zaterdag 1 maart 2014

"STIP-LIJST MET REFERENTIES IS GOED IDEE"




Door Willem Pauwelussen


Er bestaat een mooie traditie in de journalistieke wereld en die heet hoor en wederhoor. Dus als we schrijven: “het zou mooi zijn als er, naast een lijstje van vrijwilligers bij STIP, ook een lijstje zou zijn van betrouwbare klusbedrijven”, dan maken we een afspraak met de mensen van STIP om te horen wat ze daarvan vinden. (Lees hier; JF) De afspraak is in de Wegwijzer met buurtwerker Wouter Wever (zwarte bril) en MJD-beleidsmedewerker Kees Dijkstra. Inmiddels wordt achter de balie de wacht gehouden door vrijwilliger Willem Holthof. 

Tips en trucs


Ze vinden het nog zo’n gek idee niet, eigenlijk. Maar dan een lijst met klusbedrijven waar mensen positieve ervaring mee hebben. Want het is zeker zo dat er veel kaf onder het koren zit. “Het is ontzettend erg wat mensen soms overkomt, dat kan mensen financieel ruïneren. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een inbraak.” Ze vinden het dan ook heel goed dat we de waarschuwingen op de site hebben gezet. Waar nog een taak voor STIP ligt is “mensen bewust maken van tips en trucs, waar moet je op letten, hoe leg je uit wat je wilt, wat zijn de valkuilen vooraf?” Vooral: maak duidelijke kwaliteits- en prijsafspraken.

Aansprakelijkheid


Je hebt niet voor elke klus een bedrijf nodig. Of je kunt het niet betalen. Vandaar dat de vrijwilligersmap op tafel om klussers vraagt. Dan komt wel de vraag naar de aansprakelijkheid om de hoek kijken. Nou dat is simpel, want bij alle ‘georganiseerde vrijwilligerswerk’ in Stad is er standaard en automatisch een kollektieve WA- en ongevallenverzekering. Ook vrijwilligers in ‘dienst’ van de kerk of vereniging kunnen hierop zo nodig een beroep doen.  

STIP gaat meer uren open


Even iets heel anders: Beijum is toch een grote wijk met een behoorlijk diverse bevolking. Zijn die drie uur op dinsdagochtend en twee op de donderdagmiddag dan wel voldoende om al die mensen te bedienen? Nou, “we zijn nog relatief jong, 1½ jaar en die vraag hebben we onszelf ook gesteld.” Die twee dagdelen worden druk bezocht “dus we willen wel uitbreiden, maar de noodzakelijke beroepskracht moet tijdens die openingstijden wel beschikbaar zijn.” Het is dus nog even puzzelen hoe dat te matchen is. Maar de medewerkers hebben “veel motivatie om flink aan de slag te gaan” dus daar zal het niet aan liggen. 

Dicht bij de mensen


En dan horen we op het journaal dat het rijk allerlei zorgtaken naar de gemeente afstoot. Zoals het PGB. De gemeente doet de nieuwe indicaties, oh griezels, die willen natuurlijk overal op bezuinigen, denkt de angstige budgethouder. Maar dat zien Wever en Dijkstra toch een beetje anders. “Er is nu niet meer een zorgkantoor dat op afstand beslist: wij denken dat dit goed voor je is, de gemeente gaat juist kijken: hoe zetten we dat zo dicht mogelijk bij de mensen.” Dus wie zijn partner een bedrag per maand betaalt hoeft niet direct bang te zijn dat het wordt afgepakt. Maar wel wordt gekeken, wanneer je bijvoorbeeld meedoet met dagbesteding, of dit plaats kan vinden in het wijkcentrum, waarvoor sommige mensen nu met de bus verder reizen tegen een vergoeding.

“Stel iemand komt met de vraag: ‘ik wil een scootmobiel’. Dat is de vraag niet, de vraag is: hoe zit het met mijn mobiliteit. Wat past bij me? Dus als dit voertuig bedoeld is om eens per week naar Lewenborg te gaan, dan kan bijvoorbeeld  een busabonnement ook.”

4 opmerkingen:

An zei

Sorry Willem, ik begrijp de essentie van dit verhaal niet. Ik heb het een paar keer gelezen omdat ik niet weet wat Stip is of doet, en nu begrijp ik het nog steeds niet. Bij 'klussen' denk ik aan verbouwen, kabels, stopcontacten e.d., maar gaat het nu om 'thuiszorgzaken'? Of boodschappen doen voor iemand? En inleidend stukje over Stip zou in elke geval voor mij wel op zijn plaats zijn geweest.

Anoniem zei

Ben blij bovenstaand te lezen.
Ben ik tenminste niet de enige die het niet begreep, toen ik het voor het eerst las.
Wel reageerde ik er gisteren op maar ik denk dat dit berichtje in de cyberwereld verdwenen is...
Ik noemde als voorbeeld de klusbus.
Misschien komt het alsnog boven water?

gr. therèse

Willem Pauwelussen zei

Oh, ik dacht dat wel bekend zou zijn dat STIP staat voor STeun en Informatie Punt, en dat mensen met hulpvragen hier doorverwezen kunnen worden (komt uit de WMO). De vestiging in Beijum zal toch wel een keer officieel geopend zijn en dan zal er ook wel over gerapporteerd zijn in de wijk, hetzij schriftelijk dan wel via internet, dacht ik. Ik moet nu concluderen dat dit blijkbaar niet het geval is geweest. Er is trouwens in internet veel over te vinden hoor.
Wat het klussen betreft raad ik aan om het eerste artikel te lezen, waar dit een vervolg op is (misschien kan Johan er nog een link in zetten?). Samengevat komt het erop neer dat kleine klusjes wel door vrijwilligers gedaan kunnen worden maar dat je voor grote klussen (badkamer, uitbouw, extra verdieping, buitenschilderwerk) waarschijnlijk een klusbureau aanzoekt. Het blijkt dat daar nogal eens maffia bij rondloopt die de mensen behoorlijk kunnen tillen, daar heb ik een aantal voorbeelden van gegeven. Dus stelde ik voor om dan bij STIP een lijst met betrouwbare klusbedrijven op te stellen zodat niet nog meer mensen ten slachtoffer vallen aan dit soort onfrisse praktijken.
Vervolgens heb ik een afspraak met STIP in deze wijk gemaakt om ze te vragen wat ze hiervan denken. En tegelijk nog wat andere vragen meegenomen, zoals hoe het zit met de aansprakelijkheid van hun vrijwillige klussers, of ze met hun geringe openingstijden deze grote wijk wel kunnen bedienen, en wat mensen kunnen verwachten die hun PGB straks door de gemeente wordt geïndiceerd. En dat is dus dit artikel geworden.
Nu helder?

Willem Pauwelussen zei

Okay Johan bedankt voor de link. Vlotte bediening hoor.