vrijdag 10 mei 2013

HET BROEDHOK IN DE HOLMSTERHEERD

Het is mooi weer, en dus staat de broedhok voor eenden weer op z'n plek in de vijver midden in de Holmsterheerd. 's Winters als het steenkoud kan zijn staat het hok ergens veilig opgeborgen, broeden doe je als eend in april of mei. Misschien ook nog wel in juni, geen idee.

Het kan zijn dat ik het onderwerp al eens heb aangeroerd, maar ik vraag me af hoe e.e.a. hier in z'n werk gaat. Nee, niet het broeden, dat geloof ik wel. Maar welke eend komt er wel in en wie niet? Ik bedoel, je kunt moeilijk alle eenden van Beijum in het hok laten broeden. Zal het recht van de sterkste hier gelden? Een vorm van 'eigen heerd eerst?' Zal er een vorm van status onder eenden heersen? Bijvoorbeeld dat die uit Beijum Oost minderwaardiger zijn dan hun soortgenoten uit West? Hoe zit dat met eenden uit de Hunze?  Nou niet doordraven, maar zal er een of andere sociale inslag in eenden zitten? Een soort van gezondheidszorg? Je weet het niet.
Zie de drie eenden naar 'hun' hok kijken. Weer die vragen, zullen ze het ding bewaken? Gaan zij er over wie er wel of niet in mag? Het kan ook zijn dat ze gewoon op iets anders zitten te broeden.

1 opmerking:

Anoniem zei

We zijn toch gewoon allemaal mensen ?
Oost , west ?
Wie brengt er nou scheidingen aan ?
Eenden doen gewoon wat hun instinct hun ingeeft .
Niks oost , west .
Ik wil in dat hokkie en de rest moet maar wachten .
Zonder bijgedachten of bij bedoelingen .