maandag 1 oktober 2012

MAANDAGOCHTEND (129)

Een allervroegste maandagochtendwandeling bracht me een uur geleden in de Wibenaheerd. Het is dé heerd van Beijum die af en toe te lijden heeft aan negatieve beeldvorming; criminaliteit, hennepplantages en schietpartijen. Het zal, zeker weten dat 99% der Wibenaatjes gewoon prettig willen wonen, niet gewelddadig zijn en op een fatsoenlijke manier aan inkomen komt. En wat een goddelijk uitzicht heeft een groot gedeelte van hen op het Kardingerpark. Handen af van de Wibenaheerd! Maar goed, Wibenaatjes, ok, weer niet iedereen, wat toch echt niet meer kan is dat jullie nog steeds een beetje in oranjesferen vertoeven. Hoelang is het voetbaldebacle dat onze miljonairs hebben veroorzaakt geleden? Drie maanden? Vier? Is er dan niemand in dit hoekje die even in de regenpijp kan klimmen en in de tegenoverliggende bomen om dat irritante spul weg te halen? Nee, de beurs kan toch niet zo krap zijn dat de oranje vlaggetjes tot en met het WK van 2014 blijven hangen? En nou niet allemaal wegduiken en naar de ander wijzen, nee aanpakken die hap, ik bedoel opruimen die hap. Hoe het trouwens kan dat alle vlaggetjes nog oranje zijn is me een raadsel, ik herinner me van de Holmsterheerd dat ze daar na twee weken al richting geel verkleurden.

De bladeren van bomen en struiken in de wijk worden met de dag geler en roder. Misschien moet ik met m'n maandagochtendchagerijn ook niet zo lopen leuren en zeuren, bedenk ik me ineens. We hebben een tolerante, bonte en kleurrijke wijk, en dat moeten we mooi zo houden. Waarom die oranje vlaggetjes dan niet accepteren? Laat toch maar mooi hangen, Wibenaatjes. Even kijken hoe het oranje over twee maanden met de sneeuw harmonieert. Ook leuk voor de komende jaarwisseling, vuurwerk met vlaggetjes.

De maand oktober is begonnen. De maand waarin Atsje Straatsma haar 100e Beijumskap aan ons zal voorschotelen. En ook de maand waarin dit digitale Beijumnieuws-wijktheater vijf jaar bestaat.
Een prettige kleurrijke en tolerante week toegewenst.

Geen opmerkingen: