woensdag 27 april 2011

REMEDIES VAN BACH VOOR MUZIEK IN 'T LEVEN

Vorige week kwam ik met deze vrijwilligster van de Groene Zon in gesprek, zie foto. Voor zover nog niet bekend, de Groene Zon is het winkeltje annex workshopruimte van kruidenvrouw Sakia Nieboer in de Wiershoeck. Ik ben haar naam vergeten. Al lurkend aan een door mevrouw Nieboer aangeboden kop koffie vroeg ik de vrijwilligster wat ze aan het doen was. Wel, ze was Bach bloesemremedies aan het bereiden. Op http://www.bachbloesemadvies.nl/ staat dit:
Bach remedies zijn plantenextracten die positief inwerken op emoties. Voorbeelden van dergelijke emoties zijn faalangst, neerslachtigheid, stress, piekeren, overbezorgdheid en schuldgevoelens. Bach bloesem heeft de eigenschap om negatieve emoties om te buigen in hun positieve pool. Zo zal iemand met een minderwaardigheidsgevoel bij het innemen van een bepaalde bach bloesem terug in zichzelf geloven en met meer zelfvertrouwen de zaken aanpakken.
Negatieve emoties worden niet onderdrukt maar omgebogen in hun positieve pool zoals bijvoorbeeld faalangst in zelfzekerheid of ongeduld in innerlijke rust.
Ik heb groot ontzag voor ons aller kruidenvrouwtje, maar mijn grunninger achterdocht wint het toch van bovenstaande mooie blauwe regels. Je hebt last van minderwaardigheidsgevoelens en door wat druppels Bach in te nemen ga je weer in jezelf geloven en krijg je meer zelfvertrouwen? En faalangst verandert in zelfverzekerdheid?
Ik zit met smacht op de eerste flessen paardenbloembier van Saskia te wachten. Graag doe ik er ook even een bestelling bij: mag ik een kuurtje Bach Bloesemremedie waardoor mijn in de loop van ruim vijftig jaar opgebouwde zuid-oost Groninger achterdocht definitief verandert in goedgelovigheid? En mag er ook een flesje met inhoud bij dat maakt dat mijn grunninger houding van 'ik mot nog sain' definitief transformeert naar een altijd blije en optimistische levenshouding?

1 opmerking:

Kees K. zei

Tja Johan, met zo'n instelling gaat de remedie niet lukken natuurlijk. Je moet eerst geloven, dan zien.