dinsdag 12 mei 2009

AANLOOPPERIODE BOERDERIJUM

De oranje brievenbus, zie bericht van eergisteren, staat nog altijd gehavend voor de Boerderijum. Maar het is niet iets om lang bij stil te staan, het Groene Hart van Beijum beleeft met deze meimaand de mooiste tijd van het jaar. Wat een prachtige bloei overal, de bomen, de bloemen, de fluitende vogels en de kwakende kikkers. 

Binnen in de Boerderijum wil het qua drukte nog niet zo vlotten maar zoals reeds eerder vermeldt, de speeltoestellen en de dieren moeten nog komen. Buiten staat een groot leeg terras te wachten op de bezoekers
Zou het kunnen dat het nieuwe gebouw drempelverhogend werkt voor bezoekers? Bij de oude Boerderij ging je het voorste hek door en je liep zo de kinderboerderij binnen. Kinderen in de speeltoestellen en zelf met een boekje of krantje op een bankje. Of liggen doezelen in de zon. Even de nachthokken inlopen of buiten kijken naar de konijnen,geen haan die naar je kraaide(alleen letterlijk en er kwam ook altijd een prachtige pauw op je af.) Nu ga je eerst een schuifdeur door, je voelt de aanwezigheid van de gehuisveste instanties en doorlopend kom je op een splikslinternieuw groot terras. Het hoeft niet, maar met het aardige en vriendelijke bedienend personeel van de Zijlen heb ik het gevoel dat ik even wat moet bestellen.Laat ik mijn eigen gevoel verder vertellen: ik hou wel van dat oude, het kleinschalige en ongedwongene. De oude Boerderij had sfeer, avontuur en geheimzinnigheid. Dat mis ik tot nu toe, professionaliteit kan ook een keerzijde hebben want het kan, ik zeg niet dat het zo is, ten koste gaan van de gemoedelijkheid en van het ongedwongene. Als voorbeeld, ik vind het voorzieningenpand aan het Zilvermeer niet aantrekkelijk, ik mis nog steeds het oude en krakkemikkige Pannekoekenhuis met zijn deinende en halfverrotte houten vloer. Wat een sfeer!
Misschien moeten we even geduld hebben met de Boerderijum, het allernieuwste moet er even af, straks lekker met een boekje op een bank gaan liggen zonnen terwijl de kinderen in de speeltoestellen hangen of een ijsje eten. Of genieten van de dieren in de buitenverblijven. Kom zelf eens kijken en oordeel zelf. Aan de aanwezige mensen op de Boerderijum zal het niet liggen, de vriendelijkheid ten top. De openingstijden van de theeschenkerij ziet u op het bord langs de weg en rechts ziet u nog een wandschilderij zoals die in kinderdagverblijf de Mallemolen ' hangt.'

Geen opmerkingen: