dinsdag 12 mei 2009

KARIN DEKKER OVER PLEIN OOST EN DE BUS

BUS TERUG NAAR GEZONDHEIDCENTRUM?

Gisteren had ik een afspraak met wethouder Karin Dekker (van o.a. verkeer en vervoer). Het onderwerp waar ik voor naar het gemeentehuis kwam laat zich raden, de poll hier links en de komst van de tram überhaupt naar Kardinge; wat voor consequenties heeft dat voor een buitenwijk als Beijum? Dit videoverslag heeft u nog te goed. Na het interview over de tramperikelen ging het gesprek verder over Beijum in het algemeen, Plein Oost en over een eventuele bus terug naar het gezondheidcentrum. Wacht even Karin, dat zijn interessante dingen die je zegt, als je het goed vindt zet ik de camera even weer aan. Aldus geschiedde. Kijk en luister naar de video en hoor wat de wethouder van Plein Oost vindt. Om het vast een beetje te verklappen, ze kan zich goed voorstellen dat Beijumers niet helemaal tevreden zijn, het mag wel wat levendiger. Had die busbaan nou wel weg gemoeten? Van de eigenaar van het biljartcafé, Lamein, weet ik dat ondernemers met de gemeente in gesprek zijn om het Plein nog meer op te stuwen in de vaart der volkeren. De fysieke wijkvernieuwing mag dan wel klaar zijn, aan de sociale kant schort er nog het een en ander, het bruist gewoon niet. Karin Dekker roept Beijumers met goede voorstellen voor het Plein op zich te melden bij Irma Zijlstra van het stadsdeel Noorddijk. ( eventueel stuurt u uw suggestie naar Beijumnieuws@online.nl, de mails worden naar haar doorgestuurd)

Al jaren staat er een verlaten buspaal voor het gezondheidcentrum aan de Emingaheerd. Toch dé plek waar je met een bus heen zou moeten kunnen als je niet helemaal fit bent. Zou je denken.
Wordt het geen tijd dat hier weer een bus gaat rijden? Karin Dekker:"Zeker." Wat ga je daar aan doen dan? "Ik beloof nog niks maar ik ga er naar kijken." Ze beaamde zo volmondig dat een bus hier wenselijk zou zijn dat er van uitgegaan mag worden dat het niet bij "kijken" blijft.
(achtergrondrumoer op de video tijdens het interview wordt veroorzaakt door de meikermis)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karin_Dekker

5 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Ik heb onlangs gebeld met de heer drs. A. Stinissen van het bureau Onderzoek & Statistiek van DIA (de Dienst Informatie en Administratie). Hij zei tegen mij dat bij de gemeentelijke normen van de Leefbaarheids- en Veiligheidsmonitor (L&V-monitor van het bureau Onderzoek & Statistiek) - in grote wijken - uit wordt gegaan van een steekproef van 250 personen. Pas dan is een steekproef in een grote wijk als Beijum in statistische zin representatief. Het is dus goed dat deze prachtige trampoll nog even blijft doorlopen. De vragen zijn correct.

Wat betreft de regiotram staat er in de Beijumkrant van eind april 2009 een aardige, cynische en subtiele Ans & Mans-stripgrap van "medewerker" Bart Luurtsema (deze krant heeft kenbaar geen redactie).

Citaat: Ans: "Moet je nou voor of tegen de tram zijn, ik ben het spoor bijster!"
Mans: "Voor goede raad moet je bij Johan zijn!"

In zekere zin kan gezegd worden dat de Beijumkrant Beijumnieuws van Johan Fehrmann erkent als een gezaghebbende en alerte nieuwsbron. Een activerende wijktierelier, zoals de gemeente wenst.
Helaas heeft de BOB, ondanks de forse OCSW-subsidie, een doods weblog! Al jaren...

Alie zei

Heel veilige woorden van Karin Dekker. Ik kan niks beloven blabla.
Gelukkig kennen we Karin al langer dan vandaag en blijkt zij heel daadkrachtig te zijn af en toe. Hopelijk vallen haar bemoeienissen in deze hier ook onder. Ik ben erg benieuwd. Persoonlijk heb ik het na 8 jaar bij het plein wonen wel gezien. Je kunt er een prachtige plek van maken om overdag te vertoeven, om het helemaal perfect te maken moet je s'avonds toezichthouders neerzetten.
Want met mijn eigen ogen zie ik elke avond weer hoe er deals gemaakt worden over vanalles en nog wat. Ik geef toe, het is erger geweest met groepen dronken jongeren en schietpartij en alles, maar het is nog verre van perfect. Mijn familie komt hier niet graag. Wij hebben de stap gezet en gaan verhuizen. We blijven in Beijum, maar gaan naar een andere plek toe. Het is hoognodig.

Kees Huizenga zei

Over lijn 6 en lijn 16

Op 21 januari 2009 sprak ik met Jeffrey Lamein van het bekende Dart- en Biljartcentrum Lamein. Hij had een uitstekend en intelligent voorstel m.b.t. het busvervoer in Beijum. Het was de eerste keer dat hij deze gedachte naar voren bracht. Zijn idee is dat er rondom Beijum een buscirkel komt met twee buslijnen. Lijn 6 en lijn 16. De omstreden bussluis bij het winkelcentrum van Beijum-West kan in zijn voorstel behouden blijven.

Lijn 6 komt Beijum via de huidige route binnen. Via de Emingaheerd naar de Amkemaheerd (noordelijke route) naar de rotonde aan de Wibenaheerd. Vervolgens via de Emingaheerd (de zuidelijke route) de wijk uit.
Lijn 16 loopt via de Emingaheerd (de zuidelijke route) naar het Gezondheidscentrum Beijum en de CBS De Heerdstee naar de rotonde van de Wibenaheerd. De rit van lijn 16 wordt voortgezet via de noordelijke route van de Amkemaheerd. Over de bussluis van Beijum-West de wijk uit. Lijn 6 en lijn 16 passeren elkaar. De rotonde bij de Wibenaheerd wordt door de bussen dubbel gebruikt (deze kan tevens dienen als overstap).

Door deze twee buslijnen heeft Plein-Oost een betere busbereikbaarheid, mits een nieuwe bushalte zo dicht mogelijk bij Plein-Oost komt. Door lijn 16 komt er immers een extra bushalte voor Plein-Oost!

Nu is ongeveer een derde deel van Beijum niet bereikbaar met de bus. Door twee buslijnen worden Beijum-Noord, Beijum-Oost, Beijum-Zuid en Beijum-West integraal met elkaar verbonden. Dat is goed voor de winkelcentra van Beijum-West en Beijum-Oost. Net zoals in de wijk Lewenborg het geval is, krijgt Beijum in dit voorstel een buscirkel. Nogmaals: het is niet mijn idee, maar zeker het overwegen waard.

Kees Huizenga zei

Hierbij een pikant artikel uit NRC-H van heden:

http://www.nrc.nl/binnenland/article2240573.ece/Rapport_miljoenen_voor_wijken_nutteloos_

Is Plein-Oost nu een winstpunt voor Beijum-Oost? Als fysieke wijkvernieuwing tegenvalt, heeft dit dan zijn gevolgen voor de sociale wijkvernieuwing?

karin zei

goed plan van jeffrey, wij als bewoners kozen voor de bus eruit maar achteraf gezien denk ik is er wel genoeg onderzoek gedaan naar de gevolgen daarvan voor de middenstand.
Wat ik me afvraag of de woningen rond wc oost nog steeds gelabeld zijn.
Ik korte tijd zijn er veel nw mensen komen wonen in onze buurt en de helft daarvan zijn buren waar je niet op zit te wachten.

Beijum oost verloederd weer reden om idd te verhuizen, jammer.