dinsdag 26 mei 2009

VANDAAG GEEN HETE LUCHTBALLONNENWEER

Deze foto is een paar dagen oud. Een bijna compleet blauwe lucht, op een paar wolkjes na, en praktisch windstil. Een hete luchtballon zeilde over het Kardingepark richting Noorddijk, het kan zijn dat ie nog even een stukje zuidoost Beijum gepakt heeft. Als je niet angstig of suicidaal bent moet het een genot zijn om hoog in de lucht in een korf onder zo'n ballon te bungelen. Hoe zou Beijum en Kardinge er van boven uit zien? Ik zal er eens over nadenken, het wordt wel tijd voor een Beijumflyer, een video-opname van de wijk vanuit de lucht genomen.
Ballonvaarten kunnen ook voor overlast zorgen, zo las ik vandaag in het Dagblad van het Noorden dat boeren balen van noodstops op hun (wei)land.
Er leven meerdere vragen over ballonvaarten. Op een site las ik verrassend genoeg dat hoogtevrees in een hete luchtballon niet bestaat:
Is het koud in een ballon?
Nee het is helemaal niet koud is in een ballon! Omdat een ballon net zo snel vaart als de wind waait voel je in de mand helemaal geen wind. Bovendien hangt er een heerlijk warme kachel boven je hoofd…
Heb je last van hoogtevrees in een ballon?
Nee mensen in een ballon hebben geen last hebben van hoogtevrees! Hoogtevrees krijg je namelijk alleen als je contact met de aarde hebt.
Hoe lang duurt een ballonvaart?
Ballonvaren is een avontuur wat in totaal gemiddeld 3,5 uur duurt. In dit tijdsbestek zit de ontvangst, opbouw, briefing, ballonvaart, inpakken, champagnedoop en terugreis. De vaart zelf duurt gemiddeld ruim één uur.
Wanneer kun je ballon varen?
Ballonvaarten vinden plaats in de vroege ochtend of begin van de avond omdat de lucht dan het meest stabiel is.
http://www.dreamflights.nl/ballonvaart/veelgestelde-vragen-over-ballonvaren.html
Naschrift; de info uit het Dagblad staat op de site en (nog) niet in de papieren versie:
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article4749719.ece/Boeren_klagen_extra_afspraken_ballonvaart_in_de_maak
Met dank aan lezeres Dineke, zie reactie onder, video: ballon stijgt op bij Kardinge.
http://www.youtube.com/watch?v=AAOA42HyGBE

2 opmerkingen:

karin zei

geen hoogtevrees hahaha
2 jaar geleden wonnen mijn dochter en ik een ballonvlucht we waren beiden het snelste bij een klimwand van het leger.
Nou hoe hoger de ballon ging hoe angstiger ik werd :-P
Ik vondt het een super ervaring maar nog een keer neeee

Dineke zei

Als ik het goed heb, was deze ballon in de lucht ten tijde van het opbouwen en opstijgen van deze ballon, (zie filmpje) waarvan wij tot ons groot plezier getuige waren.
We gingen niet mee de lucht in. Het lijkt mij ook wel erg hoog hoor, en een erg klein mandje.
Met hoogtevrees ben ik niet bekend, maar een tikje claustrofobie is me niet vreemd :)

http://www.youtube.com/watch?v=AAOA42HyGBE