woensdag 11 januari 2017

BEIJUMBORG (51)


Er zijn van die films, die je nooit gezien hebt maar waarvan je weet dat er scenes in zitten die de eeuwigheid zullen halen. Eentje daarvan is ‘La Dolce Vita” (“het zoete leven”) van Federico Fellini. Ik moest daar gisteravond aan denken toen de taxichauffeur me afzette bij de Trevifontein (hartje Rome), waar ik de hele week zal zijn om zgn. R&O-gesprekken (R&O staat voor: resultaat en ontwikkeling) te voeren met personeelsleden van het Koninklijk Nederlands Instituut in de Eeuwige Stad. 



Die Trevifontein is wereldberoemd, en iedere toerist die in Rome komt gooit er een muntje in (met de rug naar de fontein, muntje in de rechterhand, over je linkerschouder achterwaarts gooien) om daarmee te garanderen dat hij of zij weer naar Rome terug zal keren. Nou: als ik dat zelf ook iedere keer gedaan had dat ik weer bij die bak met water stond, dan was ik inmiddels al een klein kapitaal kwijt geweest. In Rome kom ik al sinds 1973 (schoolweek) en nu ik er een deel van mijn baan bij de Groninger universiteit mag uitvoeren kom ik er weer veel vaker….

Veel mensen zeggen dan dat ik een droombaan heb: “jij mag maar mooi voor jouw baas iedere keer naar Rome reizen!”, en helemaal ongelijk hebben die mensen niet. Maar gelooft u mij als ik schrijf dat ik het ook wel heerlijk vind om gewoon thuis op mijn Beijumse bank te zitten in plaats van alleen, in een Romeins hotelletje? Nee? En toch is dat zo. U hoort me heus niet klagen, maar ik kom hier toch echt vooral voor mijn werk.

Toen ik gisteravond aankwam was het berekoud, en vanmorgen bleek dat zelfs Rome last kan hebben van de winter. Eén van de vele fonteinen van de stad (de zogenaamde Triton-fontein, aan het begin van de Via Veneto) bleek vol met ijspegels te hangen. Em misschien is dat ook wel zo met de Trevifontein, die om de hoek van mijn b&b ligt: die is sinds een paar maanden weer helemaal te zien, want er werd jarenlang aan gerestaureerd. 

Maar wat heeft “La Dolce Vita” nu met de Trevifontein te maken? Nou, daarin komt een scene voor waarin de hoofdrolspeelster Anita Ekberg - in een luchtig  zwart jurkje gekleed – samen met de beroemde acteur Marcello Mastroianni een dansje in de fonteinbak maakt. 

Deze film, uit 1960, heeft tallozen geïnspireerd om datzelfde kunstje te wagen, maar permanente politiebewaking voorkomt dat bijna altijd. En bij deze temperaturen lijkt me zo’n dansje nou ook niet echt gezond…..kortom: saluti da Roma!!

Han Borg

1 opmerking:

Kees Huizenga zei

Hierbij de prachtige film "La dolce vita" (1960) met Engelse ondertiteling:

https://www.youtube.com/watch?v=REwzcafivUs

De vierde knop aan de rechterkant aanklikken (ondertiteling).

De film duurt bijna drie uren. Heerlijk.