De blogger telde vanmiddag omstreeks 13.00 uur meer dan 25 wachtende mensen in de apotheek van Beijum. Buiten stonden nog vijf: "En wat moeten we doen als het zo hard had geregend zoals afgelopen maandag? Waar kun je dan schuilen?" Even daarvoor werd schrijver dezes gebeld: "Wil je even komen? Het is ronduit schandalig wat hier gebeurt."
Bij aankomst telde hij twintig boze en geërgerde mensen die binnen zaten te wachten op hun medicatie of zalfjes. Een wachtende: "Dit kan toch niet? Apothekers verdienen geld als water? Waarom zetten ze dan geen extra personeel in?" Op de rechter foto ligt een kind met een oorontsteking in een kinderwagen. De wanhopige moeder: "Ik moet langer dan een uur op medicatie wachten. Schandalig dit!"
Weer een ander: "Het lijkt verdomme Afrika wel, wat zijn dit voor praktijken?"
Een Beijumse later op de middag (17.00 uur): "Ik heb anderhalf uur moeten wachten op een tube zalf. Anderhalf uur! Woede en onbegrip. Een ander:" Weet u mijnheer, het is in Lewenborg precies hetzelfde, daar moet je soms ook meer dan anderhalf uur wachten."
De blogger moest twee weken geleden bijna twee uur (!) bij Apotheek Hanzeplein (bij het UMCG) wachten voordat hij dringende medicatie voor een gezinsgenoot meekreeg. Hij zag louter gefrustreerde en geërgerde wachten om hem heen.
Is het een trend in de stad Groninger apotheken dat patiënten tussen een en twee uur op hun medicatie moeten wachten? Gaat veel geld verdienen ten koste van respect voor mensen die dringend medicatie nodig hebben?
Update 17/5, 14:10 uur. Op Internetcourant Lijn6.com staat hier een enquête over de situatie rond de apotheek.
Weer een ander: "Het lijkt verdomme Afrika wel, wat zijn dit voor praktijken?"
Een Beijumse later op de middag (17.00 uur): "Ik heb anderhalf uur moeten wachten op een tube zalf. Anderhalf uur! Woede en onbegrip. Een ander:" Weet u mijnheer, het is in Lewenborg precies hetzelfde, daar moet je soms ook meer dan anderhalf uur wachten."
De blogger moest twee weken geleden bijna twee uur (!) bij Apotheek Hanzeplein (bij het UMCG) wachten voordat hij dringende medicatie voor een gezinsgenoot meekreeg. Hij zag louter gefrustreerde en geërgerde wachten om hem heen.
Is het een trend in de stad Groninger apotheken dat patiënten tussen een en twee uur op hun medicatie moeten wachten? Gaat veel geld verdienen ten koste van respect voor mensen die dringend medicatie nodig hebben?
Update 17/5, 14:10 uur. Op Internetcourant Lijn6.com staat hier een enquête over de situatie rond de apotheek.
16 opmerkingen:
Ziek zijn is handel.
het is elke dag zo, verschrikkelijk!
Is dit alleen een Groningse aangelegenheid?
Weet men hoe het in de rest van nederland gesteld is?
gr. Therèse
ach, het zal de computer wel weer zijn
Stem op de opiniepeiling over apotheek Beijum op Lijn6:
http://www.lijn6.com/index.php/stem-op-opiniepeiling
Ik ben niet in staat om in de portemonnee van de apotheker te kijken, dus ik weet ook niet of die toelaat dat er meer personeel bijkomt. In de huidige tijd van economische malaise zou ik daar maar niet al te snel van uitgaan.
En zelfs al komt er personeel bij, daar moet ook de werkruimte voor zijn, en als ik zo eens een blik achter de balie werp heb ik daar ernstige twijfels over.
Het verslag meldt niet of die dertig na elkaar zijn aangekomen, of dat ze ongeveer tegelijkertijd voor de deur stonden.
Maar reken eens uit. Laten we vijf minuten rekenen per klant (en dat lijkt me behoorlijk krap!). Dan is nummer 30 niet eerder dan 30x5=150 minuten ofwel 2,5 uur later aan de beurt.
En je wilt toch ook niet dat je recept wordt afgeraffeld, lijkt me?
Als het gaat om je fysieke gezondheid kan het niet zorgvuldig genoeg.
Dat kan soms wel eens flink wat tijd kosten blijkbaar.
Is ja nait aans.
vraagje...
zou het handiger zijn om niet direct na het spreekuur maar bijv. vroeg de volgende morgen heen te gaan?
beetje kromme zin maar wat ik bedoel is...dan zou het zich toch wat meer over de hele dag verdelen?
gr. Therèse
Ik liep naar binnen, was buiten wel druk en vreesde al het ergste....
nummmer 46 kon ik trekken en de meter stond op 21... leuk.
Maar op hanzeplein heb je 2 apthekers. die ene tegenover ziekenhuis gaat meestal snel. die ene IN het ziekenhuis is gewoon hopeloos. Verdienen ze niets aan medicatie of nemen ze gewoon maar aan dat ik ga wachten met 25 wachtenden voor me?
Toevallig zat ik mij vanmiddag te bedenken dat deze apotheek de werkdruk kan verlagen door de apotheek ook op zaterdag open te stellen. Veel apotheken zijn gewoon op zaterdag open. Dan kom je ook tegemoet aan de werkende mens. Of gewoon je medicatie via thuisapotheek.nl bestellen. Dan wordt het thuisbezorgd en krijg je ook nog een pak stroopwafels.
Willem Pauwelussen,
Ik ben meestal in een minuutje wel weer weg. Dus 5 minuten lijkt mij wel heel erg lang. En je gaat er ook van uit dat er maar één persoon staat te helpen. Dit is in mijn ervaring ook nooit het geval, zeker niet als het druk is. Maar een kwartiertje wachten is wel redelijk standaard tegenwoordig.
Dat is niet geheel juist geïnterpreteerd Rob. Ik ga er niet van uit dat er maar 1 persoon staat te helpen, ik ga ervan uit dat er maar 1 persoon de medicijnen staat klaar te maken. Een ander bedient de balie dan, dacht ik.
Die 5 minuten zijn lang als het doosje uit de voorraad kan worden geplukt, die 5 minuten zijn een stuk krapper als ter plekke het medicijn moet worden gemaakt, dacht ik.
En bedoel je nu dat je daar binnenkomt, de enige klant bent en dan standaard een kwartier moet wachten?
Nee, als 't redelijk druk is dan moet ik een kwartiertje wachten. En de medicijnen worden tegenwoordig kant en klaar in een zak aangeleverd bij de apotheker. Althans wat ik krijg is niet meer ingepakt door hun zelf maar op een andere plek. Daarom duurt het ook langer voor je(ik) de bestelling af kan halen. Nu spreek ik wel over herhaalrecepten. Maar ook die klanten zitten er natuurlijk veel tussen.
Kweet het ook niet allemaal, Rob. Het zou mooi zijn als de apotheek het (hier?) een keer kwam uitleggen.
Gisteren medicijnen opgehaald, om pakweg kwart voor drie stond ik binnen. Nummertje trekken, er zijn nog vijf wachtenden voor mij. Valt mee, maar ik kom dan ook niet in het spitsuur.
Aan de linkerbalie staat een echtpaar, diep in gesprek met twee medewerksters. Het duurt even. Een van beide dames gaat een volgende klant helpen, blijkbaar is haar inbreng in het gesprek niet meer nodig. Een medicijn wordt afgeroepen, de klant meldt zich niet dus het wordt maar weer achter in de winkel neergelegd. Twee klanten worden nu vlot geholpen: wat heeft u nodig, het wordt opgehaald, begeleidend briefje erbij en de volgende maar weer. Dat is een manspersoon die een doorschijnende plastic zak onder de arm heeft, met een onduidelijk doosje erin, en die heeft van alles te vragen. Het lijkt alsof het hem meerdere keren uitgelegd moet worden. De minuten strijken voorbij, de man vóór mij gaat vast voor de balie staan, hij beweegt zich wat strompelend. En dan, na exact 10 minuten, ben ik aan de beurt. Bij de dokter hadden ze gezegd dat het er vandaag zou zijn. Helaas meneer, het is naar de centrale apotheek gestuurd, dus we hebben het niet eerder in huis dan vrijdag. Heeft degene na mij een gelukkie mee want nu ben ik ook weer snel vertrokken.
Gemiddeld zo’n 2 minuten per klant, was mijn ervaring dus. Dan is het zo gek niet dat je een kwartier moet wachten als je in het spitsuur komt en de 30e bent.
Apothekers verdienen geen geld als water, is gewoon CAO.
Veel regeltjes en procedures en handelingen die verricht moeten worden voordat een recept mag/kan worden afgeleverd.
Bezuinigingen vanaf de overheid en zorgverzekeraars maken het er niet makkelijker op, niet voor patienten en niet voor apothekers.
Heb zelf in meerdere apotheken gewerkt en werk nu in de stad, gaat overal zo tegenwoordig.
De apotheek is wel de laatste die hier schuld aan heeft.
Nou, heb weer s herhaalmedicatie opgehaald , het was vroeg in de middag, nummer 55 trek ik en nr 44 is aan de beurt....Na 35 min. Ben ik aan de beurt, ....krijg mn medicijnen overhandigd en kan weer weg, minder dan 1 minuut!
Heb (voor de 3e x) gevraagd waarom er geen aparte afgiftepunt is voor alléén de herhaalmedicijnen, die mensen zijn immers zó weer weg? Luistert de beleidsmaker (eigenaar?) dan niet naar de mensen?
Het afgiftebeleid kan echt wel anders ingericht worden. Hoe gaat dit straks in de winter met kou en slecht weer....heb al s eerder buiten moeten wachten op herhaalmedicijn......!
Katrijn.
Een reactie posten