zaterdag 21 januari 2012

EEN BRUG OVER ONS KANAAL

Ons aller kanaal, de Zuidwending, blijft bij ondergetekende, geboren Veenkoloniaal, nostalgische gevoelens oproepen. Prettige gevoelens, ondergetekende mag graag even afstappen bij het kanaal en mijmeren. Heeft de lezer dat ook, naar iets kijken, en voor je het weet trekt er een complete 'prentenboek' aan beelden en herinneringen aan je geestesoog voorbij van vervlogen tijden? Apart om kilomers lange 'film en beeldmateriaal' over je complete levenswandel in je hoofd te hebben, en ze niet te kunnen delen met anderen. Volgens mooie bijna-dood-ervaringen van mensen die teruggekomen zijn van gene zijde bekijkt je ziel, of datgene wat niet dood gaat en er al was voor je geboren werd, vlak nadat het lichaam is gestorven de film van het voorbije leven terug. Dat wordt nog wat. Zou je er popcorn bij krijgen? Wat lijkt het uw blogger geweldig om een uurtje dood te gaan, de camera mee te nemen naar de hemel, want uiteraard de plek waar hij heen gaat, te filmen, terug te keren op aarde in Beijum en het op Beijumnieuws te zetten. Het moet toch een geweldige primeur zijn, een videoverslag van een bezoek aan gene zijde. Jaja, het ego wil ook z'n deel, en de dood fascineert nu eenmaal en maakt nieuwsgierig.
Maar goed, de fantasiehormonen gieren weer door dit nog levende lichaam en hoofd heen. Dat krijg je er van als je als geboren Knoalster naar ons mooie kanaal kijkt. Deze foto maakte ondergetekende aan het begin van de middag. Naast de bruggen in de Kanaalstreek loopt rechts van de brug een loopbruggetje, hierop lopend konden (kunnen) de bruggen worden opengedraaid. Kinderen gebruikten de loopbruggen als duikplanken, ondergetekende heeft duizenden duiken in het Stadskanaal gemaakt. Gouden tijden, al zegt hij het zelf.
Wat weer nieuwsgierigheid opwekt bij deze Beijumer brug is het nummerbordje dat er aan bevestigd zit. Hebben bruggen in Beijum nummers? Zal de brug over de Zuidwending ter hoogte van de Calvijnschool nummer 54 dragen? Of 52? Komende week zal ondergetekende de andere drie bruggen over ons kanaal aan een inspectie onderwerpen. Waarom een getal in de vijftig? Waarom niet brug 1 t/m 4 te Beijum?

Geen opmerkingen: