zaterdag 16 januari 2010

VOOR HET GOEDE DOEL

De actie voor het Glazen Huis ligt al weer ver achter ons, half Groningen wringde zich in allerlei bochten om geld bijelkaar te versieren voor de strijd tegen malaria. Zoals u weet bracht de actie ruim 7 miljoen euro op. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van moet vinden, enerzijds lag het hypegehalte wel erg hoog, anderzijds: waarom niet als je je medemens zo kunt helpen? Al had ik wel de indruk dat iedereen die gek liep te doen om geld binnen te halen (halfnaakte glazenwassers, een barkeeper die nachten opbleef en doortapte, massagemarathons etc.) dit meer deden voor de eigen profilering dan voor het Goede Doel. Ik kan me vergissen. Tijdens de actieweek op de Grote Markt trof ik deze twee vrouwen in de wijk terwijl ze een verzameling kleren voor Afrika in de auto stopten. Geen gedoe, geen opsmuk en geen aandachttrekkerij, nee, gewoon in het klein bezig zijn voor het Goede Doel. Saskia Adringa en haar dochter kregen o.a. een partij voetbalshirtjes van een voetbalclub om mee te nemen. Meenemen? Saskia:" Ja, ik ga binnenkort voor de 7e keer naar Burkina Faso en neem dit mee. Een prachtig land, ik mag graag uit het rijke Nederland iets voor de mensen daar meenemen." Het rijke Nederland inderdaad, we verzamelen jubelend 7 miljoen euro in de strijd tegen malaria en knallen met oud en nieuw 67 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in. En, terwijl we ons hier druk maken of we genoeg strooizout hebben zijn duizenden mensen in Haïti dakloos geworden, hebben geen electriciteit, niks te eten en te drinken en veel mensen hebben dierbaren verloren door de verwoestende aardbeving. Voor degenen die wat willen geven, u kent het gironummer: 555. Als u (m.i. terecht)bang bent dat er dan veel geld aan de corrupte strijkstokken van organisaties/hulpverleners en/of regeringsleiders blijft hangen is het raadzaam om kleinschalige directe acties op touw te zetten. Zoals Saskia Adringa uit Beijum doet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Vanavond ook weer een of andere colletante bij de deur gehad. Niet voor malaria of haitie maar weer voor wat anders. Blij dt ik in Nederland woon met al die rampen