woensdag 21 november 2012

EEN ENTLEBUCHER SENNENHOND

Eergisteren ontving ik een mail van autodokter Koos Visser. U weet wel, van het gelijknamige autobedrijf aan de Oosterhamrikkade, activeer desgewenst het logo links om op z'n site te komen. Doordeweeks houdt de Beijumer zich overdag hoofdzakelijk met auto's bezig. Wat hij in z'n privéleven allemaal doet, zal ik zo niet weten. Wel zag ik hem ooit een keer een hond uitlaten in de wijk, ik weet echter niet meer of het het beestje is die u boven kunt zien. De foto zat bij de genoemde mail in en de autodokter schreef erbij: 'Hier een mooie foto van mijn honden in de groene long van Beijum in de herfst. De rechter  is een Entlebucher Sennenhond en volgens mij de enigste van zijn soort in Beijum. Je kunt er vast een leuk verhaal van maken.' Daarna stuurde hij nog een foto van de hond met de chique naam alleen, zie boven. Altijd leuk om iets unieks te hebben. Boven ziet u Fay, de Entlebucher Sennenhond van Koos Visser. Ik had er nog nooit van gehoord. Een 'leuk verhaaltje' kan ik zo niet uit m'n mouw schudden, wel ging ik even bij vriend Google te rade: De entlebucher sennenhond is de kleinste van de vier Sennenhonden. Helemaal vast staat het aantal niet, maar waarschijnlijk zijn er ongeveer 800 exemplaren in Nederland. Het zijn opgewekte, vrolijke honden. Ze zijn intelligent, levendig en hebben een enorm uithoudingsvermogen. Ze zijn enigszins terughoudend ten opzichte van vreemden en onomkoopbaar! Zij werken graag voor je en zijn niet voor een gat te vangen. Zij stellen gezelschap zeer op prijs en genieten ervan om samen lange wandelingen te maken of hondensport te beoefenen. Ook zwemmen doen de meesten graag, vooral als ze iets uit het water moeten ophalen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een schatje

Alie zei

Wat een prachtige hond, qua uiterlijk en zo te lezen ook qua karakter! Ik kende het ras niet, ken alleen de Berner Sennenhond, die heeft wel dezelfde kleuren (tenminste een tricolor). http://nl.wikipedia.org/wiki/Berner_sennenhond