maandag 5 november 2012

MAANDAGOCHTEND (134)

Een vroege fietstocht bracht me vanochtend langs drie locaties waarin het schoonmaken en opruimen van de wijk centraal staat. Of stond. Bovenstaande foto en ook de linker afbeelding zijn op amper 250 meter afstand van elkaar gemaakt. De rechter afbeelding moet ik niet vergeten, godsamme wat een troep in ons knoal, ons aller Zuidwending, zie rechts, klik groter. Een blauwe vuilniszak, een blik en een stuk lamp. Waarom niet twee keer per jaar een opruimactie op en in de Zuidwending organiseren, beste schoonmaakbrigade van Beijum? Waarom alleen maar de Groene Long/ het Groene Hart? Op de linker foto, klik groter, ziet u het afgelopen zaterdag in het Groene Hart van de wijk verzamelde zwervuil. Het staat klaar om vandaag afgevoerd te worden. Neem ik aan.
Bovenstaande foto is voor basisschool de Beijumkorf gemaakt. Het spandoek hangt er reeds een halve week. Ja, er is minder afval door de inzet van deze school. Mooi toch? Ondergetekende heeft er nooit moeite mee als kinderen hun eigen inzet breed uitmeten. Geef de kids de ruimte, laat ze trots zijn. Kijk, dit hebben wij gepresteerd. Iets anders wordt het wat mij betreft als volwassenen zich willen laten gelden of willen pronken met hun opruim- en schoonmaakbezigheden. Niet dat dit afgelopen zaterdag het geval was, maar het ligt m.i. wel op de loer: kijk eens hoe goed wij bezig zijn. Wij behoren tot de goede kant van de Beijumer samenleving. Leer mij Beijum en sommige bewoners kennen.
De wijk schoonmaken doe je in stilte. Lijkt me. Zonder opsmuk en zonder een houding van "zie mij eens goed doen." Hoe zou het toch zijn als je met z'n zeventigen een stuk Beijum zou willen ontdoen van zwerfvuil, en er ligt niks? Zou je je in dat geval niet belazerd voelen? Kom op, wat geeft het een bevredigend gevoel en voldoening dat er weer zakken voel troep bij elkaar zijn verzameld. Goed bezig! Met dank aan de vervuilers. Ja, enig cynisme spreekt hier wel uit. Maar er zit een kern van waarheid in.
Meestal zijn kinderen veel eerlijker dan volwassenen. Minder afval dankzij onze school. Of zullen het toch weer die protserige volwassenen zijn geweest die dat spandoek hebben geregeld en opgehangen? Zie ons eens goed doen. Het kan niet missen, een volwassen pr-stunt. Met dank aan de gemeente Groningen.
De nieuwe week is weer begonnen. En ondergetekende is weer zeer goed bezig met z'n eerste blogbericht van deze week, hij meet het zelfs breed uit op z'n eigen wijkblog.
Een prettige week gewenst. De zon komt op en er zijn grote gedeeltes blauw boven  in de lucht te bewonderen. Het kon wel eens een zonnige dag worden. En opgeruimd staat nog altijd netjes.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi!!

Ik vind het altijd leuk om je blogs te lezen. Lees ik net het bericht van rotzooi in het kanaal, mensen ergeren zich daaraan, ik ook maar wat me vooral stoort in dit stuk is dat er even een vloek in de tekst geplaatst moet worden. Dit vind ik erg jammer, en stoor me daar ook aan, volgens mij is dit helemaal niet nodig!!

Anoniem zei

Tussen Fultsemaheerd en Boelemaheerd -ook Groene Long- liggen ook nog hopen verzameld afval, dat niet is opgehaald.
Vergeten de ophalers dit stukje Groene Long niet?