donderdag 24 september 2009

ZATERDAG IS HET WEER BURENDAG

Ik vraag me wel eens af of er niet teveel wordt georganiseerd in het kader van buurtachtige activiteiten. Bruisend Beijum, heerdfeesten en barbecues, beachparty's, schoonmaakacties, samen bloembollen poten, buren en culturenprojecten, gereedschapuitleenacties, goede buurtideeën bij de gemeente inleveren voor subsidies, straatspeeldagen, kleurrijk koken etc. etc. Mag het ook een onsje minder? Het zal met mijn Groninger achtergrond te maken hebben maar soms denk ik, kunnen we weer even normaal gaan doen? Mag je ook gewoon op jezelf wonen zonder dat je je verplicht met opbouwpoespas hoeft te bemoeien? Even geen opgelegde gemeenschapzin? En zonder dat je een financieel voordeeltje tegemoet kan zien voor een goed burenplan? Zo, dat moest er even uit. Het zal verder ook met nostalgie te maken hebben, vroeger had je spontane nabuurschap en gemeenschapzin, tegenwoordig is het allemaal geïnstitutionaliseerd en georganiseerd. Paradoxaal gezien kunnen al deze georganiseerde dagen eigen initiatieven vanuit de (buurt)bevolking doven. En in Beijum hoor ik vaak de terechte klacht dat er altijd dezelfde mensen op dit soort bijeenkomsten afkomen. Waarom zou je nou persé op burendag een kop koffie met je buren moeten gaan drinken, dat kan toch ook op elk mogelijke andere dag ? Nou gaat een koffieconcern deze dag sponsoren, echt, dit is geen zuivere koffie. Maar goed, wie mee wil doen doet uiteraard mee. Zaterdag is er weer zo´n nationale burendag. Deze flyer hangt op de hoek Isebrandtsheerd/wijkring en kondigt een open huis in de Beijumkorf aan.
Buren van Nederland zijn positief over hun buurt en willen op Burendag graag de handen uit de mouwen steken, een gezellig kopje koffie drinken met de buren of een buurtfeest vieren in de straat. Het Oranje Fonds heeft voor iedereen met een goed plan voor zijn/haar buurt budget beschikbaar om het plan te realiseren. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor buren die gezamenlijk de buurt aanpakken. Op http://www.burendag.nl/ zijn al deze 'video-buurtwensen' te bekijken. Heel veel buurtorganisaties houden op Burendag Open Huis. De afnemende samenhang in de buurt was voor Douwe Egberts aanleiding om in 2006 Burendag te introduceren. In 2007 vierden 350.000 buren Burendag en werden er meer dan 5.000 buurtfeesten georganiseerd. Douwe Egberts vroeg het Oranje Fonds het voortouw te nemen in de organisatie, zodat de nieuwe feestdag nog verder kan uitgroeien tot een maatschappelijk fenomeen.
http://www.beleven.org/feest/burendag

2 opmerkingen:

Stijn zei

Mooi gezegd! Wat een heisa allemaal. Wees gewoon in het klein en in alle eenvoud goed voor je buurt en buren. Dat gepronk met geld wat je ervoor krijgt od dat gratis barbecuevlees van de gemeente bij feestjes.

Karin zei

No thx ik hoef geen koffie meer van mijn nieuwe buren, mis de goeie oude tijd.
Denk dat meer de wat oudere mensen 35+ dit soort dingen wel aanspreekt, de jongeren leven toch liever met leeftijdgenoten of gewoon op zichzelf.
Afgelopen week heb ik de buren waar ik nog wel goed contact mee heb getrakteerd op een lekkere cous cous schotel nadat de buurman een remkabel in me Tomos had gezet.

Dit soort buren zijn tegenwoordig zeldzaam.
Ook met Alie had ik zo'n band ik paste wel eens op haar kids en zei vermaakte kleding voor Sarah.

Karin
Vanuit een heerlijk Epe :-)