woensdag 25 januari 2017

BEIJUMBORG (53)



We schieten alweer een aardig eind op richting Elfstedentocht: als volstrekt niet-schaatser is dit echter een beetje een raar begin van een column. Scheuvel'n is iets wat deze Tukker niet geleerd heeft, net zomin als stijldansen trouwens. 

Dat laatste kwam doordat het in de tijd waarin ik dat had moeten leren net niet meer 'in' was om naar de dansschool te gaan. Wij vijftienjarigen hokten in 1972 of daaromtrent liever in dicht berookte jeugdsozen, met - heel bizar - voor mij en mijn toenmalige vriendinnetje port in plaats van bier. Rode of witte wijn was ook nog tamelijk ongewoon, hoewel ik me nog herinner hoe we met carnaval 1972, dat in Twente steevast in Oldenzaal gevierd werd, een pak rode landwijn bij de plaatselijke AH kochten om het drinken van bier een beetje te voorkomen: dat bier was - zo werd ons verteld - met water aangelengd tot 'carnavalsbier', en smaakte echt nergens naar. 
Jacobuscollege

Epi Drost
Goed: geen schaatsen, geen tango.....er is veel aan me voorbij gegaan. Toch kijk ik op die periode nog steeds met veel plezier terug. Mijn middelbare school was een vanouds katholieke school in Enschede, met nog een echte pater als rector. De overige paters waren in die tijd volkomen het spoor bijster, traden uit hun orde (de Carmelieten) trouwden of gingen - haast nog erger - samenwonen. Het was ook de tijd waarin we bij muziekles of bij godsdienstles luisterden naar 'Jezus Christ Superstar', waarin een enkeling ook al 'stuf' rookte en de rest gewoon shag. 

Mijn enkele jaren oudere broer speelde basgitaar in de schoolband, en op een dag kwam hij met een echte koeienkop thuis: 'Dina' werd het symbool van de band, nadat de kop eerst zorgvuldig in een grote wasketel was uit- en schoon gekookt. Ieder concert stond Dina op het podium ons aan te gapen. En eens per jaar was er een 'fancy fair': een soort van schoolmarkt, waarvan de opbrengst naar een goed doel in de Derde Wereld ging. Mijn klas bezette tijdens de fancy fair de lerarengarderobe, die we ieder jaar inrichtten als 'theehuis'. En op vrijdagmiddag zat de hele klas bij de koffiebar van Eddy Achterberg (ja: de voetballer van FC Twente) en later, toen we gewoon bier konden drinken, op het terras van de sterspeler van FC Twente, Epi Drost - op de oude Markt.

Zoete herinneringen aan een tijd, waarin in geen jaren een Elfstedentocht meer was gereden. Dat laatste gaat vast nog wel eens gebeuren, die 'goede oude tijd' komt echt nooit weerom. Jammer? Och: ook 2017 heeft wel wat......

Han Borg

Geen opmerkingen: