zaterdag 2 april 2011

"VOER DE GOLFBAANDISCUSSIE FATSOENLIJK AUB!"


Door Daan Tweehuyzen


Ik kan m’n tijd wel beter besteden, dus ik had me voorgenomen niet te reageren op de schrijfsels van de heer Bezema, maar aangezien hij het nodig achtte mij persoonlijk aan te vallen toch maar even: eenmalig. Het getuigt overigens van respect voor je opponent diens naam correct te schrijven, meneer Bezema. Wat ook niet bijdraagt aan een zuivere discussie is het bezigen van schreeuwerige termen als ‘hetze’, ‘spookverhalen’, ‘zonder enige kennis van zaken’, ‘pure onzin’ en als toetje de ander voor leugenaar uitmaken – daar is een woord voor: smaad. Je kunt het met elkaar oneens zijn, en ik zal de laatste zijn om de heer Bezema het recht te ontzeggen zijn mening te uiten en voor de aanleg van een golfbaan te pleiten, maar je kunt een discussie ook fatsoenlijk voeren en niet direct op zo’n opgewonden en beledigende toon. Daarbij zou ik de heer Bezema willen verzoeken op te houden op de man te spelen. Het gaat om de zaak, niet om de persoon.
Inhoudelijk: de heer Bezema beticht de Klankbordgroep ervan ‘stelselmatig’ de positieve aspecten van een aan te leggen golfbaan te negeren, overigens zonder daarbij te vertellen wat die dan zouden zijn – of het zou moeten zijn dat hij zelf graag een balletje slaat. Het bestaan van een golfkanaal op TV lijkt mij geen sterk argument, en wat betreft ‘feiten, geen statistiek of leugens’: golf staat qua aantal beoefenaars in Nederland op de twintigste plaats (bron: populariteitsindex sport). Statistiek is dus volgens de heer Bezema liegwerk, net als op wetenschappelijk onderzoek gefundeerd cijfermateriaal over verkeersbewegingen (zie stuk Gerrit Lennips)? Dan is blijkbaar een fantasievolle dikke duim te verkiezen als het zo in je kraam te pas komt. Dat velen (boeren en inwoners Beijum) zich inderdaad, en terecht, op grond van redelijke argumenten nog steeds, en in toenemende mate ernstig zorgen maken over de negatieve aspecten van golfbaan en autoweg, verdwijnt niet door tendentieus taalgebruik van voorstanders. Inderdaad, doe even normaal. En hou je fatsoen.
Vriendelijke groet,

Daan Tweehuysen.

Daan Tweehuyzen is lid van de klankbordgroep ontwikkeling Woldstreek.

Naschrift Johan Fehrmann, Pieter Bezema heeft nog een laatste ingezonden artikel gestuurd. Hij reageert op Gerrit Lennips' betoog van afgelopen donderdag. Morgen op Beijumnieuws.

2 opmerkingen:

Gerda zei

Wat mij wel opvalt bij de golfbanen die ik ken is dat ze aan doorgangswegen liggen
Roden aan de provincialeweg, en Leeuwarden aan een parallelweg van de Rijksstraatweg.
Het ligt in de Groene Ster een recreatiegebied.
Dus daar heb je al een toestroom van verkeer en recreanten en hobbyisten.

Ik moet ook zeggen Leeuwarden heeft een vogelteldag op de baan. Onder leiding van een deskundige.

Kijk je toekomstgericht, dan denk ik dat je wel goed moet nadenken, hoe overleven boeren.
Wordt het land in de toekomst opgeeist of verkocht voor iets anders, dan heb je waarschijnlijk meer geluidsoverlast dan van een golfbaan.

Ik wens alle partijen succes met de discussie!

Gerda zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.