Weet met wie je in zee gaat!
Door Willem Pauwelussen
Wie wat te klussen
heeft kan zich aanmelden bij het STIP. Die hebben een lijstje van vrijwilligers
die u te hulp schieten waar u dat nodig heeft. Zoals onkruid wieden, lampen
ophangen, deuren schilderen. Maar als het om grote klussen gaat, dan mag je
hopen dat STIP in zijn lijstje ook – misschien gepensioneerde – vrijwilligers
heeft staan die voldoende technisch kunnen meebrengen om die te kunnen
aanpakken en voltooien.
Voorbeeld: de toiletten hoger plaatsen, wat ook nog eens
wordt vergoed door de WVG). Ander
voorbeeld: het buitenschilderwerk. Schilderen is het probleem niet, maar over
zacht (rot) hout schilderen vergroot de problemen. Nog een voorbeeld is een
oude badkamer: glad behang, kurken vloer, wasmachine die niet waterpas is te
krijgen. Moderniseren is echt wel vakwerk!
Nou, wat dacht u
verder van een schutting plaatsen, audio/video aansluiten – dit is aardig
complex geworden met al dat digitale gedoe. Ander puntje is extra
stopcontacten. Vaak heb je dat mensen een stel contactdozen met heel dunne
draadjes als een goederentrein achter elkaar hebben geschakeld en, of het niet
erger kan, er ook nog de wasmachine op aangesloten hebben. Het risico op
overbelasting, en dus brand, is daar levensgroot aanwezig.
Het is belangrijk
dat de klusser, die dit aanpakt, wettelijk aansprakelijk is voor het geval er
iets niet helemaal goed is gegaan. Het zou dan ook handig
zijn als er, naast het lijstje van
vrijwilligers van STIP, ook een lijstje zou zijn van betrouwbare klusbedrijven.
Ja, u leest het goed: betrouwbare klusbedrijven. Helaas zijn er
horrorverhalen te over, er is zelfs al een televisieprogramma van.
Stel er komt iemand
aan de deur die u aanbiedt het houtwerk te controleren of het geschilderd moet
worden. Dan wordt een (flink) voorschot gevraagd en u ziet die figuur nooit
weer.
Of er komt er een langs met het voorstel om kunststof kozijnen te plaatsen: “Aah, alles is verrot!”, en er wordt heel intimiderend gedaan. U spreekt een bedrag af, vaak wordt dat later nog verdubbeld, voor € 50.000 wordt het geplaatst en u neemt er een extra hypotheek voor. Weg is de erfenis voor de nabestaanden.
Of er komt een ‘gespecialiseerd bedrijf’ aan de deur, die u een badkamerrenovatie aanbiedt. Weekje later ligt de boel open, er zijn verkeerde materialen gebruikt, er is lekkage, u hebt betaald en men is met de noorderzon vertrokken.
Of er komt er een langs met het voorstel om kunststof kozijnen te plaatsen: “Aah, alles is verrot!”, en er wordt heel intimiderend gedaan. U spreekt een bedrag af, vaak wordt dat later nog verdubbeld, voor € 50.000 wordt het geplaatst en u neemt er een extra hypotheek voor. Weg is de erfenis voor de nabestaanden.
Of er komt een ‘gespecialiseerd bedrijf’ aan de deur, die u een badkamerrenovatie aanbiedt. Weekje later ligt de boel open, er zijn verkeerde materialen gebruikt, er is lekkage, u hebt betaald en men is met de noorderzon vertrokken.
Conclusie: krijgt u zulke lieden aan de deur, vraag dan naar referenties. Dus een telefoonnummer van een (of meer) voormalige klant(en) waar iets soortgelijks is gebeurd. Vraag tevens naar een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Is het antwoord op een van beide vragen ontkennend of ontwijkend, zo van: “Ah mevrouwtje, is helemaal niet nodig, nooit problemen, het is áltijd goed”, gooi dan de deur dicht.
Last but not least: zorg dat u thuis bent als de klusser
aan de slag gaat. Niet van: hier is de sleutel en red je maar! De praktijk is
dat dit erg veel gebeurt, en dat kan natuurlijk wel met iemand die uitstekende
referenties heeft laten zien, maar je kunt ook wel eens te goed van vertrouwen
wezen….
(Cartoons van deze site; JF)
4 opmerkingen:
Bedankt voor de tip's, Johan.
vraagje...
bestaat de klusbus nog?
gr. therèse
Therèse, de complimenten gaan naar Willem. En ja, de Klusbus bestaat nog. Fijne dagen!
Op mijn voordeur heb ik door Shoetime een mededeling laten ontwerpen. Op de rechthoek staat:
"Aan de deur wordt niet gebedeld."
Deze tekst voorkomt veel onnodig gebel en gebedel bij mijn voordeur. Indien noodzakelijk verwijs ik hiernaar.
Beste Kees,
Staat je reactie wel onder het goede artikel?
Hoort het niet onder de krantenverkopersblogger te staan?
Gr. Therèse
Een reactie posten