woensdag 25 december 2013

KERSTAVONDVIERING IN DE BRON


Ondergetekende bracht vanavond even een kort bezoekje aan De Bron. Vanaf 22 uur was er een kerstviering gaande in het kerkgebouw achter basisschool De Heerdstee. Zomaar halverwege in een kerkdienst binnenvallen is niet echt handig, maar de nieuwsgierigheid moest toch even bevredigd worden. Zouden er veel mensen zijn? Wordt er ook gezongen? Zie de foto's, praktisch alle plakken waren bezet, en ja, er was ook een zangkoor aanwezig. Zie boven. Vlak na binnenkomst werd het meest toepasselijke kerstnummer gezongen: stille nacht, heilige nacht. Waarom dat nummer niet even opnemen en omstreeks middernacht op Beijumnieuws zetten? Bekijk en beluister de video. Na stille nacht, heilige nacht wilde ondergetekende de camera uitzetten, maar er kwam nog een interessant stukje preek achteraan. De voorganger uitte kritiek op al die mensen die het waagden om kritiek te hebben op de PKN-reclamespotjes die afgelopen weken op tv waren te zien. "Dankzij of ondanks die spotjes sta ik hier nu ook." “De Protestantse Kerk hoort van nature tussen de kerstreclames thuis. Het is een feest van gezellig samen zijn, ontspannen en lekker eten. Daar wordt door supermarkten, frisdrankmerken, tv-zenders etc. reclame voor gemaakt. Iedereen claimt Kerst. De Protestantse Kerk in Nederland heeft hét echte kerstverhaal in de aanbieding en de plek waar je dit samen kunt vieren. “Het zou toch onverstandig zijn als wij daar geen reclame voor maken?”, aldus Marloes Nouwens-Keller, woordvoerder van de Protestantse Kerk in Nederland. PKN-actueel.

1 opmerking:

Anoniem zei

wie herinnert zich nog de kerk actie SARMA'"s? ik was 1 van de vele vrijwilligers.
de meeste ervan waren ware christenen.
katholieken en protestanten.
zelf was ik erbij betrokken als alleen maar mens.
nooit gedoopt en dus geen lid van welke kerk dan ook.

een stuk of wat jaar ná de actie kreeg ik heel kort voor de kerst, een bezoekje van een lid van een kerk.
hij babbelde wat met me en ging daarna weer.
deze bezoekjes vond ik hypocriet, wat ik hem na een paar keer dan ook duidelijk gemaakt heb.
weet, dat ik destijds volop in het leven stond en alleen mijn 2 kinderen opvoedde.
saamhorigheid of zieltjes winnen?
onder het mom van...kijk mij eens goed doen naar mijn medemens god/jezus, zo kort voor de kerst.
mijn mening?
ikke ikke en de rest kan stikke.
leden van zowel de katholieke als ook de protestantse kerken zijn naar mijn idee hoofdzakelijk schijnheilig en heel verre van heilig.
(wordt misschien vervolgd).

gr. therèse