maandag 2 mei 2011

MAANDAGOCHTEND (71)

Koninginnedag en 1 mei liggen achter ons. Maar de hele meivakantie hebben we nog tegoed, een meivakantie met de dodenherdenking en bevrijdingsdag als belangrijkste dagen. Deze foto is net op Plein West genomen. Eigenlijk niks bijzonders, een plastik draagzak waar waarschijnlijk chinees eten in heeft gezeten met een vork. Ik weet niet of het een overblijfsel is van de koninginnedagviering, of het er gisteren is neergekwakt, of toch vanochtend. Je ziet wel eens een hoop sigarettenpeuken en as op een parkeerplaats liggen, gemakshalve gedumpt door een automobilist(e). De mentaliteit die er achter steekt zegt: als ik het maar kwijt ben. Wat kan mij m'n omgeving verrekken.
Het is niks vergeleken waar we deze week stil bij gaan staan. Bij oorlog, gesneuvelden, vrede en vrijheid. Vooral dat laatste is een groot goed. Vrijheid. Sommigen kunnen deze verworvenheid niet hanteren en schieten door. Ze nemen de vrijheid om een winkelkar in de Zuidwending te kwakken, een fiets te jatten of rommel op straat  te smijten. Maar nogmaals, het stelt niks voor met wat 66 tot 71 jaar geleden gebeurde. De 2e wereldoorlog. Ondergetekende behoort tot een grote groep Nederlanders die nog nooit een oorlog heeft meegemaakt. Wat zal ik me ergeren aan rommel op straat, er rijden immers geen tanks door de straten van Beijum en er wordt ook niet gebombardeerd.
Ik wens u een prettige week in vrijheid toe. Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. En een dag later koesteren we die vrijheid.

Geen opmerkingen: