dinsdag 31 maart 2015

HEBBEN WE DE TRAM TE VROEG AFGEBLAZEN?


Door Willem Pauwelussen



In het DvhN van afgelopen zaterdag staat op blz. 4 een artikeltje: 'Verkeersinfarct slecht voorteken’.
Het vertelt over een botsing op de ringweg bij het Julianaplein waardoor het verkeer richting Dachten een uur was versperd, en door sluipverkeer de stad zelf ook overstroomde.
Nou, dat gaat nog wat worden als daar de boel op de schop gaat, menen tegenstanders van de geplande ombouw aldaar.
Maar ik had daar wat andere associaties bij.

De zuidelijke ringweg slibt meer en meer dicht...
Als we naar ons eigen stadsdeel kijken dan staat elke dag de Rijksweg vol, maar ook het stuk Ringweg tot aan de afslag Beijum-Noord, waar de wegversmalling begint voor de nieuwe Noordzeebrug.
Dat zijn niet de enige plaatsen.
Waar de Europaweg het Damsterdiep kruist en Petrus Campersingel wordt, is het een dagelijks ellende van auto’s die tot midden op het kruispunt voorsorteren om naar het UMCG te gaan.
En als je vanuit Noorddijk dagelijks naar Drenthe of Friesland wilt, dan kom je al ter hoogte van het Winschoterdiep in de file. Reken minstens een kwartier extra reistijd.

Ben je dan zover dat je eindelijk richting Assen kunt gaan, dan lijken de beide rijen aan de andere kant pas in die Drentse hoofdstad te beginnen.
Het enige verschil met lemmingen is dat we ons niet massaal in zee storten, maar verder is het even wanhopig opgepropt.
Maar dat was niet altijd zo!
In één keer tijdens de spits het Julianaplein langs, dat lukte niet, maar je hoefde toch pas na de Hereweg aan te schuiven.
Sindsdien is het in rap tempo minder geworden.

Wat is er inmiddels gebeurd?
Assen is tot groeikern aangewezen, en in snel tempo zijn daar de nieuwbouwwijken Marsdijk en Kloosterveen uit de grond gestampt.
Rustige middenklassewijken met veel groen en parkeergelegenheid.
Dus wie vind je daar?
Wachten wachten voor het Julianaplein, foto gisteren; JF
De ambtenaren van RO/EZ en OCSW, de docenten aan de HTS en de aio’s van de RUG, artsen en (hoger) verplegend personeel van de beide ziekenhuizen.
We werken in Groningen, en we gaan wonen in Assen.
Ja, dan wil de boel wel dichtslibben op de toevoerende wegen natuurlijk. Dat is gewoon files kweken. Op dat gebied hoeven we ons niet meer achtergebleven gebied te voelen tegenover Holland.
Tijdens een hooravond over de tram hoorde ik wethouder Dekker zeggen dat de bevolking van onze stad elke dag verdubbelt

Ja, echt: VERDUBBELT. Dus van een kleine 200.00 naar een kleine 400.000!
Niet alleen met forensen, ook met boodschappendoeners, ziekenhuispatiënten en toeristen.
En wat doen onze vroedere vaderen, met Wallage indertijd voorop?
Die bedenken een Forum om het centrum zo aantrekkelijk te maken dat er nóg meer toeristen op afkomen. Aangenomen met een uiterst twijfelachtige meerderheid.
Want dat brengt geld in het stadslaatje.
De tram was te duur...
Gevolg kan alleen maar zijn dat de toevoerwegen naar de stad, maar ook de diepenring, nog verder dichtslibben dan ze nu al doen. De Haddingestraat staat in het weekend tot aan het Zuiderdiep vol met auto’s die wachten tot ze eindelijk een plaatsje in de parkeerflat kunnen bemachtigen. Want op het transferium zie ik het ook niet storm lopen, ik fiets regelmatig naar Dijkman en de bussen rijden allemaal vrijwel leeg af en aan.

Dus daar moest ik aan denken toen ik dat woord verkeersinfarct in de krant zag staan.
De tram was indertijd bedacht om dat verkeersinfarct te voorkomen.
Een hele lange rups, die strak op tijd rijdt, geen lawaaiige dieselbussen meer, gezellig tingeltje dat voorbij komt, extra ruimte voor fietspaden en flink wat bomen erbij.
Het was te duur, en daardoor sneuvelde het.
Hoe duur is een steeds verder dichtslibbende stad, vraag ik me dan af.
Welke prijs, ook met onze gezondheid, betalen we voor een dagelijks verkeersinfarct?
Misschien hebben we die tram toch te vroeg afgeblazen.

JF; Er staan veel berichten over de tram op Beijumnieuws, teveel om allemaal naar toe te linken. Vul het woord 'tram' linksboven op de zoekbalk in en er rollen een tiental berichten uit. Hoe 'Beijum' over een mogelijke komst van de tram dacht is te zien op deze video uit 2011.


6 opmerkingen:

Ria zei

Bijzonder.


Ik zit juist vaak in een volle bus, dus vanaf het transferium nog voller wordt. Ben altijd blij dat ik kan zitten.

terugweg net zo.

Als onze bevolking trouwens per dag verdubbelt is, vanaf dat mevr. Dekker wethouder was, zitten we nu dan niet al op een paar miljoen? Volgens mij klopt er daar iets niet helemaal.

Willem Pauwelussen zei

@Ria,
Ben blij dat ik me vergis wat betreft het gebruik van de bus. Ik heb het gezien zoals ik vertelde, maar van de buitenkant, en inside information is altijd betrouwbaarder. Dus ik zal me hebben vergist.
Wat ik bedoel met verdubbeling is dat elke dat er net zoveel mensen de stad binnenstromen als er in die stad wonen. Maar die stromen er eind van de dag natuurlijk weer uit. Afgezien dan van enkele hotelgasten.
je hebt gelijk, dat had ik erbij moeten zeggen.

Anoniem zei

Nah, de bussen maken tegenwoordig naar mijn idee echt niet meer lawaai dan een tram/trein dat over rails en vooral wissels moet...

Anoniem zei

Idioot idee n tram, doe dan een trolly-bus of nog beter een....monorail!!!

Kees Huizenga zei

"Dachten" moet uiteraard zijn:

Drachten.

Kees Huizenga zei

Wat betreft een tramlijn vanaf het Hoofdstation naar het Zernike Sciencepark verwijs ik naar mijn reactie van 25 maart 2009 op Beijumnieuws.

Zie: http://beijumnieuws.blogspot.nl/2009/03/beijumers-moet-de-tram-komen-of-niet.html

Het SuikerUnie-terrein kan op termijn een studentencampus worden. Studeren aan het spoor! Met universiteitsgebouwen, Hanzehogeschoolgebouwen en sportvoorzieningen. Op Zernike kan eveneens een studentencampus komen. Daar wordt nu aan gewerkt.

Zie:

http://www.zernikecampusgroningen.nl/nieuws

http://www.pvdagroningen.nl/web/zernike-campus-meer-dan-een-onderwijspark/

Voorwaarde is dat er zo weinig mogelijk gesloopt wordt. Gebruikmaken van bestaand spoor tot de kruising van de Stadhouderslaan met de Zonnelaan. Goed overleg met de bewoners van de Zonnelaan en omgeving.