zondag 3 april 2011

"NOG EENMAAL EEN REACTIE OP DE GOLFBAAN .."

Door Pieter Bezemer

Ik ben blij dat de discussie het niveau van golfbaan en golfer bashing heeft verlaten en dat we ons nu op het werkelijke pijnpunt kunnen concentreren, nl. de verwachte verkeerstoename t.g.v. een golfbaan. Dat is in elk geval pure winst.

Gerrit Lennips presenteert cijfers gebaseerd op een rekenmodel van de ‘Stichting CROW”. Deze cijfers worden gepresenteerd als harde feiten. Nu kom ik in mijn werk ook regelmatig in contact met “onafhankelijke” adviesorganisaties die op basis van rekenmodellen (lees statistiek, waarvan Daan Tweehuyzen al eens heeft geroepen: “je hebt leugens, grote leugens en statistiek”) allerlei voorspellingen doen. De werkwijze die men daarbij over het algemeen hanteert is dat er een aantal aannames worden gedaan, die worden gecombineerd met een aantal feiten (bijv. 18-holes golfbaan). Vervolgens worden er in de praktijk 3 scenario’s doorgerekend: een optimistisch, een pessimistisch en een realistisch scenario. Elk scenario wordt voorzien van de nodige mitsen en maren en het geheel wordt in één rapport gepresenteerd. Het grote voordeel van deze werkwijze is: “Er is voor ieder wat wils”. Iedereen kan naar hartenlust (selectief) uit het rapport citeren en hij/zij spreekt nog de waarheid ook.
Maar zijn dit nu feiten? In mijn ogen zijn het voorspellingen en ik kan het niet controleren hoe accuraat deze voorspellingen zijn. Ik ken de uitgangspunten niet, ik ken het rekenmodel niet en ik ken het rapport/de volledige conclusie niet. Dit maakt het voor mij ontzettend lastig om de genoemde getallen op hun merites te beoordelen. Ik hanteer in mijn werk het adagio “vertrouwen is goed, controleren is beter”. Ook een onafhankelijke stichting heeft een opdrachtgever, met belangen. Deze opdrachtgever formuleert de opdracht en stuurt daarmee de uitkomst van zijn opdracht.

Laten we het nu eens over echte feiten hebben en met de “objectieve” cijfers van Lennips gaan rekenen.
Volgens het model is de hoogste belasting 675 auto’s (of autobewegingen?) per lange dag. Een lange dag is van ’s ochtends vroeg: 8.00 uur, tot ’s na het werk 20.00 uur. Dit levert dan gem. 57 auto’s (of autobewegingen?) per uur, oftewel nog niet één auto per minuut. Het is niet niks, maar…………………
Het gaat om 57 auto per uur, met gem. 1,13 personen oftewel 64 personen per uur. Ik heb in mijn stuk aangegeven dat de capaciteit golfbaan wordt uitgerekend door het aantal start x de groepsgrootte. De max. groepsgrootte is in alle gevallen 4 en het aantal starts per uur voor een 18-holes golfbaan is 5, ergo de capaciteit is 20 mensen per uur, Ok het zijn allemaal goede golfers die snel lopen, we maken er 6 starts per uur van, dus 24 personen. Wat de overige 40 personen uit het verhaal van Lennips gaan doen weet ik niet (bridgen misschien J), maar golfen in geen geval. Trouwens de meeste banen in Nederland werken met een bezettingsgraag van 65 to 75%, een beetje afhankelijk van het weer (bron NGF). Of en hoe hier een commercieel verantwoorde exploitatie mogelijk, laat ik graag aan de betreffende ondernemer over. Tot zover de feiten de golfbaan.

Van de plannen voor nieuwe ontsluitingsweg, incl. nieuwe brug over het boterdiep, tussen Zuidwolde en Beijum word ik niet echt vrolijk. De vraag die bij mij op komt is of er een directe relatie is tussen de golfbaan en deze weg. Mijn persoonlijke inschatting is dat de golfbaan hier als mooi excuus kan worden gebruikt om de onwenselijke situatie bij de brug in Zuidwolde op te lossen.

Ik wil ook nog even terug komen op de z.g. bozige toon van mijn reactie(s). Voor zover aanwezig gaat het om functioneel boos, want dat is ook de toon die door Lennips en in het verleden de heer Tweehuyzen wordt gebruikt. De hele berichtgeving vanuit de klankbordgroep is hierop gebaseerd. en bovendien; “Ik vind het niet leuk om voor kakker en patser, en weet ik veel welke terminologie nog meer vanuit de klankbord groep is gebruikt om beoefenaren van de golfsport aan te duiden, te worden uitgemaakt

Naar ik begrijp staan zo langzamerhand alle signalen voor een golfbaan op groen en kan ik dus over niet al te lange tijd, lopend of fietsend, en met mijn golftas op de schouder naar de golfbaan. Weer een auto minder!

Wat mij betreft dus tot ziens op de golfbaan, maar niet meer in dit forum.

Pieter Bezema

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.