
De draaibrug wordt niet gebalanceerd door een contragewicht in de staart maar door een drijver aan het uiteinde van de brug, die meedraait door het water als de brug wordt bewogen. Dit was ook bij vorst zelden een probleem omdat de hoeveelheid ijs, die zich in het Van Starkenborghkanaal kon vormen werd beperkt door het feit dat het betreffende kanaalgedeelte een onderdeel was van het koelcircuit van de Hunzecentrale. De Hunzecentrale is afgebroken met als gevolg dat van beperking van de ijsvorming geen sprake meer is. Voor de Korrewegbrug betekent dit dat de brug niet meer bewogen kan worden door ijsvorming op het ponton en in het kanaal op een moment dat er nog wel degelijk sprake is van scheepvaart (al dan niet in konvooi). De brug moet dan worden opengedraaid en gestremd voor het landverkeer. Deze situatie heeft in de laatste winters meerdere weken geduurd en is uiterst ongewenst omdat de brug een belangrijke functie vervult in de ontsluiting van de achterliggende wijken (Ulgersmaweg, De Hunze, sportpark van Starkenborgh).
http://www.lemmer-delfzijl.nl/project.php?pid=24
Hoe lang de storing gaat duren is me niet bekend, maar volgens (een verouderd)bovenstaand bericht kan het weken duren..
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsgang
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5739673.ece/Gerrit-Krolbrug-wil-niet-meer-dicht
1 opmerking:
op RTV noord staat: zolang de strenge vorst aanhoud. Volgens mij gaat het morgen sneeuwen, dus iets hogere temperaturen. De komende dagen wordt het iets warmer..wat je warm noemt dan..
Nouja, met records als -10graden is rond het vriespunt al een stuk warmer.
Een reactie posten