Door Willem Pauwelussen
Dijkmansport wil ook op straat een gezonde levensstijl
Maanden wordt er al gewerkt aan de nieuwe kruising bij de Kardinge. Het fietspad, vanaf het sportcentrum naar het fietviaduct met het Windepad is ervoor opgeofferd. Het komt terug maar takt dan aan bij het Noorderzijlvest en ook gaat er een fietspad over de ringweg heen, die direct na het viaduct naar links gaat en strak langs de ringweg naar de volgende afslag loopt. Het is dus de vraag wat de bedrijven aan de Melisseweg ermee opschieten. Daar praten we over met Martin Dijkman van Dijkmansport. Maar die ziet het nog wat breder.
De flessehals Noord-Oost
Martijn Dijkman |
De auto uit en de fiets op!
Nee, niet alleen de auto in de watten leggen, vindt Dijkman. Eigenlijk zou het fietspad, wat langs de nieuwe busbaan komt, niet direct na het viaduct linksaf moeten gaan, maar bij hem voor de deur langs moeten lopen. Dat zandpadje kun je dan wel fietspad maken. Maar hier is niet alleen Dijkmans eigenbelang mee gemoeid. “Wat wij promoten is een actieve levensstijl. Als mensen actiever worden op de fiets, worden ze ook actiever in hun dagelijks leven. Dus je moet het de fietser zo makkelijk mogelijk maken. Hoe meer snelwegen je maakt voor fietsers hoe meer mensen zullen besluiten de fiets te nemen. ” Dan moet je de fietsroutes ‘plus’ niet alleen buiten maar ook in de stad maken.
Stop de fietspuzzeltocht!
Ga eens na hoe omslachtig de fietsroute is naar de binnenstad: door de Ulgersmaborg, de Pop Dijkemaweg, de Oostersluis, overal kruis je ander verkeer, en overal heb je verkeerslichten. Zou je het Oosterhamriktracé óók voor fietsers doortrekken dan kom je pas een verkeerslicht tegen bij het Noorderbad. Dat zou nog eens een PLUSpunt voor het fietsverkeer zijn!
Veiliger met een rotonde?
Vandaar dat ook hij vindt dat de Korrebrug open moet blijven voor fietsers. Maar dan zou je wel iets moeten doen aan die chaos van iedereen die door elkaar rijdt op die kruising. Een enorme verbetering zou zijn als al de middelbaar scholieren er niet meer linksaf hoeven om via het roestige kunstwerk naar de school te komen. En dat doe je door een stukje verderop het Heerdenpad een rotonde te maken, denkt Dijkman.
Het kán allemaal!
Nu komt hij pas echt op dreef. De ideeën rollen over tafel. Een transferium op het Simmerenterrein, ben je eerst uit de zorgen hoe je de rommel daar uit de bodem krijgt. Een parkeerplaats ‘Antillenplein’ naast de Korreweg waar de scholen afgebroken zijn. Bewaakte fietsparkeerplaatsen met kopjes koffie, sleutelaars en oplaadpunten voor de e-bike, een bedrijfje aldaar met bakfietsen die je kunt huren om de nieuwe koelkast of televisie uit het centrum te slepen. Scheelt een hoop gesleep naar de parkeergarage. Hij ziet daar wel een winstgevende business uit ontstaan.
“Fietsen moet je brengen als een lifestyle, als iets dat gezond is, en wat door de overheid gestimuleerd wordt. Het scheelt niet alleen in de ziektekosten maar ook in de verkeersdoden. Mooi project voor D’66, die is toch pro-fietsen?”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten