woensdag 9 december 2020

CORONABEIJUM (28)




Het coronavirus brengt veel nadelen met zich mee.

Maar er zijn ook wat voordelen te benoemen.

Een klein dingetje, bij de ingang van de AH hoef je niet meer te zoeken naar een munt om een winkelwagen te openen en te gebruiken. Als je die niet had kon je vijftig cent pinnen bij de servicebalie om vervolgens een munt te krijgen om boodschappen te kunnen doen.

Dat gedoe is al ongeveer twee weken verleden tijd, er staat steevast een medewerker(ster) bij de ingang gebruikte wagens te desinfecteren voor hergebruik.

Gemakkelijk, er wordt je gewoon een wagen aangereikt. Zie afbeelding boven.
"Het is net alsof ik in een autowasstraat werk", aldus een wagenschoonmaakster de afgelopen week.

Wat voor sommigen ook klaarblijkelijk een voordeel is, is dat ze de afgelopen tijd en nog steeds constant via vooral Facebook ten strijde kunnen trekken tegen de corona-maatregelen, mondkapjes en RIVM-adviezen. Het lijkt een doel en structuur te geven aan deze zelfverklaarde 'vrijheidsstrijders.' Wellicht dat als corona voorbij is, dat ze in een zwart gat gaan vallen. Waar moet je dan weer tegen gaan strijden?

Het is deels grappig, ware dat het niet zo tragisch is. Ze noemen zich 'wakkeren', anderen zijn schapen, en ze doen 'zelf onderzoek.' 
Deze blogger krijgt ook wel eens Facebook- of Toutube-links opgestuurd waarmee filmpjes te zien zijn waarop 'de waarheid' omtrent corona wordt verkondigd. 

De extremen komen ook wel eens voorbij, Soros, de elite, pedonetwerken, Trump heeft gewonnen, fraude, dat soort uithoeken van complotwaanzinnig 'denken.' Allemaal 'eigen onderzoeken.'....

Foto's links en rechts boven. Een mondkapje is verplicht. En, hier niet gaan zitten eten. Er wonen ook in Beijum mensen die een mondkapje als een muilkorf zien. Alsof het dragen ervan vanuit vijandigheid is bedacht en wordt uitgevoerd. En tja, eten op een bankje gaat niet met een mondkapje op.

Foto's daaronder. Links, ja, gooi een gebruikte mondkapje in de plantenbak bij de in- en uitgang van het winkelcentrum. Wat een 'vrijheid.' Foto daarnaast, bij de zelfscan-kassa's van de AH is het soms van alle kanten spitsuur. De doorgang vanuit dit gangpad richting de kassa's is geblokkeerd zodat genoemde kassa's niet meer vanaf verschillende kanten (afstand houden...) te benaderen is.

Foto's links en rechts beneden, even buurten bij Winkelcentrum Lewenborg.

Daar zien de maatregelen er wat gestroomlijnder uit, gescheiden looppaden met dranghekken en duidelijke adviezen op de toegangsdeuren.

Afbeelding beneden, de slagerij in weer Winkelcentrum Beijum. Het personeel daar draagt een mondkapje voor de klanten. Doet u dat ook voor hun. Zonder vraagteken op het einde.

'Vrijheidsstrijders' en 'deskundigen' zullen het allemaal niks vinden. Ze weten het beter. 
Deze blogger wordt vast ook door het RIVM betaald. En hij hoort natuurlijk ook bij de MainStreamMedia.

Deze categorie mensen moet het van vijandigheid hebben. Andersdenken 'schapen' noemen. Mondkapje is muilkorf. Corona is 'een verzinsel.'

Sinds een week zijn mondkapjes in openbare ruimtes verplicht, maar de besmettingen lopen op. Helpen ze echt wel? Kritisch zijn op corona en alles er op en eraan is prima, maar gelukkig daalt het allergrootste deel van de Beijumer bevolking niet af in de donkere spelonken van het complotdenken.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Johan, vind jij ook dat mensen die om medische/psychische redenen geen mondkap kunnen (ver)dragen dit uiterlijk kenbaar moeten maken zodat ze niet per ongeluk worden aangezien voor wappies? Ik zal uiteraard geen enkele vergelijking durven maken met WOII.
Of moeten ze gewoon thuisblijven om de rest van de bevolking geen angst aan te jagen?

Ik heb ook nog een mooi linkje voor je van de rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/beleidsnotas/2020/12/08/doorontwikkeling-verhaallijn-en-toon (zie .pdf)

Misschien kun je ook eens inhoudelijk ingaan op argumenten die niet stroken met het overheidsbeleid. Gewoon omdat dat vóór de coronacrisis volstrekt normaal was maar je nu als een sociale paria wordt gezien als je kritiek hebt. Wanneer wordt kritiek complotdenken? Het misplaatste 'je doet het voor een ander' is emotionele chantage. Ik heb niemand gevraagd een mondkap te dragen om MIJ te beschermen.


Chris zei

De mondkapjesverplichting is niet ingevoerd omdat het een bewezen effectief middel is. Besmettingscijfers dalen er niet door, sterker nog, het zou maar zo kunnen dat er door verkeerd gebruik een negatief effect van de mondkapjesverplichting uitgaat. De enige reden dat er een mondkapjesplicht is ingevoerd, is gelegen in de publieke opinie en de naderende verkiezingen. Massahysterie en geen rationeel besluit.

Probleem in de coronacrisis is ook de constatering dat we 100 miljard per jaar aan een zorgstelsel uitgeven dat vervolgens al blijkt te bezwijken bij een belasting met een 1.000 of 2.000 extra patiënten. Daar wil geen enkele politicus verantwoordelijk voor gehouden worden, dus nemen we maatregelen tot in het extreme.

Verder wordt er door het nemen van allerlei coronamaatregelen ook enorme gezondheidsschade toegebracht aan gezonde mensen. Dat merk je wel als je als alleenstaande 9 maanden thuis moet werken en ook niet naar de sportvereniging kunt. Wellicht is dat iets voor de blogger om over na te denken.

De ethische discussie die gevoerd moet worden, is de vraag hoever je moet gaan om een natuurverschijnsel als het coronavirus te stoppen. Ik kom inmiddels tot de conclusie dat de maatregelen mijzelf meer schade berokkenen dan dat het voorkomen van een coronabesmetting waard is. Mijn solidariteit gaat niet zover dat ik bereid ben mijn gezondheid op te offeren voor zogenaamd zwakkeren die bijvoorbeeld zichzelf in die positie hebben gebracht. (denk aan roken en ongezonde voeding).

Overigens neemt dat niet weg dat we de echt zwakkeren in de samenleving moeten beschermen, maar dat kan niet door de hele samenleving stil te leggen. Tenslotte is leven nooit zonder risico geweest en daar hoort een slechte afloop van een coronabesmetting dus ook bij.

Anoniem zei

Wat anoniem hierboven niet snapt is dat wanneer je deel uitmaakt van een samenleving je de verantwoordelijkheid hebt om zorg te dragen voor het welzijn van een ander. Je houdt je aan de verkeersregels en dus ook aan de coronaregels. Ook als je kritiek hebt op die regels. Zo kun je vinden dat een maximum snelheid te laag is. Dat is prima maar zolang 'ie geldt hou je je eraan. Dat geldt ook voor mondkapjes. Aks je dat niet doet dan plaats je jezelf buiten de samenleving en dat heeft consequenties.

Anoniem zei

Wat fijn dat Chris mag bepalen wie wel acceptabel zwak is en wie niet en dus wie bescherming verdient. Is zijn achternaam toevallig Jensen?

Anoniem zei

Waardeloze reactie anoniem gisteren 13.49 uur. Met grote letters MIJ schrijven. Zegt alles. MIJ.IK. Egocentrisch ten top. Niemand heeft MIJ gevraagd om links op de snelweg te rijden, niet te hoge snelheid te hebben, niet dronken zijn, veiligheidsgordels om. MIJ. IK.

Anoniem zei

@Anoniem 10 dec 23:35

"Wat anoniem hierboven niet snapt is dat wanneer je deel uitmaakt van een samenleving je de verantwoordelijkheid hebt om zorg te dragen voor het welzijn van een ander"

Dit is slechts ten dele waar en kan en mag nooit van bovenaf worden opgelegd op straffe van sancties. Iemand bewust schade toebrengen is iets anders dan verantwoordelijk worden gehouden voor het welzijn van een ander (tenzij het je kind is of je baan). Dit zou immers inhouden dat we allemaal tot in der eeuwigheid met mondkapjes blijven rondlopen omdat je mógelijk een griepje onder de leden hebt maar nog geen symptomen waardoor je mógelijk een ander kan besmetten die daardoor mógelijk een weekje onder de wol moet, en mócht diegene onderliggend lijden hebben waardoor hij/zij uiteindelijk sterft (that's life), jij andermans dood op je geweten hebt. Dit is psychologische terreur. Hoe kun je dat nog een SAMENleving noemen? Alle maatregelen zijn erop gericht juist dat te ondermijnen.


"Aks je dat niet doet dan plaats je jezelf buiten de samenleving en dat heeft consequenties"

Klopt helemaal, ik begeef me dan ook zo weinig mogelijk onder de mensen om ze niet teveel schrik aan te jagen met mijn naakte gezicht (de HORROR!).
Ik kan wel makkelijk wijzen naar de overheid die al deze bizarre maatregelen oplegt maar uiteindelijk zet iedereen ZELF een muilkorf op. Zoals gehoorzame slaven betaamt.



"Wie bereid is vrijheid op te offeren voor veiligheid verdient beide niet en zal beide verliezen"

Anoniem zei

@Anoniem* 11 dec 13:45

'Waardeloze reactie anoniem gisteren 13.49 uur. Met grote letters MIJ schrijven. Zegt alles. MIJ.IK. Egocentrisch ten top. Niemand heeft MIJ gevraagd om links op de snelweg te rijden, niet te hoge snelheid te hebben, niet dronken zijn, veiligheidsgordels om. MIJ. IK.'

Hm. Ok: Als (ik) de zin had uitgesproken had (ik) ook de nadruk op 'mij' gelegd om aan te geven dat (ik) van niemand verlang zijn of haar adem bij zich te houden om (mij) te beschermen tegen mogelijk enge ziektes. Wat een zotheid.

Helaas, de meeste mensen volgens liever klakkeloos ieder overheidsbevel op, immers overheden staan erom bekend altijd het beste met hun onderdanen voor te hebben. Ik bedank deze schapen dan ook hartelijk voor het hartstochtelijk meewerken aan de ondergang van hun en mijn vrijheid en dat van onze kinderen, vingerwijzen en deugen is immers zoveel comfortabeler dan zelf nadenken.

Ik vraag me serieus af, als Rutte morgen meedeelt dat wetenschappers hebben ontdekt dat scheten ook corona verspreiden en het gebruik van buttplugs dringend wordt geadviseerd danwel verplicht gesteld, hoeveel mensen gaan zich dan eindelijk achter hun oren krabben? Ik vrees het ergste.





*Ik herken in het geciteerde commentaar de schrijfstijl van de Beijumblogger maar ik kan me vergissen uiteraard.



Sanitize your mind and get your hands dirty

Anoniem zei

Het is wel duidelijk dat er ook in Beijum een aantal viruswappies rondlopen die er voor zorgen dat de besmettingen weer stijgen waardoor de welwillend mensen die meedoen nu een eenzame Kerst tegemoet zien. Ik ben inmiddels wel klaar met die zogenaamde "kritische denkers". Wat mij betreft donder je gewoon op uit onze samenleving. Je hebt hier niets te zoeken als je niet mee wilt doen. Groetjes van zo'n overheidsslaaf.

Chris zei

Kritisch zijn op maatregelen betekent niet automatisch dat je ook geen verantwoordelijkheid neemt. Waar mogelijk zal ook ik verspreiding van het virus proberen te voorkomen. Ik heb ook kwetsbare naasten.

Het kan alleen niet zo zijn dat de gezondheid van zeer veel mensen, waaronder die van mijzelf, de vernieling in geholpen wordt door een irrationele strijd om een relatief beperkte groep te beschermen. De maatregelen veroorzaken meer schade aan de gezondheid van velen dan het coronavirus ooit zou doen. Deze schade is alleen (nog) niet zichtbaar.

Het klinkt hard, maar in de wereld voor corona werd ook niet elk mensenleven tegen elke prijs gered. We geloven graag dat wanneer we ziek worden een behandeling krijgen, ongeacht de kosten daarvan. Zo werkt het helaas niet, zorg is schaars en er wordt altijd een kosten/baten afweging gemaakt die ertoe kan leiden dat je niet behandeld wordt. Daarvoor zijn behandelprotocollen uitgevonden. Dan hoeft de arts zelf de beslissing niet te nemen om behandeling te weigeren.

In geval van corona geldt dit kennelijk allemaal niet omdat we tegen elke prijs willen voorkomen dat we nare beelden op tv krijgen van ziekenhuizen die het niet aankunnen. Dat zou overigens ook heel slecht zijn voor de carrière van menig politicus. Maar of dit handelen rationeel is en leidt tot de minste schade aan de mensheid in totaal? Ik betwijfel het.

Er is simpelweg een grens aan de mate waarin de verspreiding van het virus geremd kan worden. Verdere beperking van de verspreiding kan waarschijnlijk alleen tegen heel hoge (exponentieel toenemende) kosten. En dan bedoel ik niet alleen kosten in geld.

Beter is het dan om de capaciteit van de zorg op onorthodoxe wijze te verhogen en wellicht moet de aanwezigheid van het virus gedeeltelijk geaccepteerd worden.