vrijdag 29 mei 2009

ZELF PLEIN OOST FLEURIGER MAKEN



Dat het op Plein Oost niet helemaal loopt zoals we het graag zouden zien is een zich herhalende en echoënde mantra. Dat weten we nou wel een keer, zou je kunnen zeggen. Anderzijds moet je er vaak een tijdje flink op hameren voor er echt wat gaat veranderen. De slechte busverbinding en het onoverzichtelijke verkeer(scooters, wandelaars, fietsers) scoren hoog in het irritatieklassement, evenals de doodsheid en het gebrek aan evenementen op het Plein. De Lentemarkt was al weer de laatste happening op het Plein, voor zover ik weet, maar ik kan me vergissen, is er tot Bruisend Beijum niks gepland. Ik hoor opbeurende, maar onbevestigde, geruchten over een busverbinding over de Emingaheerd naar o.a.het Gezondheidcentrum. En de bussluis zou over een paar jaar opgeheven worden. Maar of dat alles oplost? Winkelcentrum Oost is amper een winkelcentrum te noemen, het is meer een dienstencentrum. De MJD, bieb, wijkagenten, allemaal mooi en wel, maar je hoeft er niet dagelijks heen. Ook niet naar het verderop liggende Gezondheidcentrum trouwens, maar een buslijn door Zuid Beijum zouden veel mensen wel weer toejuichen. Deze bewoners aan de Claremaheerd, de zuidelijke toegangsweg naar het Plein, willen niet wachten tot het gaat fleuren en kleuren. Je ziet bijna geen balkonnetje op het Plein en de Claremaheerd waar echt bloemen staan. Hier wel, en de mensen hebben gelijk. Wachten op gemeentelijke instanties kan jaren gaan duren, bewoners hier kunnen beter zélf beginnen de handen uit de mouwen steken.

3 opmerkingen:

karin zei

Het balkon van een van mijn buren precies tegenover ziet er nog fleuriger uit.
Dat is precies tegenover Innersdijk dus het is niet de enige ;-)
Maar idd het is een saaie bedoeling hiero :-( in de slagerij zou ook iets komen nou er is al maanden geen leven meer daar :-(

karin zei

oeps het woord Innersdijk mist :-P

Alie zei

De mevrouw die hier woont is een heel aardige dame. Het viel mij meteen op toen ze deze potten geplaatst had, omdat het een grappig systeem is. Het is eigenlijk een emmer met inkeping die je dus op een reling of muurtje kunt hangen. Echt iets voor een balkon als deze.
Ik ben het helemaal met je eens Johan, dat bewoners de omgeving leefbaarder maken. Maarja, wat zou jij doen als je de ene dag een half uur loopt rommel op te ruimen (platic borden, glazen, papier, verpakkingen van kauwgum, sigaretten, flesjes, zakken van mcdonalds plus inhoud, idem van KFC en ga maar door) en de volgende dag ligt er weer vanalles. Niet een paar dingen, maar echt vanalles. Zoveel dat je je afvraagt waar het uberhaupt vandaan komt.
Ik doe mn best, ook achter op het veldje, maar het blijft aanmodderen. Plaats ik zelfs nog even de voetnoot er bij dat de veegauto's incl 2 medewerkers met bezems hier 1 keer in de week alles bij langs gaan. Zo snel gaat het hier, de vervuiling.
Ja, dan kun je wel bloemetjes gaan poten in de tuin, maar hoe noem je dat ook? Parels voor de zwijnen gooien volgens mij..
Lekker negatief he?
Nouja, dat klopt, ik heb het wel gezien. Ik hoop dat ik straks in mijn nieuwe buurt wel kan beginnen aan wat duurzamere dingen en dat het ook zin heeft.