Door Willem Pauwelussen
(Lees ook deel een en twee)
Vragen is nooit verkeerd, dus als ik vrijdag 21 februari enkele mannen in kenmerkende roodoranje pakken het bedieningshuisje uit zie komen, zet ik de fiets tegen het muurtje en spreek ze aan. Is het nou echt zo dat al die bruggen hier weggaan, en dat er een heel nieuw bruggenstelsel gebouwd gaat worden in het Oosterhamriktracé? Och meneer, het is toch al een tijd bekend dat het Van Starkenborghkanaal een stuk breder gaat worden? En als er een andere Korrebrug komt, dan draait die om een as in het midden van het kanaal, zodat de schepen er aan beide kanten langs kunnen. Staat allemaal op de site van de provincie hoor.
Knelpunten
Overgang Oosterhamriktracé/Kardinge |
Nog vijf jaar wachten?
Op 20 mei 2011, lees ik, “is door de Minister van Infrastructuur en Milieu opdracht gegeven aan de provincie Groningen voor het verrichten van een planstudie voor het vervangen van de Gerrit Krolbrug.” De randvoorwaarden daarbij zijn: geschikt voor schepen van 110 m lang en 11,4 m breed, alsmede voor vierlaags container vaart en 2-baks duwvaart in gestrekte formatie. Dit laatste houdt een doorvaarthoogte in van 9,1 meter, vandaar dat de nieuwe Walfridusbrug én Noordzeebrug een doorvaart van 9,10 m hebben. Met een intensiteit van 50 schepen per dag is haast geboden, en het scheepvaartverkeer zal nog toenemen omdat de vrachtwagens te veel in de file staan. Je moet rekenen dat een schip met 1800 ton laadvermogen één kilometer vrachtwagens vervangt. Dat scheelt nogal in de uitstoot aan uitlaatgassen en in de vervoerskosten. De bedoeling is dan ook dat de brug vóór 2019 vervangen is.
Fietsbruggen toch weg?
Roestige strippen worden niet meer vervangen |
Die kan blijven
Dat de busbaanbrug vervangen moet worden is een fabeltje. Van der Wal: “De busbaanbrug heeft twee openingen; die met een beweegbaar deel heeft een doorvaartbreedte van 20 meter; die met een vast deel heeft een doorvaartbreedte van 28 meter. Alleen in het geval dat twee vierlaagscontainer schepen elkaar precies daar tegenkomen moeten ze op elkaar wachten. In alle andere gevallen heb je geen probleem. Dit is ook de reden waarom het niet noodzakelijk wordt geacht op dit moment om de busbaanbrug ook te vervangen.”
Het duurt nog even maar dan heb je ook wat… hopen we.
3 opmerkingen:
Het geleuter over de brug heeft mij doen besluiten, om op geen van de zittende partijen te stemmen in Groningen...
Dan is dit niet voor niks geschreven anoniem
Anoniem 1 heeft in zoverre gelijk dat hier zeker nog een redacteur bij langs had gemoeten. Voor schrijven geldt dat het moeilijker is om je product door de ogen van je lezers te zien naarmate je er zelf meer informatie voor hebt moeten opzuigen.
Anoniem 2 kan ik verzekeren dat ik het daar niet voor geschreven heb.
Een reactie posten