vrijdag 3 mei 2013

ZE STAAN SOMS HOOG OP DE LADDER

Ondergetekende kan soms jaloers zijn als hij schilders in het straatbeeld van Beijum bezig ziet. Wat een concreet werk. Precies weten wat je moet doen, namelijk kozijnen van een nieuwe laag voorzien. Of de dampende geur van verf lekker of gezond is betwijfel ik, maar schilders brengen iets te weeg wat concreet is vast te stellen. Net als wat stratenmakers of bouwvakkers te weeg brengen. Ze kunnen duidelijk (laten) zien wat ze gepresteerd hebben. In de geestelijke gezondheidszorg wordt wel eens gekscherend gezegd: 'Had ik maar een vak geleerd.' Wat wil je ook, je ziet zelden tastbaar resultaat van je inspanningen. Hoe anders is dat met de hiervoor genoemde beroepen. Kijk, ik was een van de mensen die deze straat hebben gelegd. Of, zie je dat beschilderde dakkapelletje? Heb ik gedaan. Dat nieuwe huis? Heb ik aan meegewerkt.

De handige beroepen staan maatschappelijk gezien minder in aanzien dan de 'denk'beroepen. Veel ouders zien hun kind liever naar de Havo of het Vwo gaan, dan naar het Vmbo. Waarom eigenlijk? Wat is er toch tegen een goede vakman of vrouw? Waarom wordt daar soms minderwaardig over gedaan? Moet je bijvoorbeeld tegen een chirurg opkijken? Een tandarts? Ooit heeft ondergetekende een keer iets gelezen waarin stond dat de meeste chirurgen autisten zijn. Ze kunnen  dat ene ding heel goed, opereren, maar voor de rest zijn het communicatieve en sociale horken. Oh oh, nu begeeft ondergetekende zich op glad ijs. Het is een generalisatie. Al schijnt er iets waars in te zitten. Net als dat psychiaters zelf gestoord en gek zijn. Maar wat geeft dat? En wat is er tegen een autist? Niks. Waarom daar weer op neer moet worden gekeken, en de beperking zelfs als scheldwoord wordt gebruikt, zeg het maar. Om zelf het a-woord te gebruiken om chirurgen een beetje naar beneden te halen, deugt ook weer niet helemaal. Maar goed. Waarschijnlijk is het de hiërarchische behoefte van mensen om een beetje badinerend over een ander doen om vervolgens in de veronderstelling/misvatting te zijn dat je jezelf daarmee verheft. Altijd maar weer dat meer en minder. Hoger en lager. Waar dieren hun pikorde aan kracht grote en snelheid ontlenen, daar gebruiken mensen het beroep dat ze beoefenen voor.
Waar ging het ook nog maar over? Over dat eenvoudige beroepen bepaald niet verkeerd zijn. En dat in het geval van schilders de maatschappelijke en de concrete ladders niet helemaal parallel lopen.

Over een jaar of vijf tot tien wordt een enorm tekort aan technisch geschoold personeel verwacht..

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt helemaal gelijk .
Mijn tandarts heb ik eens gevraagd of hij mensen als objecten zag en hij keek me verdwaasd aan . ( Heb inmiddels een fantastische nieuwe tandarts .)
De neuroloog waar ik wel heen zal moeten ( de menselijke heeft het te druk )krijgt van mij hetzelfde commentaar .
Ze hadden net zo goed fietsenmaker kunnen worden.
Ook een technisch beroep .
Waar blijft de menselijkheid bij die zogenaamd hoog opgeleide mensen ?
In wezen zijn het gevoelsarme mensen die enkel aan hun status kunnen denken .

Anoniem zei

Jeetje wat een verhaal..... is concreet het nieuwe woord wat u vandaag hebt geleert? Dit soort opstellen zijn leuk voor een havo3 leerling, maar wordt een beetje belachelijk als het getikt wordt door ,,ondergetekende,, die zichzelf zo graag in de picture zet. De kunst van het schrijven voor een hele wijk is volgens mij nog altijd objectief zijn , en de wonderlijke hersenspinsels van de zelfbenoemde buurtscanner zie ik liever in een privedagboekje of zo.

ralph zei

Mooi stukje Johan.
Wat iemand met een "eenvoudig beroep" doet is voor de hoog opgeleide "autist" met twee linker handen soms te hoog gegrepen. Eer hebben van je werk, ieder op zijn eigen "niveau" is ontzettend belangrijk...toch?

Anoniem zei

Niks prive dagboekje .
Loep zuiver weergegeven .
Behoort u misschien tot de genoemde en falende beroepsgroep ?

Alie zei

Ik kijk juist helemaal niet neer op vakmensen. Ik heb veel handige mensen in de familie, en ben vaak jaloers op hun vakkundigheid. Een neef zit op het vakcollege en kan met zn 14 jaar metselen als een prof (heeft er zelfs een regionale prijs mee gewonnen). Bovendien, als iedereen maar doorleerde en studeerde voor arts, psych of wat dan ook, wie schilderde dan je huis? wie verkocht je levensmiddelen in de super? Liever zoals nu. En wie is de mens om neer te kijken op een ander? Uitzondering op de regel: als iemand het er door doen en laten zelf naar maakt dat er op hem/haar neergekeken wordt (heb hekel aan lapzwansen).