Weet met wie je in zee gaat!
Door Willem Pauwelussen

Voorbeeld: de toiletten hoger plaatsen, wat ook nog eens
wordt vergoed door de WVG). Ander
voorbeeld: het buitenschilderwerk. Schilderen is het probleem niet, maar over
zacht (rot) hout schilderen vergroot de problemen. Nog een voorbeeld is een
oude badkamer: glad behang, kurken vloer, wasmachine die niet waterpas is te
krijgen. Moderniseren is echt wel vakwerk!

Het is belangrijk
dat de klusser, die dit aanpakt, wettelijk aansprakelijk is voor het geval er
iets niet helemaal goed is gegaan. Het zou dan ook handig
zijn als er, naast het lijstje van
vrijwilligers van STIP, ook een lijstje zou zijn van betrouwbare klusbedrijven.
Ja, u leest het goed: betrouwbare klusbedrijven. Helaas zijn er
horrorverhalen te over, er is zelfs al een televisieprogramma van.


Of er komt er een langs met het voorstel om kunststof kozijnen te plaatsen: “Aah, alles is verrot!”, en er wordt heel intimiderend gedaan. U spreekt een bedrag af, vaak wordt dat later nog verdubbeld, voor € 50.000 wordt het geplaatst en u neemt er een extra hypotheek voor. Weg is de erfenis voor de nabestaanden.
Of er komt een ‘gespecialiseerd bedrijf’ aan de deur, die u een badkamerrenovatie aanbiedt. Weekje later ligt de boel open, er zijn verkeerde materialen gebruikt, er is lekkage, u hebt betaald en men is met de noorderzon vertrokken.
Conclusie: krijgt u zulke lieden aan de deur, vraag dan naar referenties. Dus een telefoonnummer van een (of meer) voormalige klant(en) waar iets soortgelijks is gebeurd. Vraag tevens naar een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Is het antwoord op een van beide vragen ontkennend of ontwijkend, zo van: “Ah mevrouwtje, is helemaal niet nodig, nooit problemen, het is áltijd goed”, gooi dan de deur dicht.
Last but not least: zorg dat u thuis bent als de klusser
aan de slag gaat. Niet van: hier is de sleutel en red je maar! De praktijk is
dat dit erg veel gebeurt, en dat kan natuurlijk wel met iemand die uitstekende
referenties heeft laten zien, maar je kunt ook wel eens te goed van vertrouwen
wezen….
(Cartoons van deze site; JF)
4 opmerkingen:
Bedankt voor de tip's, Johan.
vraagje...
bestaat de klusbus nog?
gr. therèse
Therèse, de complimenten gaan naar Willem. En ja, de Klusbus bestaat nog. Fijne dagen!
Op mijn voordeur heb ik door Shoetime een mededeling laten ontwerpen. Op de rechthoek staat:
"Aan de deur wordt niet gebedeld."
Deze tekst voorkomt veel onnodig gebel en gebedel bij mijn voordeur. Indien noodzakelijk verwijs ik hiernaar.
Beste Kees,
Staat je reactie wel onder het goede artikel?
Hoort het niet onder de krantenverkopersblogger te staan?
Gr. Therèse
Een reactie posten