Wat kan een mens toch terugverlangen naar de 'goeie ouwe tijd.' In dit geval naar de jaren zeventig in de Kanaalstreek. Wat was het leven overzichtelijk. Moeder was huisvrouw, de keuken en het aanrecht behoorden tot haar domein. Vaders noemde haar liefkozend vrouwtje. Of wijfje. Tegenwoordig mag je dat niet meer zeggen, het is neerbuigend en beledigend..
Ondergetekende las de strip Sjors en Sjimmie. Laatstgenoemde was het innemendst, wat een geweldig hakkelend pratend en stuntelig zwartje was dat. Zoals Dik Trom een dikkertje was. En Pietje Bell een schoffie. Pipo de Clown was een malloot. De oudere lezer herinnert zich Klukkluk nog wel, de indiaan uit laatstgenoemde serie die niet normaal kon praten, 'ik ben toch niet van de gekke.' Is het 'racisme' toen begonnen? Een indiaan zo gebrekkig en lachwekkend neerzetten!? Foei toch.
Ach, mooie onschuldige tijd. Met Sint Maarten bedelde je een zak snoep bij elkaar en rond 5 december brachten Sint en Piet cadeautjes. Een pak ijs kostte een dubbeltje en vissen deed je zonder visvergunning. In de winter kreeg je een kruik mee naar bed. Ik herinner me dat de eerste Chinezen op Knoal kwamen te wonen (misschien waren ze er al langer maar begonnen ze me op te vallen). Spleetoogjes werden ze genoemd. En bij mijn weten, herinneringen, werd daar niks vijandigs mee bedoeld. Als je zat te kliederen tijdens het eten werd je voor Turk uitgemaakt.
Het jaarlijkse sinterklaasfeest ervoer ondergetekende gedeeltelijk als een kwelling. Dat je als kind bij zo´n spook op schoot moest zitten, z'n stekelige baard in je gezicht voelde en het idee dat de griezel met z´n dikke boek alles van je wist. Wat had de man een verschrikkelijke monotone en zalvende stem. Z'n ogen stonden helemaal niet aardig. Vreselijk, dat op schoot moeten zitten en 'lief' moeten zijn. Met terugwerkende kracht verdenkt de blogger z'n vroegere Sinterklazen er van dat ze pedofiel waren, wat een afstotende klefheid! Hoezo al die kinderen op schoot willen? Hoezo de hele dag 'lief en aardig' moeten zijn? En hoezo kinderen dreigen dat als ze niet lief waren ze in de zak moesten? Een Sinterklaas die met z'n paard over je dak rijdt, om nachtmerries van te krijgen.
Nee, dan de Zwarte Pieten. Wat een geruststellende pretogen hadden die, wat een speelsheid. Daar kon je als kind mee donderjagen. Weg spurten als er een exemplaar met z'n roe achter je aan rende. En wat deelden ze volle handen met pepernoten en marsepein uit. Zwarte Piet kwam veel menselijker en toegankelijker over dan Sinterklaas.
Van deze site |
Nu, in 2013, beschouwen sommigen de rol van Zwarte Piet als racistisch. Het folkloristisch, onschuldig en kolderiek kinderfeestje wordt daarmee in de verdachte hoek gezet. De traditionele witte Nederlander krijgt de Zwarte Piet toegeschoven: racisme. De overgevoeligheid en lange tenen van bepaalde slachtoffertypes- die om het minst of geringste blèren dat ze gediscrimineerd worden- staan ineens in het middelpunt van het nieuws. Zo erg dat zelfs de VN onderzoek gaat doen naar Zwarte Piet. In elke groep- witten, zwartjes, kinderen, mannen, vrouwen, etc.- zitten zeikerds. Maar moet je die hun zin geven?
Je moet er toch niet aan denken dat Zwarte Piet moet opdoeken. De meest speelse en toegankelijke spelers van het het hele Sinterklaas-toneel afvoeren omdat ze een knechtenrol in de magische beleving van kinderen spelen? Willen de Zeur Pieten de kinderen soms opzadelen met alleen maar een houterige en stijve witte Sinterklaas (ooit een dergelijk exemplaar zien lachen?)? Natuurlijk is Zwarte Piet niet racistisch. Het is toch toppunt van integratie dat een zwart mens Piet heet?
Gelukkig, naast Witte Reus nu ook Zwarte Reus |
Zo door geredeneerd is het beledigend voor wit dat de olijke Pipo-Sapperdeflap- de Clown blank is. Wat een onnozele hals. Jan Klaassen en Katrijntje van het zelfde laken een pak, waarom worden witten als poppenkastspelers neergezet? En waarom zijn alle sprookjesfiguren blank? Zijn 'we' soms een beetje dom, naïef en dromerig? Erg kwetsend!
Wat zal de volgende stap vanuit de slachtofferhoek zijn? Mag een beunhaas nog wel zwartwerker worden genoemd? De pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet, kan dat wel? Kun je over tien jaar een dramatische dag nog wel een zwarte dag noemen? Zijn er dan nog zwarte bladzijden in de geschiedenis?
Noem het maar belachelijke vergelijkingen. Maar het is minstens zo belachelijk om dartelende, speelse, vrolijke en kindvriendelijke Zwarte Pieten, die met een kindertoneelstukje meespelen, als racistische decorstukken te classificeren. Gewoon nait soezen.
(Zie hier een discussie bij P.en W.)
7 opmerkingen:
Volgens mij zijn de huidige zwarte Pieten allemaal vrijgemaakt door hun eigenaar :-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
Verder heeft het volgens mij ook niets met zwart als huidskleur te maken. Veel slaven werkten in de mijnbouw en waren dus blanken met roet.
Net als zwarte Piet zwart is van roet van de schoorsteen.
Een bewijs dat hij veel pakjes heeft bezorgt.
Swarte Pietjes zijn lief hoor
http://www.youtube.com/watch?v=r2H6SXaWxuo
Mooi geschreven Johan en helemaal mee eens!
De leukste reactie komt van Jochem Meyer. Op z'n twitter staat deze prachtige volzin:
Ik wil graag de discussie aangaan over die arme rendieren die de slee van de kerstman door de lucht trekken!
Ik vraag mij af of in America de viering van Columbus Day nu ook wordt afgeschaft.
Columbus ontdekker van Amerika. Maar ook de start van het moorden van de oorspronkelijke bewoners de Indianen.
Wat mij betreft mag dit op de voorpagina van de Volkskrant .
Of zou Silvia Witteman er een tweet aan willen wijden ?
Een reactie posten