zaterdag 26 september 2009

BURENDAG

Een lezeres mailde waarom ik in het vorige artikel over de Burendag zo 'negatief' deed. Het is toch een goede zaak als buren en buurtgenoten meer met elkaar omgaan en dingen uitwisselen?

Dat is het inderdaad, geen gezondere samenleving dan een samenleving waarin mensen betrokkenheid ten op zichte van elkaar voelen. Criminaliteit wordt niet voor niks veel veroorzaakt door mensen die zich buitengesloten voelen, iemand die een bushokje laat exploderen voelt zich zonder dit soort acties waardeloos en onbeduidend. Ik ben het hier helemaal mee eens.


Alleen de manier waarop stel Ich im frage. Moet gemeentelijke subsidie of geld vanuit het Oranjefonds, in combinatie met een sponsorende koffieconcern de cohesie in de buurt versterken? Gesubsidieerde gereedschapuitleen? Prima, maar sinds jaar en dag leen ik wel eens een hogedrukspuit of klopboor uit, en vraag ik wel eens om een hamer, een fietspomp, een startkabel of anders wat. Tuinfeest? Overal kan ik stoelen en tafels lenen in mijn omgeving en de laatste keer kwam daar ook nog eens een partytent bij. Het is toch veel leuker om zo'n burenuitwisseling, in de vorm van gereedschap en andere attributenleen en uitleen, zelf te creëren in je woonomgeving? Zonder gesubsidieerde gereedschap? Het is zeer de vraag of zulke burenprojecten daadwerkelijk de gemeenschapzin bevorderen. Daar kan uiteraard verschillend over worden gedacht. Intussen werd vandaag her en der in de wijk Burendag gevierd. Volgens horen zeggen werd het nergens echt heel druk, maar wel was er wat gezellige aanloop. De Wiershoeck hield bijvoorbeeld een open dag onder de vlag van Burendag. Op de foto hierboven ziet u een groep mensen van de Keerkring in de tuin zitten.
Tegelijkertijd vond bij Ambiente een Antilliaanse inloopmiddag plaats. U ziet Tiemen Wagenaar van de Wegwijsbus en achter de bus een springkussen. Allemaal gezellig en niks mis mee. Maar vast en zeker is aan meer dan 99,5% van de Beijumers Burendag 2009 totaal voorbijgegaan.

1 opmerking:

Alie zei

speciaal voor burendag had ik een strik om en een kaartje aan de krant gedaan die we delen.
De buurvrouw kwam later met een stuk appeltaart.
Een klein gebaar wordt ook heel erg gewaardeerd (op burendag).