vrijdag 29 april 2011

GEEF VOOR UNICEF!

Deze jongedame en jongeheer stonden donderdagmiddag (gisteren) voor de ingang van Winkelcentrum Beijum te werven voor Unicef. Of ik ook lid wilde worden of iets wilde doneren voor vaccinatie van kinderen ergens in de wereld? Is het ook goed dat ik jullie op de foto zet en via een publicatie op Beijumnieuws een beetje reclame maak voor Unicef? Ik bedoel, ik geef al voor Greenpeace, de Hartstichting, Natuurfederatie, het Aidsfonds, Warchild en..., nou ja, wat zal ik me verder verantwoorden of schuldig voelen. Jawel, daar gingen de beiden mee akkoord. Ik moet ook zeggen, mijn sympathie hebben ze. Zie ze daar staan, een stuk vriendelijkheid en hartelijkheid. Wat een contrast met sommige bedelaars die hier regelmatig staan te lobbyen om toch alsjeblieft alsjeblieft, dram dram abonnee te worden van een of andere krant. Goed, de beiden zullen vast een quotum moeten halen, hoeveel nieuwe leden hebben jullie vandaag geronseld? En de directeur van Unicef moet natuurlijk ook betaald worden. Maar toch, moet cynisme hier overheersen? Op http://www.unicef.nl/ staat dit:
Niets geeft meer voldoening dan alle kinderen geven waar ze recht op hebben. UNICEF helpt kinderen over de hele wereld bij het overwinnen van armoede, ziekte, geweld en discriminatie. Miljoenen kinderen gaan dankzij UNICEF naar school. Talloze kinderen worden ingeënt tegen dodelijke ziektes als mazelen en krijgen goede voeding. UNICEF werkt hard aan de bestrijding van de aidsepidemie en helpt kinderen die er het slachtoffer van zijn geworden. Waar een noodsituatie heerst, zijn wij. UNICEF is bij rampen en oorlogen direct ter plaatse en zorgt ervoor dat kinderen en hun families kunnen overleven. Kinderen die er alleen voor staan, krijgen van UNICEF bescherming tegen geweld, misbruik en uitbuiting.

UNICEF is actief in 190 landen. In de rijke landen vragen onze Nationale Comités om geld en steun, waarmee we hulpprogramma's in ontwikkelingslanden kunnen realiseren. Wij verenigen en verbinden en maken geen onderscheid naar ras, geloof, nationaliteit of politieke gezindheid. Wij zijn UNICEF!

Geen opmerkingen: