zondag 7 november 2010

FOTO'S UIT DE WIERSHOECK- EN SCHOOLTUIN (58)

Zo af en toe zie je ergens zo’n rare “T” met lange poten zitten. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich afvragen wat het is. Het is een verdermot, een zeer algemene nachtvlinder, die je overal kunt aantreffen.

Ik had al een paar keer geprobeerd een verdermot te fotograferen, maar doordat het zo’n iel insect is schiet de automatische scherpstelling van de camera vaak aan het doel voorbij. Niet de vedermot staat scherp op de foto, maar bijvoorbeeld het blad waarop hij zit.
Wil je toch een redelijke foto, dan moet je het gewoon blijven proberen. En dat doe ik dus. Niet zozeer omdat ik het een mooi insect vind, maar omdat ik hem zo goed mogelijk op de foto wil hebben. Op een zonnige middag, eind september zag ik deze vedermot. Er stond een beetje wind en wolken blokkeerden het zonlicht. Geen ideale situatie om een vedermot op een bloem te fotograferen, maar ik probeerde het toch. Het resultaat heeft me verbaasd. De vedermot staat aardig op de foto en ik had nog nooit de tong van deze kleine vlinder gezien. Die zag ik ook niet toen ik de foto maakte, maar pas later thuis achter de computer.

Het lijkt alsof de vedermot hele smalle vleugels heeft, zou hij daarmee kunnen vliegen?
Als de vlinder rust liggen de vleugels niet zoals bij de andere nachtvlinders dakvormig over elkaar, maar zijn ze wijd uiteen gespreid onder een rechte hoek met het lichaam. Bovendien rolt de vedermot zijn vleugels op, waardoor hij niet meer op een vlinder lijkt, maar eerder op een mug of een deeltje van een plant. Zit de vlinder dan ook nog op een ondergrond die met zijn eigen kleur overeenstemt, dan is hij voor veel van zijn vijanden vrijwel onzichtbaar geworden. De voor- en achtervleugels van vedermotten zijn zeer diep ingesneden, zodat het aparte vleugeldelen lijken. Dat is echter alleen te zien bij het vliegen (of bij een dood exemplaar).

Vedermotten vliegen in de schemering en komen op licht af. Alleen al in Nederland komen er zo'n 35 soorten voor. Bijna iedere vedermotsoort is gebonden aan maar één soort waardplant, waar het vrouwtje haar eitjes op legt en de rups op groot wordt. Zo zijn er vedermotten die op windesoorten leven, maar ook die alleen op zonnedauw of klokjesgentianen voorkomen.


Foto + tekst: Luit Staghouwer

Geen opmerkingen: