zaterdag 27 februari 2016

STRAKS NIET MEER MET LIJN 4 NAAR DE BINNENSTAD


Klik groter, man met ondersteunende stokken stapt in...
Voor reizigers uit een buitenwijk als Beijum is het een gemak om in eigen wijk op de bus te kunnen stappen en nagenoeg op de Grote Markt uit te kunnen stappen.

Jarenlang was Lijn6 een begrip in de wijk, de digitale wijkkrant Lijn6.com heeft er z'n naam aan te danken. Op 5 januari 2014 ging Lijn6 over naar Lijn4. Sinds ruim twee jaar kunnen mensen van Beijum met een en dezelfde bus naar Roden, vice versa. reizen.


Zie bovenstaande foto, de Wibena-rotonde, begin en eindpunt van Lijn 4. Niet goed te lezen, maar Roden VIA GROTE MARKT staat erop. De grote letters, Grote Markt, kunnen binnen afzienbare tijd worden verwijderd. De gemeenteraad van Groningen heeft besloten:
Het beeld van bussen die over de Grote Markt rijden gaat verdwijnen. De binnenstadvisie is woensdagavond met een ruime meerderheid door de Groningse gemeenteraad aangenomen.
Klik groter, mensen wachten op de bus naar Beijum
In deze visie wil het Stadsbestuur dat er in de binnenstad meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers, waardoor er geen ruimte meer is voor de bus. Mensen die toch met de bus naar het centrum willen komen zullen verder moeten lopen.
Ruime meerderheid voor
Ondanks stevige kritiek van onder andere de SP, het CDA, de ChristenUnie en diverse organisaties waaronder de ondernemingsraad van Qbuzz, stemden woensdagavond 25 raadsleden voor het plan, en veertien tegen.
Oppositie teleurgesteld
De oppositie-partijen vinden dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de gevolgen van het verdwijnen van de bussen uit de binnenstad. “Wat betekent dit voor bedrijven en winkels?” vraagt Inge Jongman van de ChristenUnie zich af. “Dat zijn allemaal zaken die niet zijn onderzocht.”
“Dit gaat niet werken”
Buschauffeurs van Qbuzz laten weten teleurgesteld te zijn. “Wij zullen in de toekomst over het Schuitendiep moeten rijden. Ik kan je nu al verzekeren dat dit niet gaat werken. Tijdens grote evenementen in de binnenstad worden we ook omgeleid via deze route en dat levert een stroom aan klachten en reacties op van omwonenden. Daarnaast vragen wij ons af of de kademuur bestand is tegen al die busbewegingen”, aldus een chauffeur van Qbuzz
. Lees verder via OOG.
Foto linksboven, op-en uitstapplaats Winkelcentrum Beijum. Onderste foto's, Kwinkenplein, de bus naar Beijum komt er aan. Nog wel. De binnenstad van Groningen komt voor ouden van dagen en mensen die zich niet goed met de fiets voort kunnen bewegen verder weg te liggen. De meningen over de naderende ingreep zijn verdeeld. Zie de tekst op OOG.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Laten ze liever de fietsers verbannen van de binnenstad die hebben niet eens het fatsoen een hand uit te steken of te stoppen voor een zebrapad ze scheuren er maar op los
Nee de bussen moeten blijven zeker voor ouderen of gehandicapten is het weren van bussen in de stad een hele slechte zaak

Anoniem zei

Fietsers weren uit de binnenstad? Hoe dom. Weer dan ook de asociale wandelaars, ruimt lekker op.

Anoniem zei

25 voor 14 tegen
hadden we maar een ander gemeentebestuur gekozen !!!!
Er worden meer dingen (soms op slinkse wijze) doorgedrukt waar een (groot) deel van de stadjers tegen is.
Wat gaan we hier tegen doen ?

Anoniem zei

Ik vraag me altijd af wat die mensen de hele dag op de Grote Markt doen...de meeste bestemmingen in de binnenstad liggen niet op de Grote Markt en zijn nu ook al verder lopen. Zuiderdiep is voor de meeste winkels Herestraat/Vismarkt sowieso dichterbij. En straks is het maar 200 m lopen vanaf de nieuwe halte naar de GM. Dat is korter dan van de HEMA naar de Bakker Bart, zeg maar. Allemaal bangmakerij.

Anoniem zei

Ben slecht ter been dus ,houd in dat ik nooit meer naar de stad kan .En ik ben niet de enige
Goed gedaan gemeente bestuur van Groningen

Anoniem zei

Je moet straks 200 m. lopen van de nieuwe bushalte naar de Grote Markt. Waar hebben we het over! Hoe ver loop je b.v van de Froukemaheerd naar een halte in Beijum?

Unknown zei

Voor mensen die slecht ter been zijn kan 200 meter best ver zijn. Vergis je daar niet in. Alles heeft zijn voor en tegens. Van mij mogen de bussen blijven.

Kees Huizenga zei

Op 25 februari 2016 schreef ik op de website van OOG TV het volgende.
In twee delen voor Beijumnieuws.


Deel A

"Bij dit besluit van de gemeenteraad van Groningen heb ik de volgende kanttekeningen:

1. De stadsbussen gaan onder meer rijden langs de Diepenring. Langs het Schuitendiep. De kades van het Schuitendiep zijn volgens de ervaren buschauffeurs te zwak om die zware bussen te kunnen dragen. Worden die kades binnenkort gerenoveerd en verstevigd? Het gaat om de fundering van de kades van de Diepenring. Wat vinden de bewoners van de Diepenring van de dreunen van die zware bussen? Wordt hun privacy gerespecteerd?

2. Vroeger gingen gemeentelijke nota's en plannen uit van een "Bereikbare Binnenstad" of "Binnenstad Beter", waarbij het openbaar vervoer een onmisbare factor van betekenis was. Voor het binnenstedelijk bedrijfsleven is een gemakkelijk toegankelijke stad een ontzettend belangrijke voorwaarde voor een goed ondernemersklimaat. Idem dito voor het Marktwezen op de Grote Markt en de Vismarkt. Hoe moet het winkelend publiek naar de binnenstad komen, als de bussen niet meer in het centrum van Groningen hun halteplaatsen hebben? Het aantal ouderen zal in Groningen gaan toenemen. Vanwege demografische redenen. Vele ouderen zullen moeite hebben om vanaf het Schuitendiep of het Gedempte Zuiderdiep naar de Grote Markt te lopen. Hoe moeten die slecht lopende ouderen bediend worden? Door kleine citybussen of treintjes? Meer BIOS-taxis? Wat zijn de extra kosten voor een enorm beroep op kleinschalig openbaar vervoer? Heeft de wethouder van Verkeer & Vervoer hiervoor relevante gegevens verstrekt? Moet hieromtrent niet nader onderzoek verricht worden? Dit was de zeer terechte vraag van de ChristenUnie en drie andere oppositiepartijen (CDA, SP, en Stadspartij Groningen). Komt de oude paardentram weer terug? Heel goed voor het toerisme. Zowaar, een nostalgische suggestie!

3. Veel studenten volgen in de binnenstad colleges, waarbij ze gebruikmaken van het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer niet klantvriendelijk meer is voor deze studenten, zullen er enorm veel fietsers en fietsen in de binnenstad komen. Met als gevolg verrommeling van de binnenstad. Komen er meer fietsenstallingen? Naast de parkeergarage onder het Groninger Forum. Komen er meer fietsenrekken? Wat gaat dit kosten? Wat zijn de extra kosten van Stadstoezicht?

4. Het Groninger Forum is niet alleen bedoeld voor mensen die per fiets of per auto naar de binnenstad willen komen. De Centrale Openbare Bibliotheek, als onderdeel van het Groninger Forum, is toch ook bedoeld voor mensen die minder goed ter been zijn? De culturele uitstraling van het Groninger Forum wordt gedempt, indien sociaal zwakkere groeperingen minder gemakkelijk de binnenstad kunnen bereiken. Het beeld van het Groninger Forum als elite-instituut wordt versterkt, indien voor sociaal zwakkere groeperingen een verkeersdrempel wordt opgeworpen."

Kees Huizenga zei

Deel B


"5. De stad Groningen is "het Amsterdam van het Noorden", zo leerde ik vroeger. Welnu: kijk eens naar Amsterdam! Het openbaar vervoer bedient de binnenstad van Amsterdam uitstekend. Groningen is qua stedenbouwkundige aanleg niet geschikt voor een tram. Daarvoor zijn de hoofdstraten te smal aangelegd. Daarom heeft onze stad behoefte aan een goed openbaar vervoer per bus. Als die grote gelede bussen niet meer langs de Grote Markt gaan rijden, dan is de kans groot dat er een gigantisch beroep moet worden gedaan op die citybusjes, waarin 6-8 personen kunnen zitten. Hoeveel van die kleine citybusjes heeft het college van B&W gepland? Zijn deze kosten begroot op basis van een gedegen effect-analyse? Hoe zit het met de uitgaven voor het laten rijden van deze citybusjes (materieel en personeel)? Zijn er extra uitgaven voor energie? Meer uitlaatgassen? Meer CO2-uitstoot? Of gaan die busjes op elektra rijden? Komen er duurzame citybusjes?

6. De binnenstad wordt inderdaad rustiger. Qua beleving en sfeer. Heel goed voor de terrasjesgenieters. Maar het bedrijfsleven van de binnenstad heeft juist behoefte aan een bruisende binnenstad, die leeft en geeft. Die gemakkelijk bereikbaar is. Het openbaar vervoer moet het bedrijfsleven en de Stadjers dienen. Het openbaar vervoer moet geen barrière zijn. Het openbaar moet faciliteren om dienstbaar te zijn aan Stad & Ommeland. Ook voor personen die hun auto's parkeren in de parkeergarages aan de rand van de binnenstad. Of bij transferia. Aanhaken bij bestaand beleid."


Zie verder de overige reacties op:

https://www.oogtv.nl/2016/02/bussen-verdwijnen-van-grote-markt/

http://www.gic.nl/nieuws/raad-neemt-historisch-besluit-binnenstad-wordt-busvrij

Ria zei

Als je zo slecht ter been bent, dat 200m lopen van de bushalte naar de Grote Markt teveel is, dan is een bus óp de Grote Markt naar de Herestraat toch ook te ver? En daarom mogen de speciale busjes, voor mensen die moeilijk te been zijn, nog wél op de Grote Markt komen. Net als de scootmobiels.

Ik vind het een fijn plan. Zeker als er inderdaad een fontein en meer groen in de binnenstad komt.