vrijdag 18 september 2009

POEPZAKJES TEGEN OPENBARE HONDENDROLLEN



In Beijum wordt al jaren getracht overlast van loslopende en in het wild poepende honden aan te pakken. Hondenuitlaatplan is het toverwoord om honden en hondenbezitters in goede banen te leiden en om overlast van viervoeters in te dammen. De meningen zullen verdeeld zijn of dit een succesvolle manier is om loslopende honden en hondenkeutels te voorkomen. Het zal vast wat regulerend werken maar dat het een succes is, daar geloof ik niks van. Dagelijks zie ik loslopende honden in alle delen van de wijk. In het Kardingepark zouden honden ook niet los mogen lopen, fiets er op een mooie zonnige dag eens heen en tel voor de aardigheid de aangelijnde en loslopende honden. Ik heb er niet zo'n last van, alleen als de veiligheid in het gedrang is moet er m.i. worden ingegrepen want een mens blijft hoger in rangorde en is waardevoller dan een mens. Maar dan die drollen. Is het nou echt een probleem of worden hier eigen onvredegevoelens in geprojecteerd? Nee, poep aan de schoen vind ik ook niet prettig, maar als dat een keer gebeurd maak ik de schoen weer schoon. De lezer moet er maar het zijne of hare van vinden.
Vandaag in het nieuws:
Hondenbezitters moeten verplicht een schepje of plastic zakje bij zich hebben voor het geval het dier op straat zijn behoefte doet. Het stadsbestuur wil deze regel toevoegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening. De suggestie was ingediend door de fractie van de ChristenUnie, en werd gisteren besproken in een raadscommissie. De gemeente gaat ook met wijkbewoners praten over vaste uitlaatplekken voor honden per wijk. http://www.oogtv.nl/
Ik wil niet al te negatief over komen beste lezer, maar ik vraag me af of dit gaat werken. Ik zie de Groninger, en dus ook de Beijumer, niet steeds de keutel van zijn hond opruimen en in een zakje stoppen. Maar het valt uiteraard te proberen. Ik ben wel benieuwd naar de controle als het 's avonds donker is. Onbegonnen werk.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is voor veel mensen ergernis nummer 1.
Heb je daar soms schijt aan?

Alie zei

Ik denk dat mensen die zelf een hond hebben iets toleranter zijn in dit opzicht. Maar ook onder honderbezitters zijn er genoeg die wel de poep van hun hond opruimen als dat op de stoep of straat ligt. Ik kan me voorstellen dat die mensen het net zo vreselijk vinden als ieder ander om in poep van andere honden te trappen.
Ik vind het ook best asociaal als je hond midden op de stoep poept. Er zijn andere mogelijkheden. Hondenuitlaatveldjes of anders in de goot oid. Maar er zijn nog altijd baasjes die quasi onwetend de andere kant opkijken als hun hond poept op de stoep.
Onbewust doen veel mensen heel asociaal. Ken je die reclame van die man die al bellend in de winkel staat en de verkoper gebaard wat ie wil zonder zijn gesprek te pauzeren of af te breken?
Daar doet me dat wel aan denken hoor.
Hopelijk wordt Beijum een stuk poepvrijer door honderbezitters die niet alleen de lusten maar ook de lasten van een hond willen dragen.
(ik heb zelf geen hond, helaas niet mogelijk door allergie, ben wel gek op deze dieren!!)

Dineke zei

Mijn ervaring is dat honden bij voorkeur poepen in de bosjes, dat deden de onze althans altijd, behalve bij zulke hoge nood dat ze dat niet konden redden.
Voor een aangelijnde hond is het lastig een goed plekje te zoeken, daar moet het baasje dus voor zorgen.

Ik breng dagelijks mijn kinderen naar en van school langs een slootje met stoep en erger me vreselijk aan de poep.
Vaak is de poep van dezelfde hond, dat kun je met een geoefend oog goed zien aan kleur en textuur :)
Op "onze" route loopt een man met aan z'n linkerhand een kalf van een hond en rechts een minihondje.
Als de kinderen per ongeluk een stap op het gras naast de stoep doen staan ze midden een berg van de grote hond, want een aantal keren per dag er langs wandelen zorgt ervoor dat er om de 50 cm zo ongeveer iets ligt van het beest in diverse stadia.
Op de stoep liggen de kleine drolletjes die je minder goed opmerkt, maar die net zo hard stinken als je ze mee naar huis neemt.
Waarom schrijf ik dit allemaal op, eigenlijk zou ik die ene meneer eens een keer moeten afspreken.
Nog even moed verzamelen.

Dineke zei

Aanspreken bedoelde ik natuurlijk, afspreken is me dan weer een stapje te ver :)

Annamarie zei

weet je ik snap best dat als je een hond hebt dat je graag wilt dat die los kan lopen en dat als het hondeweer is (wat een "leuke" woordspeling" je geen zin hebt om erg ver te moeten lopen om je hond uit te laten...
maar wat ik helemaal niet snap is dat als je een hond hebt je los laat lopen op speelveldjes en ze daar uitlaat terwijl er 10 stappen naar achteren een brede slootkant is waar ze zonder dat het in de weg ligt kunnen poepen...

wij hebben zo'n speelveldje achter ons huis waar de kinderen van 2 blokken (in totaal zo tussen de 8 en 15 kinderen!) veel spelen omdat het een soort verlengde is van onze tuinen en een ideale plek om op "neutraal" gebied met z'n allen samen te spelen.
er is een klimstok, een glijbaan en een paar wipkippen, er staat een bankje en een picknicktafel en erachterlangs loopt een pad tussen het veldje en een brede sloot waar een mooie brede slootwal/berm waar je ideaal zonder iemand lastig te vallen of in de weg te lopen je hond dus kan laten poepen!

en wat gebeurd er dus? mensen die hier hun hond komen uitlaten, een rondje lopen tussen 2 bruggen en die "onderweg" lekker over het veldje keutelen met hun hond achter zich aan, ff bij het bankje of picknicktafel gaan zitten en hun hond om zich heen laten scharrelen en als die hond z'n kont dan laat zakken gewoon de andere kant op kijken...

ik vind dat zo a-sociaal... zo duidelijk is dit een speelveld voor kinderen, zo ver lopen naar die slootwal/berm is het toch niet... hoe vaak mijn kinderen al niet met vieze schoenen thuis zijn gekomen.
ik heb ze geleerd om op te letten waar ze hun voeten neerzetten want ik vind dat ook een stukje verantwoording van hunzelf, maar kom op nou mensen... je hond uitlaten op een speelveld? denk zelf ook even na zeg of ben je echt zo a-sociaal dat het je geen reet intreseert...

ik merk dat terwijl ik dit zit te typen ik alweer flink pissig begin te worden... wij hebben vroeger thuis altijd honden gehad en ik kan in alee eerlijkheid zeggen dat ik altijd de honden heb uitgelaten op plekken waar ze niet tot last waren...
als je geen tijd hebt voor een hond om hem uit te laten of er gewoon geen zin in hebt... begin er dan niet aan...

Actiereactie zei

"want een mens blijft hoger in rangorde en is waardevoller dan een mens"

De vraag is waar U in deze zin de vergissing heeft gemaakt.

willem zei

Ik als hondenbezitter heb mijn hond geleerd dat hij alleen in de bosje zijn behoefte doet. de honden die dit op de stoep of straat doen zijn niet goed opgevoed door hun baasjes. mischien moet de gemeente een opvoedingscursus voor hond en baas verplicht stellen. ik wil best de ontlasting van mijn hond opruimen dmv. een plastic zakje maar dan is het afgelopen met het betalen van de honden belasting. in mijn vorige gemeente is ook die omsalg gemaakt en daar werd door de gemeente een soort knijpschep verstrekt waarmee je het gemakkelijk kon verwijderen.