zaterdag 12 september 2009

PLEIN OOST EN DE BROMMERS


Het is een lastig onderwerp om over te schrijven: ik ben jong geweest, ik was in het bezit van een snelle en opgevoerde brommer en moet nu een stukje over de brommeroverlast op Plein Oost schrijven met als ondertoon: jongens, dit kan niet, het is onverantwoordelijk, er lopen ook bejaarden en kinderen op het plein rond, dus: hou op met dat roekeloze gescheur!

Lastig. Mijn dilemma hoeft hier verder niet centraal te staan, daarvoor is het probleem te serieus. Ik woon ook niet op het plein dus het is gemakkelijk praten, direct omwonenden hebben er meer last van.Verschillende Beijumers hebben me al ingefluisterd: dit gaat nog een keer mis, er wordt nog een keer een kind ernstig aangereden, of er kan wel eens een dode vallen. Ik ben me een paar keer wild geschrokken omdat een brommer met hoge snelheid mijn kant op vloog. Wat een onveilig gevoel! Je zult er met je rollator lopen of met je loslopende peuter. Die pizza's en Chinese happen moeten bezorgd worden, en als bezorger wil je dit zo snel mogelijk afhandelen. Hard rijden dus. En nergens staat dat je er niet op een brommer mag rijden. Dus om nou op de brommerrijders in te hakken met morele opgeheven vingers? Nee, helpt niet.

Wijkagenten antwoordden me desgevraagd over deze kwestie: "Het heeft onze aandacht." Daar heb je ook geen mallemoer aan. Keihard controleren en bekeuren dan maar? Kan, maar zet er dan eerst gebods- en verbodsborden neer. Het probleem speelt trouwens niet alleen op Plein Oost, visverkoper Bronno Schut ziet tot zijn ergernis elke dag brommers over Plein West scheuren.

Wat moet je er van zeggen? Gaat er pas wat gebeuren als er een ernstig ongeluk heeft plaasgevonden en er een dode of zwaargewonde valt? Wie de oplossing weet mag het zeggen. Bekijk de video. Ik heb er voor gewaakt om geen brommerrijders herkenbaar in beeld te krijgen, het probleem moet m.i. structureel worden aangepakt en niet individueel. Hoe lossen we het brommerprobleem hier op? Of moet er toch eerst wat gebeuren?
..

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Onverantwoord gejakker! Verbieden die hap.

Anoniem zei

Nou ik woon wel op het plein en heb er inderdaad ook veel last van en het zijn niet alleen de bezorgers maar ook gestoorde motor/brommer rijders die het nodig vinden om s'avonds laat te gaan scheuren en crossen over het plein terwijl normale mensen proberen te slapen.En er moet inderdaad eerst iets gebeuren voor men er wat aan doet,maar ik kan je wel vertellen als mijn kind word aangereden sta ik niet voor mezelf in en dan heb ik als ouder het gedaan terwijl er gewoon nodig maatregelen genomen moeten worden!!!

karin zei

Het zijn niet alleen de bezorgersde zich hier schuldig aan maken ook ander jongelui.
Regelmatig zie ik hier trouwens ook jongens rijden die nog niet eens 16 zijn, zo weet ik van mijn dochter.
En idd ik en Alie zeiden ook al dit gaat een keer fout en helaas is het daar op wachten eer dat er ingegrepen wordt.
Dat er op west voor Bruno mensen langs rijden is logisch hij staat pal naast het fietspas en ook ik rij er regelmatig langs het is echt een rotplek waar hij staat zowel voor de fietsers en brommers als voor hem, mischien iets terug staan bij hetcafe dan is er voor beide een ergenis minder :-)

Anoniem zei

Kom op Johan, niet zo bevreest om deze zaak aan te pakken. Als jouw kind wordt aangereden op het plein toon je toch ook geen begrip? Die hele brommerij is een grote misstand op Plein Oost! En er wordt verdomme niks aan gedaan.

Alie zei

Nou, ik vind de beelden die je hebt opgenomen nog redelijk mild in vergelijking met hoe het er af en toe aan toe ging. Op de video zie ik brommers die nog wat afremmen voordat ze de bocht bij de voormalige slager omgaan. De meesten remmen niet af en scheuren gewoon door. Gevolg: hartverzakking voor degenen die daar lopen. Voor de videotheek langs rijden veel. Maar langs de andere kant (waar ik gewoond heb) die veel smaller is, doen ze het ook. Gevolg: bewoners die de deur uitstappen zijn hun leven (EN DAT VAN HUN KINDEREN!!!!!) nauwelijks zeker. Vroeger was er nog een soort stukje voor de huizen met een hekje erom, maar met die nieuwe inrichting stap je daar bijna uit de huis het looppad op, scheelt misschien 2 stappen. Levensgevaarlijk. En niet rustig langsrijden, nee, ze komen de bocht om en trekken het gas weer maximaal open. Snelheid, gevaar en een hoop herrie. Wat te denken van die motoren waar mee geknutseld is zodat ze juist zoveel mogelijk geluid uitbraken. Die heb je niet gefilmd, want dat valt niet te filmen. Je microfoon barst uit zn voegen (en je kunt ze in hun snelheid haast niet volgen)..
Op wc west is het ook lastig, maar daar is het grootste deel waar ze overheen rijden toch parkeerplaats. Vind dat weer een ander probleem. Bronno misschien een tiental meter opschuiven?? Arme man, tis ook nergens goed..
Het houdt de gemoederen wel bezig.
En Johan, ik heb zelf ook een brommer gehad, maar ik zorgde er wel voor dat ik veilig reed!!

Kees Huizenga zei

Ik herhaal deze reactie op Beijumnieuws van 8 juni 2009. Bij Aldi, Pand 49, de OB en de kapperszaak kunnen grote bloemenbakken geplaatst worden om die bezorgbrommers te hinderen (zie punt 2, onder).
Joyce van der Waal van STIEL zou de punten van aandacht aan de orde stellen binnen de Pleingroep.
Stadsdeelbeheerder Peter Homan van Stadsbeheer had voor de zomervakantie met mij contact over de bloemenbakken en de razende brommers. Hij sprak over een aan te leggen fietspad langs Plein-Oost. Daarom konden de bloemenbakken niet geplaatst worden!
Verder heb ik niets meer gehoord... Noch van STIEL, noch van Stadsbeheer, noch van de SDC Noorddijk!
N.B.: Die beachparty van vorige week zaterdag was wel een duur succes (voor één dag).

"Reactie Beijumnieuws 8 juni 2009

Zie: http://beijumnieuws.blogspot.com/2009/06/zaterdag-20-juni-zomermarkt-plein-oost.html

Ik mis bij de initiatiefnemers de MJD en de BOB. Wellicht ook de Stichting Buurthuizen in Beijum.

Enkele ideeën zijn:

1. plaats een lichtende fontein op Plein Oost;
2. plaats grote bloembakken;
3. gezellige straatverlichting;
4. organiseer jaarmarkten met oldtimers, oude bromfietsen, vlooienmarkten, bloemenmarkten, oude ambachten, beachparties, wijktoneel, kinderdisco's, etc.
5. organiseer in samenwerking met de Sporthal Beijum volleybalwedstrijden, basketbalwedstrijden, kindervoetbal, tenniswedstrijden, etc.;
6. organiseer educatieve middagen met de Openbare Bibliotheek. Bv. voorleeswedstrijden, voorlezen van eigen gedichten (zoals in de Wiershoeck), kennis over de natuur verzamelen in samenwerking met de scholen en de Boerderijum Beijum;
7. laten de padvinders van Beijum (Scouting Beijum) mooie zaken ontwerpen;
8. kooroptredens, zangoptredens (Idols), dansoptredens, haal Harmonie 67 naar Beijum, het Noord Nederlands Orkest (NNO) en het koperorkest uit Zuidwolde;
9. kinderzwembaden op Plein Oost;
10. lesgeven in schilderen (ook voor kinderen), in goede samenwerking met Pand 49 en de Wiershoeck.
11. organiseer wijkBBQ's;
12. organiseer kookwedstrijden met deelnemers uit vele landen en culturen (Kleurrijk Koken in Meervoud);
13. organiseer voorlichtingbijeenkomsten om energie in uw woning te besparen, samen met de Groninger woningbouwcorporaties;
14. betrek de bewoners en medewerkers van Innersdijk bij de pleinactiviteiten. Er is een koor van Innersdijk. De keuken van Innersdijk betrekken bij de hapjes en drankjes, etc.

Kortom: denk inclusief! Vanuit de rijkdom, ervaring, betrokkenheid en kunde van Beijum. Laten we vertrouwen in elkaar hebben!!!"

Anoniem zei

Het zijn opgevoerde grasmaaiers. Ja zo'n ding waar je het gras mee maait en die dingen voeren ze op onder het mom van hoe harde het geluid hoe stoerder ik ben en/of hoe harder ie kan. Of misschien zelfs doodleuk om andere mensen te irriteren.

Heb ik nieuws voor die lui: je hebt en krijgt nooit respect van andere mensen op deze manier. Integendeel mocht iemand spontaan de plomp in rijden ofzo zie ik mensen al applaudisseren en tenslotte water aandragen om te zorgen dat het diep genoeg is om te verzuipen.

Sorry voor deze harde woorden. Het mag duidelijk zijn dat er een hoop mensen goed zat van deze lui zijn. En lieve woorden mogen blijkbaar niet helpen om deze lui aangepakt te krijgen.

- luide felle geluid (is daar geen wet voor?)
- snelheid
- racewedstrijden
- gevaarlijk rijgedrag

Niet alleen op plein Oost maar ook in de wijk zelf. Ik woon in omgeving Wibenaheerd en daar heb je mooie stukken rechte wegen waar het geluid tot diep in de nacht nagalmt. Enorm storend.

Ik heb een andere wijk meegemaakt waar iets soortgelijks aan de hand was, ook scooters/brommers maar vooral hangjongeren. Wat de politie deed is tegen de avond een half uurtje of een uur gewoon stil staan met een surveillance wagen (dicht)bij de hangplek. Geloof het of niet maar na een paar weken was die surveillance wagen niet meer nodig :)

Bloembakken op plein Oost zou sowieso het plein opfleuren, goed idee. Daaropvolgend een fiets en brommer VERBOD invoeren. Ga maar lopen.

Wat betreft het racen op de Wibenaheerd en omgeving en met name tot in de nacht zou ik niet zo snel iets creatiefs kunnen bedenken. Behalve dat de politie zich wat vaker moet laten zien maar vooral optreden. Ga ze maar "pesten" als politie. ID vragen enzo. en voor de kleinste vergrijpen een boete uitdelen. Al is het maar 10 euro, als het maar vaak genoeg gebeurd voelen ze het vanzelf wel.

Ik ga niet aan de kant voor die lui. Ik denk maar zo, ze mogen mij overhoop rijden maar het is vrij moeilijk om zelf dan ook niet onderuit te gaan moet je maar denken. Heb er graag een paar schrammen voor over om een punt te maken.

Alie zei

Ik ken een dame in de Amkemaflat die ook een heel genuanceerde mening heeft over de brommers en scooters met name. Ze is al heel vaak bijna omver gereden terwijl ze vanuit de flat aan de achterkant richting de Golff/Aldi liep. Gelukkig is ze nog goed ter been, maar er zijn er genoeg die dat niet zijn, die moeizaam lopen. Als je al niet zo snel bent en je dan zoiets overkomt, kan dan wel snel de beslissing vallen om maar helemaal het huis niet meer uit te gaan. Als je al niet veilig kunt lopen vlak bij je huis, op een plein notabene, waar dan wel??
Bommer/scooteraars, wees maar blij dat deze oudere dame geen internet heeft en haar mening zou kunnen ventileren, anders kreeg je er goed van langs!!

Wouter Elstgeest zei

Ik zeg, borden plaatsen (hele plein een woonerf oid) en keiharde controles.

Ik bedoel, op deze manier is het domweg wachten op een ernstig ongeluk, en idd, als het mijn kind is zou ik (net als 'Anoniem :-) ) ook niet voor mezelf instaan.

Dat kan toch niet de manier zijn waarmee we met z'n allen met een dergelijke locatie om gaan.
Toch?

Anoniem zei

En niemand die er wat aan doet. Miljoenen investeren in het plein maar een mensenleven lijkt er minder waard.

Alie zei

Toendertijd werden er zoveel mogelijkheden doorgesproken. Deze optie met wandelgebied en fietsen gedoogzone (werkelijk, zo heet het) werd gekozen. Ik denk, nee ik weet zeker dat er niemand was die rekening heeft gehouden met de forse toename van scooters en brommers in de wijk. Het lijkt wel of tegenwoordig iedere jongere zo'n ding onder zn of dr kont heeft. Ik ga er van uit dat de situatie zoals die nu is, niet is ingeschat ten tijde van de ontwerpplannen van het plein.
Over de balk gegooid? Ik denk het niet, alleen er moet nog wat geld bij om het aan te passen aan de huidige tijd. Misschien nu met Peter R aan het roer dat er nog iets kan?? Hij is buitengewoon integer zegt iedereen dus wie weet.

Kees Huizenga zei

Op naar een wijkcomité Leefbaar en Duurzaam Beijum? Met structureel heerdenoverleg.

Uitgaan van de kennis, kunde, betrokkenheid en de ervaringen van de buurt. Goed luisteren naar wijksignalen. Samen zoeken naar oplossingen.

Kortom: bouwen aan vertrouwen; bouwen aan de buurt! Bouwen aan Beijum!