zondag 6 oktober 2013

WORDT DE KORREWEGBRUG VERVANGEN?



De situatie rond de Korrewegbrug is statistisch gezien- is iets anders dan een 'gevoelstemperatuur'- veilig te noemen. Zoveel fiets- en autobewegingen per dag over de brug, en dan zo weinig concrete ongelukken. De drie foto's die u ziet zijn onlangs gemaakt. Zoals altijd als de brug voor het verkeer dicht gaat, rijden auto's vanaf de Ulgersmaweg naar de stopstreep op (geef ze eens ongelijk)

Terzijde, Beijumers en Hunzenaren moeten zich geen gevoelens van onveiligheid laten aanpraten door een paar enkelingen uit Beijum die maar steeds willen verkondigen dat de situatie hier niet veilig is. Het gaat deze lieden niet om de veiligheid van de passanten, maar puur om hun eigen profileringsdrift. 

Ondertussen laait een oude discussie weer op. Kunnen automobilisten geen gebruik gaan maken van de Oosterhamriktracé (busbaan Kardinge-stad)? Op de site www.dvhn.nl stond afgelopen dinsdag onderstaand bericht. En passant werd er even in benoemd dat de provincie Groningen de Korrewegbrug- die niet 'in de Korreweg' maar over het van Starkenborgh-kanaal ligt- zou willen vervangen:
Mogen automobilisten op de lange termijn gebruik maken van de busroute naar Kardinge (Oosterhamriktracé, foto) of blijft dat een exclusieve busbaan? Die vraagt legt het college van B en W van Groningen voor aan buurtbewoners.
Uit een onderzoek blijkt dat de routes naar het UMCG over het Damsterdiep en de Bedumerweg erg druk worden en dat het Oosterhamriktracé –hoewel vaak niet korter- verlichting kan bieden. Hoe dat precies moet, wordt pas over een paar jaar duidelijk.
B en W gaan de discussie nu aan omdat de provincie de Gerrit Krolbrug in de Korreweg wil vervangen. Die wordt nu vaak als sluiproute gebruikt. Sinds de vernieuwing van de Europaweg staat het verkeer op en rond de Petrus Campersingel en de J.C. Kapteynlaan (andere foto) geregeld vast.

1 opmerking:

Anoniem zei

Oosterhamriktracee blijft verboden voor auto's
Oosterhamriktracee, met viaduct over oostelijke ringweg, is aangelegd met rijksgeld. Doel was vrijbaan voor openbaar vervoer van en naar UMCG en binnenstad. In subsidievoorwaarde is uitdrukkelijk verboden de weg en viaduct aan te wenden voor particulier autoverkeer enzo. Ook in de toekomst.