dinsdag 22 september 2009

PLEIN OOST EN DE BROMMERS(2)


Er komen nog steeds mails binnen over de brommerproblematiek op Plein Oost en ook staan er de nodige boze reactie onder het eerste artikel van 12 september. Beijumers hebben niet alleen last van rondscheurende brommers op Plein Oost, ook op andere plekken in de wijk is er ergernis en de vraag of er iets aan kan gebeuren. Op 20 maart stond onderstaand bericht op Buurtlink:



Al enige tijd vliegen brommers over de stoep in de onnemaheerd.door naar het fietspad.
En dit gaat met grote snelheden.
We hebben een kindvriendelijke wijk,maar niet op deze manier om van de stoep een racebaan te maken voor brommers.
Is er ook politie of stadswacht die dit eens op pakt.
of moeten er eerst weer kinderen geschept worden?

Kees Huizenga stuurde hier een reactie heen: Hij neemt de brommeroverlast niet alleen waar op Plein Oost maar ook voor de viskraam van Bronno Schut op West. Een gedeelte uit zijn reactie:
Hetzelfde kan geschreven worden over de maaltijdbezorgers op Plein-Oost. Aan de Ypemaheerd zijn meerdere maaltijd(bezorg)restaurants gevestigd. Met name ouderen en kinderen lopen aldaar groot gevaar! Tijdens een spreekuur heb ik dit vorig jaar aan een wijkagent in De Wegwijzer kenbaar gemaakt. De problematiek is bij de politie bekend. De situatie is de laatste maanden op Plein-Oost volgens mij niet verbeterd. Kortom: de brommersverkeerssituatie in Beijum-West en Beijum-Oost is als gevaarlijk te kenschetsen. De politie moet meer handhaven. Anders verdwijnt het vertrouwen in de politie en in de rechtsstaat. Het gaat om de openbare veiligheid. Ik pleit voor meer aanwezigheid van alerte "bromsnorren" in de doldrieste dreven van Beijum. Wie de hele reactie wil lezen gaat naar: http://buurtlink.nl//9736AP/groningen/Onnemaheerd/850948/Brommers+over+de+stoep+onnemaheerd. Deze reactie stuurde hij vorige week rond naar mensen van de dienst ROEZ van Stiel en naar beheerder Menno Fritsma van de bibliotheek. Die reageerde weer als volgt: Ik vind dat Kees hier een heel goed punt heeft. Voor wat betreft Winkelcentrum Beijum-West kan ik dat niet goed beoordelen, omdat ik daar te weinig kom. Maar vanuit de Wegwijzer zie ik elke dag gevaarlijke (soms echt levensgevaarlijke) situaties met verschikkelijk hard rijdende brommers en scooters, en niet alleen maaltijdbezorgers. Een paar weken geleden werd een bezoekster van de bibliotheek bij verlaten van de Wegwijzer bijna ondersteboven gereden door een brommer. Toen zij daar (terecht) fel op reageerde, kreeg zij een grote mond en bedreigingen naar haar hoofd. Ik heb de politie over dat incident en, in het algemeen, over de gevaarlijke verkeerssituatie gebeld. Ik weet niet of met die melding wat is gedaan. Misschien gebeurt er pas wat als er iets ernstigs gebeurt. En dat kan natuurlijk niet. Ik voel mij verantwoordelijk voor mijn klanten en mijn medewerkers en ik vind dat zij veilig het pand moeten kunnen binnengaan en verlaten en zonder angst over het plein moeten kunnen lopen. Het kan zelfs zijn dat de onveilige verkeerssituatie een drempel is voor mensen om naar de Wegwijzer te gaan en dus niet komen. En dan denk ik vooral aan ouderen en kinderen. Zowel Winkelcentrum West als Oost hebben geen gescheiden voetgangers/fiets/brommerverkeer en dat veroorzaakt grote problemen. Er moet echt iets gebeuren!
Wordt in Beijum de sloot gedempt als het kalf verdronken is? Is het wachten op een ernstig ongeluk voordat er wordt ingegrepen? Beijumnieuws@online.nl

3 opmerkingen:

karin zei

Dit gaat al tijden zo en zoals Alie en ik al melden en meerdere mensen hier er moet idd eerst wat gebeuren hier op het plein voordat men tot actie overgaat.
Wat erg jammer is ik acht even de oplossing te hebben namelijk diezelfde hekken waar je doorheen moet als je op west bent.
Echter als je die hier op het plein plaatst zit je weer ermee dat de bradweer er niet langs kan pffff moeilijke situatie.

Op west vindt ik het trouwens wel meevallen de viskraam staat een beetje ongelukkig precies op de route van de (brom)fietsers en ook de hekken houden snelheidsduivels wel tegen.
Een paar meter opschuiven die kraam en je hebt al een stuk minder last.
Ben benieuwd wat voor oplossing er komt op oost.

Anoniem zei

Zo'n voorstel om gescheiden paden voor wandelaars, fietsers en brommers aan te leggen slaat echt nergens op. Dan legitimeer je het gescheur van die brommers ook nog. Bloembakken moeten er komen!

karin zei

bloembakken helpen ook niet daar rijden ze gewoon omheen of tussendoor ;-)
Het blijft een moeilijke situatie, bromfietsers weren van het plein ok maar gaat oom agent de boel regelmatig in de gaten houden ???
Hekken plaatsen net als op west kan niet ivm de brandveiligheid.
Mischien is het een idee dat de politie met de betrokken bedrijven de 2 chinezen en döner en hun verteld over de klachten ???

Ben erg benieuwd hoe de mensen die er last van hebben hun voor ideen hebben