vrijdag 8 april 2011

KUNSTENAARS IN DE DOP

Op de foto ziet u Wil Mazeland van Kunstkamer Wicla temidden van cursisten, kinderen van SKSG. Twee weken geleden liep ik met draaiende camera binnen in Pand49 waar hij de cursus verzorgde. Vertel eens wat meer Wil?, vroeg ik hem per e-mail. Dit antwoordde hij. En bekijk ook even de video.

Ik ben beeldend kunstenaar en heb een pedagogische achtergrond. Ik heb een lesbevoegdheid voor tekenen en schilderen voor kinderen en heb ruim 7 jaar ervaring met het geven van workshops voor kinderen in buurthuizen, projecten op scholen,en Pand 49. Ook geef ik workshops en een schildercursus tekenen en schilderen aan volwassenen. Voor de workshop "Kunstenaars in de dop" in Pand49 gaat het om een tweedelige workshop en werk ik aan de hand van een thema. De kinderen gebruiken tijdens de workshop verschillende materialen en ik probeer ze al spelenderwijs de eigenschappen van het materiaal te laten ontdekken. Tijdens de eerste bijeenkomst laat ik ze op papier schetsen met schetsachtig materiaal: houtskool, pastel, zacht kleurpotlood. Ze krijgen een groot vel zodat ze hierdoor los kunnen komen. Meestal hebben ze namelijk de neiging klein te werken en niet het hele vel te gebruiken. Aan het eind van de eerste bijeenkomst laat ik ze de eerste laag van het doek met kleur beschilderen. De volgende sessie gaan ze aan de hand van hun schets een schilderij maken. Bijna alle kinderen gaan met een schilderij naar huis waar ze tevreden over zijn. Het belangrijkste doel is voor mij dat de kinderen lol hebben in tekenen en schilderen. Ik vind het echter ook belangrijk dat ze iets leren over kleuren (bijvoorbeeld kleuren mengen) en over vormen, afhankelijk van de kinderlijke ontwikkeling waarin ze zitten. Daarnaast krijgen ze tijdens de workshop ook opruim- en schoonmaaktaakjes zodat ze "spelenderwijs" verantwoording leren te nemen.Wanneer kinderen geïnteresseerd zijn in de workshop "Kunstenaars in de dop" kunnen ze zich via de ouders opgeven met behulp van de activiteitenladder die in de bibliotheek en op scholen te vinden is. Ook is er nog plaats voor volwassenen in de teken- en schildercursus. Meer info: info@wilmazeland.nl

Geen opmerkingen: