donderdag 29 april 2010

EEN GANZENFAMILIE GEFOTOGRAFEERD

Tot mijn verrassing kwam ik tijdens het fotograferen in de Oosterhoogebrug een ganzenfamilie tegen met 10 jonge pulletjes. Dat is veel als je nagaat dat de gemiddelde ganzenfamilie 4-8 eieren legt. De broedperiode ligt zo tussen april-juni. Toen ik de ganzenfamilie probeerde te benaderen renden de pullen snel het water in. Ganzen kunnen wel 30 jaar worden, ze leven in troepen en kunnen tijdens hun reizen in een V, snelheden van 46 km per uur bereiken. Tijdens het vliegen praten ze met elkaar. Ze zijn monogaam, blijven hun hele leven bijelkaar en als een gans ziek is bekommeren zich twee andere ganzen over hem. Vroeger werden ganzen als waakvogel gehouden, mijn moeder kan zich dat nog van vroeger herinneren, haar opa en oma hielden ganzen voor het waken. Ganzen waren heel geschikt om te waken omdat ze heel hard met hun vleugels kunnen slaan. De ganzen die ik met de kuikens heb gefotografeerd heten de grauwe gans en de sneeuwgans.

Foto + tekst: Philippine Koopman

1 opmerking:

Cathy zei

Altijd mooi dat klein grut betreft overigens niet de genoemde soorten.