabant belachelijk maken.' Arme Brabanders toch. Gelukkig mag je alles in een column schrijven. En mogen lezers geïrriteerd of glimlachend reageren.
Een fijne dag verder.