zondag 6 september 2009

FOTO'S UIT DE SCHOOL- EN WIERSHOECKTUIN (3)

Boktor?
Tijdens een nogal snelle rondgang door het labyrint van de schooltuinen zag ik op de decoratieve kruisdistel een voor mij onbekend insect. Vorig jaar zag ik op deze distel regelmatig de mooie (rood-zwart) gestreepte schildwants. Het insect dat ik dit keer zag was even kleurrijk, maar dan geel-zwart met een prachtige tekening. Ik heb een paar insectengidsen doorgebladerd, maar helaas zonder resultaat. Ook op internet vond ik in eerste instantie niet wat ik zocht. Maar toen ik "boktorren" als zoekopdracht intoetste bleek dat mijn veronderstelling dat het een boktor kon zijn juist. Het is een wespenbok, een kever die behoort tot de familie boktorren. Op Wikipedia vond ik de volgende informatie:
De boktor heeft een lengte van 8 tot 14 millimeter en is te herkennen aan de gele kleur met een zwarte bandering. Zoals alle boktorren is het lichaam langwerpig, en de tasters en poten zijn lang en sprieterig. Op het bolle halsschild zit een enkele zwarte dwarsstreep, evenals twee dwarsstrepen op de achterzijde van de dekschilden. Op de voorzijde van de dekschilden zit een hoefijzer-achtige streep met de opening aan de zijkanten. De soortnaam varius verraad echter de variatie binnen de soort; de kleur kan naar wit neigen en de dwarsbanden zijn soms in het midden onderbroken. De tekening lijkt totaal niet op die van de kleine wespenbok, die ongeveer even groot wordt maar een overwegend zwarte kleur, dunne gele bandering en meer rode poten heeft, de wespenbok heeft een meer gele kleur en zwarte poten en antennes.

Het schijnt een nogal zeldzame ontmoeting te zijn geweest want volgens Wikipedia komt de wespenbok wel voor in Europa, maar niet in Nederland en België, in Duitsland is de kever zeldzaam. De boktor is warmteminnend en wordt vaak zonnend op bloemen aangetroffen waar stuifmeel gegeten wordt.

Foto's + tekst: Luit Staghouwer

Geen opmerkingen: