woensdag 5 oktober 2011

ATSJE STRAATSMA NAAR 50e BEIJUMSKAP

Een jaar geleden, op 1oktober om precies te zijn, nam Atsje Straatsma de lege plek op vrijdagmiddag in die Flip Klatter had achtergelaten. Aanstaande vrijdag komt haar 50e foto alweer op Beijumnieuws. In september vorig jaar gaf ze in een interview aan wat de bedoeling was:
Fotografen maken vaak onderscheid tussen ‘landscape’ en ‘cityscape’. Ik wil dat onderscheid niet maken, voor mij kan een landschap evengoed midden in de stad zijn. In de vrijdagavondrubriek op Beijumnieuws wil ik foto’s tonen van het landschap Beijum. Als titel zat ik te denken aan ‘Beijumscape’, maar dan op z’n Gronings: Beijumskap (Nu ben ik een halve import Groninger, dus ik weet niet of dit correct Gronings is).

De grens tussen stad en platteland vind ik fascinerend. Je staat er niet dagelijks bij stil, de meeste mensen zullen vooral richting stad gaan. Maar Beijum grenst ook aan de mooie Ommelanden. De komende weken wil ik langs de grenzen van Beijum fotograferen. Mijn bedoeling is niet om mooie foto’s te maken, ik fotografeer wat ik tegenkom en wat ik opvallend, leuk, lelijk, mooi of vreemd vind. Een landschapsfoto is een ‘mindscape’, om er nog maar eens een Engels woord tegenaan te gooien. Iedereen heeft er zijn eigen beleving bij.

Kijk en luister even naar een van de betere fotografen van Beijum. Ik sprak haar afgelopen zondagmiddag in Kunstkamer Wicla aan de Hiddemaheerd. Bewoner en kunstenaar Wil Mazeland loopt ook nog even door het beeld.
 

Geen opmerkingen: