Gistermiddag (en avond, tot 20.00 uur) werd in Sportpark Kardinge het door de gemeente Groningen opgestelde visie voor het "Kardinge Kerngebied" aan het publiek gepresenteerd. Via de boswachter van Kardinge werd onderstaande mail doorgestuurd. Vervolgens ging uw blogger even poolshoogte nemen, hij sprak o.a. met stadsdeelsecretaris Irma Zijlstra, en luister vooral ook naar stedenbouwkundige Rob van Gemert. Bekijk en beluister de video. (mail:) Afgelopen maanden heeft u zich ingezet door mee te denken over versterking in zowel de gebruikers- als de natuurwaarden voor de wijkrand van Beijum. Dit heeft geresulteerd in een inrichtingsplan met ruimte voor zowel speelplekken voor kinderen, plukvelden en plukbomen, begrazing met koeien, uitrengebied voor honden, natuurvriendelijke sloten, enz.
Ook de gemeente Groningen is momenteel bezig met het maken van een nieuwe visie voor het kerngebied Kardinge. Een belangrijk punt in deze visie betreft de relatie tussen de wijk Beijum en het Kardinger gebied.
De gemeente Groningen heeft de visie “Kardinge Kerngebied” vastgesteld. In de visie staan de uitgangspunten verwoord om de verkeersveiligheid, de parkeersituatie en de aantrekkelijkheid als sportgebied te verbeteren. Ook is de eindhalte van lijn 2 van de regiotram meegenomen in de visie. Groningen werkt de komende 2 jaar de kernvisie uit in een uitvoeringsplan voor het gebied. Hierin staan concrete infrastructurele aanpassingen waarbij sprake is van een aantrekkelijker inrichting van het gebied voor sporters en recreanten, bewoners en sportondernemers. Het college van B&W heeft voor het opstellen van het uitvoeringsplan € 600.000,- beschikbaar gesteld.
Ter voorbereiding op de visie is uitgebreid gesproken met bewonersverenigingen, sportverenigingen en ondernemers in het gebied. Ook het uiteindelijke inrichtingsmodel is afgestemd met alle betrokkenen.
Nieuwe boulevards
Er ontstaan rondom de Kardingermaar 2 boulevards. De zuidelijke Kardingermaar, aan de zijde van het sportcentrum, wordt verbreed tot een volwaardige wandelboulevard. De nieuwe noordelijke boulevard, aan de zijde van de Kardingerberg, is een smallere wandelpromenade waarbij aan de uiteinden de mogelijkheid bestaat tot de bouw van bedrijfspanden. Hiermee voldoet het plan aan de toenemende behoefte van sportondernemers om zich in dit gebied te vestigen. In het centrum tussen deze twee boulevards ontstaat een plein, dat het hart vormt van Kardinge. In dit gebied staan ook de tram-en bushaltes ingepland. De nieuwe ingang van sportcentrum Kardinge wordt verplaatst naar een locatie recht tegenover dit nieuwe plein.
Parkeren
Met de komst van de tramhalte verbetert de bereikbaarheid van het gebied. Het parkeerterrein krijgt hiermee een belangrijke rol binnen het Park & Ride-netwerk van de stad. Dit betekent dat de parkeercapaciteit van het Park & Ride-terrein (P&R) moet worden vergroot. De parkeerplaats wordt over de hele lengte van de Kardingermaar uitgebreid met een extra parkeerstrook. Hiervoor moet de Kardingerberg aangepast worden. De totale parkeercapaciteit groeit van 900 naar 1150 plaatsen.
Met de komst van de tramhalte verbetert de bereikbaarheid van het gebied. Het parkeerterrein krijgt hiermee een belangrijke rol binnen het Park & Ride-netwerk van de stad. Dit betekent dat de parkeercapaciteit van het Park & Ride-terrein (P&R) moet worden vergroot. De parkeerplaats wordt over de hele lengte van de Kardingermaar uitgebreid met een extra parkeerstrook. Hiervoor moet de Kardingerberg aangepast worden. De totale parkeercapaciteit groeit van 900 naar 1150 plaatsen.
Een nieuw fiets- en voetpad levert een bijdrage aan de verbetering van de verkeersveiligheid omdat fietsers geen gebruik meer hoeven te maken van de parkeerzone om bij het recreatiegebied te komen.
De totale kosten van de herinrichting van het gebied bedragen € 10,8 miljoen. Het is de bedoeling de werkzaamheden in 2014 en 2015 uit te voeren.
Lees hier.
Lees hier.
4 opmerkingen:
10.8 miljoen! Terwijl het nu al zo'n heerlijk park is.
Precies, wiens paradepaardje is dit nu weer? Laten ze het geld ergens anders voor gebruiken.
De (concept)-visie van het Kerngebied Kardinge is te lezen door middel van deze link:
http://gemeente.groningen.nl/ro/wijkprojecten/visie-kardinge
U kunt een pdf-bestand gaan opladen. Met mooie foto's, schetsen en kaarten. Een prachtig bewaardocument van 60 pagina's.
Zeer opmerkelijk is dat in deze kernvisie de regiotram naar Kardinge gewoon doorgaat, terwijl hierover thans in de gemeenteraad veel (financieel) verzet is. Ook bij wethouder Frank de Vries en een deel van de PvdA-fractie. Vanmiddag bespreekt de gemeenteraad van Groningen de Voorjaarsnota van B&W van Groningen. Kan de gemeente Groningen de regiotram wel betalen? Wat is de meerwaarde van de regiotram voor de Beijumers en Lewenborgers? In ieder geval moet er overgestapt worden in Kardinge (voor de buslijnen 3 en 6), hetgeen een groot nadeel is.
Geld is natuurlijk altijd "veel" voor voorzieningen die niet zichtbaar terugverdiend worden.
De vraag die bij mij bovenkomt: hoeveel dagen per jaar staat die parkeerplaats nou echt vol. Of moet je als park-en-ridder binnen 100 mrt van de bus staan.
Ik neem dan voor het gemak ff aan dat die tram er echt niet komt. Heel erg vroeger waren die metalen wielen op een enkel spoor toch hip?
Tegen de tijd dat ie klaar is, hebben we toch al elektrische bussen. En pak hem beet 600miljoen is dan best VEEL voor een attractie.
Een reactie posten