woensdag 16 september 2009

ONS KRUIDENVROUWTJE OVER DE GRIEP(1)

Mijn eigen Hollandse griep is langzamerhand aan het wegebben maar de grote broer, de Mexicaanse variant, ligt op de loer. Niet alleen bij mij maar bij heel Beijum, Groningen, Nederland, Europa en verdere wereld. Bij de ingang van de DA zag ik deze poster over de griep. Een wervende poster. Ik ben blij dat er een reguliere hulpverlening is, maar ik wantrouw het ook. Het Grote Geld en de Commerciele Belangen van de farmaceutische industrie staan me er iets te centraal. Zevenhonderd miljoen euro is er voor de Mexicaanse griep uitgetrokken.
Heeft kruidendeskundige Saskia Nieboer uit Beijum een simpele, doeltreffender én goedkoper advies? Het programma Een Vandaag vond het in elk geval drie weken geleden de moeite waard om haar voor dit onderwerp te laten opdraven. Lees in drie delen haar kijk op de griepzaak op Beijumnieuws en overweeg eventueel haar aanpak ervan mocht de Mexicaanse griep bij u toeslaan.
Momenteel dreigt in Nederland de Mexicaanse griep zich uit te gaan breiden. Zolang die griep niet is uitgebroken, valt niet met zekerheid te zeggen of kruiden op precies dezelfde manier ingezet kunnen worden als bij andere griep. Een aantal factoren is echter altijd van toepassing als het gaat om het voorkomen van ziekte:
Punt 1 is: niet bang zijn voor de griep, zo te zien is het verloop niet al te ernstig, tenzij het gaat om zeer jonge of oude mensen en mensen die verzwakt zijn door ziekte of andere oorzaken. Vertrouw op je zelfhelende vermogens! Psychische weerstand is een niet te onderschatten factor in dit geheel. Een mens die verder gezond is kan een eventuele periode van griep zien als een kans tot loutering en reiniging.
Preventie: Zorg goed voor jezelf, neem voldoende rust en gezonde voedingsstoffen, met name producten die van nature veel vitamine C bevatten zoals kool, uiten en allerlei fruit. Extra aandacht voor de darmflora is verstandig. Bij de natuurvoedingswinkels is acidophilusmelk te koop, een soort karnemelk maar dan veel lekkerder en uiteraard zonder suiker of andere dubieuze toevoegingen. Neem hiervan een op de nuchtere maag een klein glaasje. Een gezonde darmflora ondersteunt het afweersysteem.

(binnenkort deel 2)
Het reguliere middel tamiflu blijkt depressies, psychoses en zelfmoordneigingen in de hand te werken:
http://www.mexicaansegrieppandemie.nl/post/Tmiflu-veroorzaakt-psychoses-depressies-en-zet-aan-tot-zelfmoord.aspx

2 opmerkingen:

Dineke zei

Fijn deze wijze woorden van Saskia te lezen, een mooi tegenwicht voor de poster en de paniek :)
Als ik die poster zie kan ik ook alleen maar denken aan juichende bedrijven die een meevaller denken te hebben middenin de kredietcrisis!

Alie zei

Ja, eindelijk eens nuchtere woorden (zoals het een Groninger betaamd hahaha) 'vertrouw op je zelfhelende vermogens' hoera.
Wel top om dat te zeggen.
Ik was vannacht en vanmorgen wegens lichamelijke ongemakken bij de huisartsenpost aan het damsterdiep en hier in Beijum.
Bij de deur staat vermeld: heeft u klachten die lijken op griep (oa: niezen en koorts) NIET BINNENKOMEN.
Ik moest vreselijk lachen eigenlijk. Waar ga je heen als je ziek bent? Naar de huisarts. Maar niet nu, nee, blijf binnen, sluit deuren en ramen. Je mag geen bezoek, niezen in een zakdoek en je handen goed wassen en afdrogen.
Pffff leuk die Mexicaanse griep.
Die je overigens alleen in de volksmond nog zo mag noemen.
Officieel: nieuwe influenza A en dan een bepaald type.
Een heel leuk stripje vond ik die van een man op het strand met een grote sombrero op, hij had een zee aan ruimte op het strand hahaha.
Als je normaal gewoon gezond bent kun je M-griep prima aan.
Anders wordt het idd voor kids en ouderen. Ik las in de krant dat er in Spijk uit een klas van 23 kinderen er 14 de M-griep hebben.. het komt dichterbij dus.
Iedereen die het heeft, beterschap en sterkte.